Månen - Copernicus x2 - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Månen - Copernicus x2 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen - Copernicus x2
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Det här är samma bild på Copernicus vid terminatorn som jag tidigare har lagt upp men i ett nytt och väldigt annorlunda utförande, en slags astronomisk "Skvader".
När solen belyser månens yta från en hög vinkel som t.ex. vid fullmåne, plattas topografin till och alla små detaljer blir osynliga http://astronet.se/view_image.php?id=519&mode=large .
Men när de kommer för nära terminatorn försvinner de in i de djupa skuggorna och blir mycket svåra att identifiera.
Jag hittade en bild av månen fotograferad i motsatt fas men med snarlik libration tagen av Stefan Lammel 2008 http://www.pbase.com/slammel/image/103806345 .
Jag fick idén att försöka sammanfoga de två bilderna så att man kan följa de topografiska detaljerna från ena sidan till den andra över terminatorn.
Med tanke på att ljuset kommer från 2 olika håll så trodde jag att resultatet skulle se väldigt knäppt ut men tvärtom tycker jag att det fungerar förvånansvärt bra.
Copernicus känns väldigt hög och mäktig lite som Olympus Mons på Mars http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Olympus_Mons.jpg .

Jag har naturligtvis fått tillstånd av Stefan Lammel att använda hans bild, som är den högra sidan av montaget.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Månen - Copernicus x2 - Peter Rosén

Post by Bengt »

Precis som en skvader ser den väldigt konstig ut :D

Kul med lite annorlunda bild men jag föredrar nog dina vanliga knivskarpa månbilder framför denna.

Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Månen - Copernicus x2 - Peter Rosén

Post by Timo »

Set ut att fungera väldigt bra Peter !

Men jag som inte tagit några månbilder än mindre stackat några har förvånats över en effekt som många, inte alla, månbilder har.
Man ser det tydligt på ex. vänster sida av Kopernikus men även på andra ställen.
Är det stackningsprogrammet som inte passar in allt på exakt rätt ställe eftersom man får ett intryck av att det ser aning "dubbelt" ut om du förstår vad jag menar ?
Eller har du stackat både väldigt skarpa och lite mindre skarpa exponeringar som då ger denna effekt ?
Vore bra att veta den dagen man själv vill prova på månfotografering.

Kan man få ihop exakt samma område på samma sätt ? Undras hur det skulle se ut :) Två skuggor m.m.
Hls
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen - Copernicus x2 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej Timo,

Jag tror att det är flera faktorer som bidrar till fenomenet som kan kallas för en "kantstuds".
- Som jag har beskrivit tidigare så ska jag byta spegelcell i nya tuben och under tiden så går det inte att få spegeln att ligga helt rätt. Stjärnor blir utdragna och liknar små kometer på halva bildfältet på en 6.32mm x 4.76mm CCD. Jag har inte vågat prova med DSLR ännu. På månen syns detta mindre men finns där ändå och små detaljer smetas ut i en viss riktning.
- Den andra faktorn är den högfrekventa turbulensen med små snabba rörelser. Den hade inte stört mig tidigare men eftersom jag nu har gått upp i upplösning blir det en viktig faktor att ta med i beräkning. Trotts att jag ligger på korta exponeringstider runt 20-30 ms så blev det som rörelseoskärpa eller dubbelkonturer på c:a 90% av bilderna.
- Sedan bidrar naturligtvis även stackningsprogramet till denna effekt. Du definierar ju olika zoner som programet ska ta som referens för att passa bilderna mot varandra. Men det betyder ju att på grund av turbulensen som deformerar bilderna lite så kommer alla andra zoner att få dubbelkonturer. Med tillräckligt många bilder i stacken så blir det som en lite oskarp fantombild som ligger runt de skarpa detaljerna.
Efter skärpning blir kantstudsen påtaglig.
Allt sammantaget går väl att sammanfatta i din fråga: Ja jag har stackat både väldigt skarpa och lite mindre skarpa exponeringar som då ger denna effekt. :D
Kan man få ihop exakt samma område på samma sätt ? Undras hur det skulle se ut Två skuggor m.m.
Menar du ett område med mera normal belysning som till exempel Copernicus på 10:e och 12:e dagen?
Jag har sett exempel på detta då denna metod användes för att få lite teckning i den annars becksvarta skuggsidan.
Kanske inte ett dugg mera spännande än vad Bengt tycker om min bild :D

/*Peter R
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Månen - Copernicus x2 - Peter Rosén

Post by Bengt »

Jag sa inte den var spännade teknik Peter men däremot så tycker jag man tappar lite 3d känslan med denna tekniken. Blir väldigt platt konstig bild enligt mitt tycke.


Tycker inte detta ska hindra dig fortsätta laborera med lite nytänk Peter även om konservativa stollar som jag gillar standardbilder bättre :D


Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Månen - Copernicus x2 - Peter Rosén

Post by Timo »

ja jag menar "belysning" från 2 håll så långt det är möjligt.
Det är kul att laborera och testa.
Och bry dig inte om konservative Bengt han har både grönrutig tweedkavaj och keps :)
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen - Copernicus x2 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Jag skickade in min dubbelbild på Copernicus till Chuck Wood som driver LPOD (Lunar photo of the day, en slags månens APOD) som tog med den som dagens bild : http://lpod.wikispaces.com/October+10%2C+2010

/*Peter R
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Månen - Copernicus x2 - Peter Rosén

Post by Bengt »

Jätteskoj med en svensk som uppmärksammas på detta sättet!


Stort grattis!


Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Månen - Copernicus x2 - Peter Rosén

Post by Timo »

Roligt Peter !
Vi kan här i Sverige också :wink:
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Månen - Copernicus x2 - Peter Rosén

Post by Morgan »

Läcker bild och kul att du fick den responen på din bild.

Grattis

//Morgan
// Morgan

Return to “Bilder”