Månen - Bullialdus - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Månen - Bullialdus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen - Bullialdus
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Jag gick upp lite efter 4 i morse för att försöka fotografera en passage av satelliterna Mango och Tango över månen, men det verkar ha misslyckats.
Allt var riggat så jag passade på att fotografera månen som var väldigt vacker i gryningsljuset.
Jag har flera bilder men har bara snabbställt denna med kratern Bullialdus i nederdelen och Rima Hessiodus lite ovanför.
Jag hade först tänkt använda ett grönfilter men turbulensen var lite för hög så jag valde ett rödfilter istället.
Fotograferad med en Televue Powermate 2,5x vilket ger ett fokalavstånd på 3.000 mm och f/12. Totalt 600 bilder.
Det var också en fantastisk soluppgång med dimma och en morgonpigg luftballong. Det är sådant som jag sällan upplever en lördagsmorgon :D

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Månen - Bullialdus - Peter Rosén

Post by Bengt »

Hmm ser inte ut att ligga rätt i align när du stackat den. Övre delen ser vara ur "fas"?


Inget riktigt typiskt fenomen vid turbulens. Spekulerar om det inte är turbulens eller dålig align kan det kanske bero på koma ?

Du har ju skämt bort oss innan med väldigt skarpa bilder på Jupiter denna faller lite ur din höga standar tycker jag .

Bengt
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen - Bullialdus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej Bengt,
Skarpögd som vanligt :D
Den delen kanske jag borde beskära bort för det är det som är mitt problem just nu att spegelcellen är skadad och jag väntar på en ny från OO i England.
Jag skrev om det här: viewtopic.php?t=4463 och hoppas att det ska åtgärda problemen.
Under tiden har jag försökt att kollimera spegeln trotts allt och fått den bättre och bättre men det går inte att få den bra på hela synfältet. Om jag fotograferar ett stjärnfält så får jag snygga stjärnor på ena halvan och påtagliga kometer på andra. Jupiter kunde jag placera på den skarpa halvan vid fotografering, men naturligtvis inte månen.
Turbulensen var högfrekvent "fotografiskt snällt", eller hur man kan uttrycka det, dvs. små men kontinuerliga dallringar. Det gör att stackningsprogramet accepterar alla bilderna och att det går att få fram väldigt små och fina detaljer. Vid visuell observation däremot var det väldigt störande då man hela tiden känner att skärpan finns men är slöjad av ett kontinuerligt daller utan korta perioder av stabilitet.
Detta var en stackningstest som jag gjorde lite snabbt innan jag gick och la mig på nytt vid 8-tiden i morse (jag behöver mer än 4 timmars sömn :D ) så det kanske går att få det bättre med flera stackningspunkter.
Jag ska testa och återkommer senare.

/*Peter R
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Månen - Bullialdus - Peter Rosén

Post by Bengt »

Det var ju synd. Hoppas du snart får den i fullgott skick . Man ser ju klart att tuben har bra kapacitet i de delar som är ok.

Nästan bättre du tar två avi som du kör mosaik på så länge som du dras med detta bekymmer.


Bengt
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen - Bullialdus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Nu har jag lagt upp en ny version av bilden där jag har använt flera kontrollpunkter vid stackningen.
Jag kommer eventuellt att ändra lite i ballansen när jag får tillfälle att se den på min kallibrerade skärm på jobbet på måndag.
Det är ett spännande område med många sprickor och fåror.

/*Peter R
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Månen - Bullialdus - Peter Rosén

Post by skafar65 »

Grym bild! Vilken skärpa!

Mvh //Micke
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen - Bullialdus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Jag har nu utökat regionen med ytterligare en bild.
Grym bild! Vilken skärpa!
Tack Micke.
Fick du till någon bild på Jupiter häromkvällen eller var det för mycket turbulens?

/*Peter R
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Månen - Bullialdus - Peter Rosén

Post by skafar65 »

Hej Peter

Jo jag fick till en filmsnutt på en minut som såg ut att bli kunna bli bra men väl inne dagen efter så är det mest blaha! :o Inga färger och inga detaljer, känns som man är helt nybörjare på det här med planeter igen! Får prova min TuCam igen någon dag och se om det blir ett annorlunda resultat med den. QCam5 färgkamera som jag provat med nu ska ju klara detta men jag mins då jag fotade Saturnus med den för något år sedan så blev den också ganska färglös. Kanske är det normal? Kanske måste man dra i saturion spakarna ordentligt? Kanske är refraktor att föredra? Men jag har ju fått acceptabla resultat innan med både 8-10 tums Meade teleskopen. Ser man historiskt på mina Jupiterförsök så är dom faktiskt ganska dåliga och urvattnade :) http://www.skafar.com/Skafars_Universe_ ... 16&More2=1

Nu får planetfotandet vänta lite, skulle vädret bli bra nu när månen är borta så är det till baka i grundtillståndet... Deep Sky :)

Mvh //Micke
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen - Bullialdus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej Micke,
Ja, du har ju plåtat planeterna till och ifrån i 10-års tid, om än allt mer sällan och en del av dina bilder är inte alls tokiga även om färgbalansen spretar en del.
När jag körde LRGB med monokamera var det toksvårt att få till en hyfsad färgbalans. Det går mycket lättare med färgkameran.
Ok, ser fram emot M57s svaga ytterregioner :D

/*Peter R
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Månen - Bullialdus - Peter Rosén

Post by Bengt »

10 x bättre än ursprungsbilden. Än en gång de stora förbättringarna gör man vid tangentbordet.

Bra jobbat!

Bengt

Return to “Bilder”