Fokuserare, eller en dag i verkstan

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Fokuserare, eller en dag i verkstan

Post by Starsoft »

Hej

Någon frågade i en annan tråd om att sätta motorfokus på ett vanligt DSLR objektiv och jag har rotat en hel del i den frågan så efter lite helgverksamhet kan jag rapportera en del erfarenheter.

Först provade jag ett ringpar som är köpt av TS som är till för att det ska gå lättare att justera och bibehålla fokus med DSLR, ser ut så här (ursäkta den usla bildkvalitén, det var för mörkt)
Image

Den lösningen består av två aluminiumringar som spänns fast med tre skruvar vardera i objektivet, den ena ringen i en fast del och den andra ringen i den del som man ställer skärpan med. Det här fungerade lite sisådär, skruvarna var gjutna av plast och glappade väldigt i ringarna, när jag drog åt för att ringarna skulle sitta fast så deformerades objektivet så skärpeinställningen fastnade, genom att sätta dit låsmuttrar så blev det lite bättre och jag kunde prova lösningen.

Genom att det finns ett glapp i skärpeinställningen så fungerade de två ställskruvar som syns i bilden inte så bra som jag hade förväntat mig men det var en mycket stor förbättring jämfört med att justera direkt på objektivet. Så den här lösningen kan jag rekommendera för att använda objektiv med manuell skärpa vid astrofoto, att komplettera med en motor så att det går att använda motorfokus går inte på grund av att det inte går att få ringarna att sitta fast ordentligt så jag har valt en annan lösning i stället.


Det jag är ute efter är att kunna använda en sv/v CCD kamera tillsammans med ett filterhjul och ett Canon EF objektiv vilket krävde en del pulande innan jag fick ihop det.

Här syns en Atik 314L+, ett TrueTech filterhjul och mitt EF 135mm objektiv
Image

Atik 314L+ kameran valde av flera skäl, snabb nedladdning, mycket lågt brus, bra pris och bara 12mm backfokus.
Kameran monterades mot filterhjulet med en adapter för gängkonvertering, adaptern hade väldigt långa gängor så den var tvungen att svarvas ned några millimeter så att kameran hamnade nästan dikt mot filterhjulet för att spara backfokus.


Här syns andra sidan av filterhjulet där man kan ana bajonettfästet som är skruvat i filterhjulet
Image

Bajonettfästet är översta ringen i ett set med mellanringar som efter nedsvarvning 3 mm gjorde att det totala backfokuset hamnade på önskade 44 mm. Vid tester att fokusera på oändligheten så visar skalan på objektivet en skillnad på ca 1mm jämfört med när det sitter på kameran så resultatet ligger nog ganska nära det rätta.


Här syns då slutligen motorlösningen bäst
Image

En kvadratisk aluminiumplatta är fastskruvad i filterhjulet, en stegmotor med växellåda sitter fast i plåten på två distanser. PÅ växellådan sitter ett drivhjul för en liten tandrem, tandremmen går runt objektivet och sitter på baksidan fast med hjälp av slangklamman som syns i bilden.

Den här konstruktionen är till för att kunna köra fokus automatiskt och remote vilket ställer lite högre krav på lösningen jämfört med om man bara vill sitta i köket och slippa gå ut för att justera skärpan. För att ställa skärpan manuellt skulle en enkel likströmsmotor och fram/back strömbrytare räcka bra. Om man använder en stegmotor som denna så går den att koppla till samma eletronik som t.ex. Moonlite fokuserarna använder.

Stegmotor och växellåda är köpt på ELFA, lämpliga likströmsmotorer för enklare fram/back lösning finns också.
Kugghjul och tandrem är köpt hos Hobbytronik, en riktig fyndlåda för astropul.
Mellanringarna jag fick bajonettfästet från köptes hos Fotofyndet.
Slangklamman som fungerar mycket bra är köpt hos Clas Olsson.

Det här är en lösning som jag förväntar mig mycket av, 4x3 graders synfält. Att använda ett objektiv med så kort brännvidd tillsammans med en färgkamera har vid tidigare prov inte fungerat optimalt till astrofoto.

Återstår bara att göra ett fäste så att det går att prova att ta lite bilder innan säsongen tar slut.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Fokuserare, eller en dag i verkstan

Post by Starsoft »

Efter ännu en dag i verkstan så är det äntligen något av alla mina hobbyprojekt som blivit (nästan) klart. Både den mekaniska lösningen med motor på EOS objektivet och den nya drivelektroniken har visat sig hålla måttet. Det enda som nu saknas är ett fäste för att få fast paketet på monteringen för att jag ska hinna testa det hela ordentligt innan sommaren kommer.

Image

Som syns på bilden så tog jag bort slangklamman som höll fast remmen, tandremmen suger fast så bra i räfflorna på objektivet så den verkar inte behövas. I bilden syns också en radio-fjärrkontroll som jag tror kan vara användbar i många fall, t.ex. så kan man vid visuellt obsande stoppa in den i tumvanten så att man slipper ta i teleskopet när man ska fokusera.

Alla mina försök till foto med kameraoptik har fallerat på att det är så enormt tidsödande att ställa skärpan ordentligt och är det -15 ute så tröttnar i alla fall jag innan den är som den ska. Nu kan jag sitta inne framför brasan och justera skärpan tills den är perfekt.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: Fokuserare, eller en dag i verkstan

Post by danhei »

Kul läsning och innovativt :)
Funderar du på lösning för Autofokusstöd i ex.vis Maxim, genom något steppermotor interface och plugin för Ascom tex?

MVH
/Danne
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Fokuserare, eller en dag i verkstan

Post by Starsoft »

genom något steppermotor interface
Hm... stegmotorinterfacet sitter redan på kretskortet och genom att det är ställbart när det gäller samtliga motorparametrar så ska det gå att driva alla stegmotorbaserade fokuserare och jag tror att alla är stegmotorbaserade.

Själv kör jag nu via min egen programvara men jag tänkte också göra en ASCOM plugin vilket borde vara ganska enkelt bara jag hittade ett demo projekt. Jag har sökt efter ett demoprojekt för focuserare från ASCOM som ska finnas på nätet för nedladdning men inte hittat det. Får jag bara till en ASCOM plugin så ska det gå att köra autofocus på vanligt vis mot alla vanliga fokuserare, jag har också Moonlite fokuserare som ska drivas med det här kortet.

När det gäller autofocus för kameraoptik vet jag inte om det fungerar med "vanliga" programvaror tillsammans med ASCOM på grund av att fokusringen på optiken har obefintlig repeterbarhet, här krävs mycket klurighet för att få det att fungera.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb