Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by Tompa »

Jag lägger in R CrB på min obslista, så kan det kanske bli någon bild om vädret medger...

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Bra att vi samlar styrkorna nu när vi tycks ensamma i hela vida världen om att kunna se detta område av himlen ... Jag har förresten anlitat Timo K i ärendet, han ska också göra ett försök.

Även om det är fullt normalt att R CrB uppträder onormalt så är detta ovanligt onormalt.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Omväxlande väder på balkongen ikväll. Klockan 17:41 UT skattade jag Nova Del (V339 Del) till magnitud 11.0. Klockan 17:57 UT kom en kraftig blixt åtföljd av en våldsam hagelskur. Jodå jag hade just tagit in teleskopet innan haglet kom. En fördel med balkongobserverande! Man kan snabbt anpassa sig efter vädret.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Jag har nu kollat upp den historiska ljuskurvan för R CrB under de senaste 50 åren, och hittade faktiskt ett tillfälle när beteendet påminde om det nuvarande. Med andra ord ett mycket kortvarigt och tydligt maximum med amplitud minst ett par magnituder. Det hände hösten 1999, och vi kan nedan se tydliga likheter mellan de två topparna. Diagrammen har i båda fallen utsträckning 60 dygn och magnitudintervallet 10-15.

m v h
Hans Bengtsson
R CrB hösten 1999. AAVSO.
R CrB hösten 1999. AAVSO.
R CrB 1.png (18.77 KiB) Viewed 4681 times
R CrB hösten 2013. AAVSO.
R CrB hösten 2013. AAVSO.
R CrB 2.png (9.61 KiB) Viewed 4681 times
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Det senaste AAVSO-diagrammet för R CrB ser vid en första anblick väldigt förvirrande ut - tills man inser att de tre observationerna (av samme observatör) vid magnitud 12.3 är felaktiga och beror på felidentifikation eller annat. Det är ganska uppenbart att R CrB nu ligger ungefär vid magnitud 15.

m v h
Hans Bengtsson
R CrB. AAVSO.
R CrB. AAVSO.
R CrB 50 dygn.png (10.77 KiB) Viewed 4631 times
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by Tompa »

Jag fick äntligen till en obs av R CrB i morse. 14.641 (V) och 14.090 (R). Lite rassliga bilder på grund av dis och/eller kondens, trots det användbara bilder. Fotometrin i B blev däremot inte användbar.
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Bra jobbat. Viktiga obsar i SVO-kurvan för R CrB! Och även internationellt så är stjärnan just nu underobserverad, den ligger ju lite illa till på himlen. Känns faktiskt rätt kul att jag tycks vara den siste som såg R i ljust tillstånd innan den störtdök.

m v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by Tompa »

R CrB verkar vara på väg upp igen. Det ska bli kul att se vad som händer...
Image
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Körde ett kort pass i blåsten.

Bland kvällens erfarenheter märks att det går att göra spännande variabelobsar även när transparensen är suboptimal - inte precis någon nyhet - samt att jag verkligen borde skaffa något slags portabelt kartbord i lagom höjd, helst med inbyggd belysning. Någon (Thomas, kanske?) nämnde notställ någon gång i en diskussion någonstans, men det kanske finns andra exempel.

Instrument: 15x70 och 20 cm Newton, 48x och 179x.

T Cep 7.0. På väg mot vårens max. Förra maximat var utdraget, förrförra var spetsigt - hur blir detta?
EG And 7.5. Här händer väldigt lite.
R Gem 8.0. Säsongens maximum verkar bli sent eller svagt, kanske både och.
Z UMa 6.9. Har passerat max.
SN 2014J 11.0. En lättobsad supernova. Ska bli intressant att följa den mot max - om vädret samarbetar, förstås.
Z Cam 12.4. På väg ned från ett utbrott.
Z UMi 11.4. Den har legat nära max ett tag nu.
R Cam 8.4. Vid max.
R Dra 9.9. På väg ned. Det finns bara ett fåtal obsar i AAVSOs databas den senaste tiden. En latitudeffekt eftersom den ligger i undre kulmination och därmed nära horisonten för amerikaner och andra söder om Skandinavien, eller bara en slump?
AG Dra 10.0. En symbiotisk variabel med ganska sällsynta utbrott.
R Leo 7.3. Minskar.

