Tips önskas

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
lortopalt
Posts: 2
Joined: 2011-03-05 23:30:19
spamtest: JA
Location: Horndal

Tips önskas

Post by lortopalt »

Hej, ny medlem från och med i dag.Jag har börjat intresserat mig lite allvarligare för det här med stjärnor och planeter, mycket att lära och så lite jag förstår.
Vad kan man förvänta sig att se? Jag har studerat diverse kalendrar och sidor på nätet , och enligt vad jag har läst mig till så ska man kunna se Saturnus med ringar ganska bra? Grejen är den att jag skulle behöva lite tips om hur man gör, en trevlig astronomiklubb vore bra, men det tror jag inte finns här där jag bor ( södra Dalarna )så därför slänger jag ut frågan här.
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Tips önskas

Post by Morgan »

Satutnusperioden har precis börjat och sträcker sig några månader framåt och du behöver inte ha ett speciellt stort teleskop för at se ringarna.
Jag tror att det både finns astroklubbar i Borlänge och Avesta samt (om jag inte minns alldeles fel) ett observatorium i Borlänge.

//Morgan
// Morgan
lortopalt
Posts: 2
Joined: 2011-03-05 23:30:19
spamtest: JA
Location: Horndal

Re: Tips önskas

Post by lortopalt »

Där ser man. Tack så mycket för tipset.

Stefan
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Tips önskas

Post by MikkoK »

Mitt råd är att köpa och läsa böcker i ämnet.
T ex http://www.bokia.se/bok/9783829055079/s ... t-burnham/
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Tips önskas

Post by Tompa »

Hej,

Dalarnas Astronomiska sällskap ligger i träda sedan några år. Jag talade med kontaktpersonen i vintras, det verkar inte finnas någon vilja att dra i gång det hela hos de tidigare medlemmarna. Blir vi fler nya amatörer som är intresserade kanske det går att återuppväcka/nystarta någon form av klubb. Själv håller jag till i Borlängetrakten.

Ha det gott,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------

Return to “Allmänt”