Gjorde ytterligare några obsar senare på kvällen:

R And 6.8. Nära max.
R Tri 7.5. Har passerat max.
V0465 Cas 7.1. En lågamplitudvariabel där jag ändå tycker mig kunna skönja en periodisk variabilitet. Nu närmar den sig minimum.
XX Cam 7.6. Rutinövervakning av en R CrB-stjärna som inte uppvisat någon variabilitet sedan mellankrigstiden.
WZ Cas 7.2. En halvregelbunden variabel som jag tittar till ibland.
V0377 Cas 7.9. Har förtecknats som en delta Scutivariabel med liten amplitud, men det råder delade meningar om denna klassifikation. Bevakas av bland andra Tony Markham och Guy Hurst.
NSV 21 7.8. En gång i tiden misstänkt som variabel, men verkar vara konstant.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Två små noteringar:

Den nya AAVSO-kartan för Z Peg innehåller en icke existerande stjärna alldeles intill variabeln. Att döma av stjärnsymbolen skulle stjärnan vara av magnitud ca 12, men den existerar alltså inte, varken på bilder eller visuellt i teleskopet, den fanns inte heller plottad på äldre AAVSO-kartor.

V718 Tau, som så väldigt fint och regelbundet mäts av Tomas W, ser förvånansvärt svag ut i teleskopet. Det verkar som om denna extremt röda variabel emitterar mycket strålning i ett våglängsområde som kommer med i V-mätningar men som mina ögon har svårt att registrera.

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by Tompa »

Intressant Hans, jag gjorde samma erfarenhet igår när jag tittade visuellt på v718 Tau. Det var mycket svårt att få till någon vettig skattning, störande månljus kan väl också ha bidragit. Den är ju också ganska röd. Jag nöjde mig med att konstatera att den finns.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Vore roligt om någon ville ta en titt på T Tauri-stjärnan V1001 Tau. Jag får den ikväll till visuell magnitud 11.1, kan inte se att jag identifierar fel, kollade flera gånger under 20 minuter. Men jag har ljus himmel och gränsmagnitud bara ca 13. Det konstiga är att stjärnan inte ska bli ljusare än visuell magn 13, och så sent som 9 mars mättes V = 13.56.

Som sagt, kolla gärna.

Edit:
Mysteriet är löst. När man kollar bilder på området så ser man en ljus stjärna alldeles intill V1001 Tau. På den AAVSO-karta som saknar bild saknas stjärnan, se nedan.

M v h
Hans Bengtsson
V1001 Tau. AAVSO.
V1001 Tau. AAVSO.
V1001 Tau.png (72.08 KiB) Viewed 4241 times
V1001 Tau med bild. AAVSO.
V1001 Tau med bild. AAVSO.
V1001 Tau med bild.png (950.6 KiB) Viewed 4237 times
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Z UMa är i minimum just nu, skattade den till 9.6 ikväll. En hastig koll i AAVSOs databas indikerar att det är det svagaste minimat på omkring 30 år.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Z UMa:

Jag tror att stjärnan aldrig någonsin har observerats så ljussvag som nu. Senaste obsen i SVO, från Johan Warell, säger visuell magnitud 9.7.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Nedan finns en karta 6x6 grader (med norr uppåt) för Z UMa. Just nu är stjärnan alltså rekordsvag, magnitud kring 9.7.

mvh
Hans Bengtsson
Z UMa. 6x6 grader. AAVSO.
Z UMa. 6x6 grader. AAVSO.
Z UMa.png (87.93 KiB) Viewed 4123 times