Solen Solen - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Solen Solen - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen Solen
Exponering: 1/250sek
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: Ingen h- alfa sol bild utan en hederlig gammal solfilterbild.det var inte igår man tog en sådan bild. Verkar till och med som jag lyckades få med några förvirrade solfläckar. Sådana har vi inte sett många av den sista tiden.



Image
Klicka for att se stor version av bilden
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Solen Solen - Bengt Svensson

Post by Starsoft »

Finns en hel del charm i dom här vanliga solbilderna också, jag har också äntligen beställt solfilm för att prova lite.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Solen Solen - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Familjen fick offra sig och äta upp pepparkakorna i burken som hade inköpts som solfilmshållare. Känns extra kul att hela familjen för en gångs skull upppskattar denna hobby man håller på med :D

Det är om inte alltid kul visa folk på dagtid lite vad man håller på med. Solen brukar vara uppskattad att kika på. Solfilm är ju dessutom en billig astropryl.

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Solen Solen - Bengt Svensson

Post by Robert »

Trevlig färg du fick till. Blir det så genom ditt filter eller har du ändrat i Photoshop? Mitt filter ger en väldigt vit bild. Kanske man skall ta fram det och fota solen igen.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Solen Solen - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Det är vanligt vitt filter jag använder. Men jag tycker det blir snyggare med lite photoshop gul på dessa bilder. Justerade även i gamma vilket gjorde att fläckarna framträdde ännu bättre. Solen är ett tacksamt objekt när den väl har lite fläckar. Ska testa en dag med stacka lite bilder för att se om man kan få fram lite mer detaljer ur fläckarna. Första astrobilden jag tagit med en systemkamera. Gav faktiskt lite mer smak. Blir förmodligen lite försök på månen nästa gång och vem vet kanske jag provar även på någon komet.

Bengt
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Solen Solen - Bengt Svensson

Post by gost »

Väldigt fin bild av solen Bengt. Jag gillar lugnet bilden ger till skillnad från bilder med mera ytstruktur. Solfläckarna ger precis det lilla som behövs för att bilden skall bli intressant.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Solen Solen - Bengt Svensson

Post by Peter R »

Skön bild och jag håller med övriga om att det är skönt med en lugn solbild tagen i vitt ljus.
Det finns en mörkare fläck på solkanten (kl. halv sju) som jag antar inte hör dit.
Nu kanske även jag bygger en hållare för min solfilm som jag vann av Micke/AstroSweden så att jag kan fotografera solen med min FLT 110.

/*Peter R
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Solen Solen - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Tack ska ni ha.

Jag tror skuggan är ett helt vanligt jordiskt dammkorn tyvärr. Får vara mer uppmärksam näsa gång. Visa sig vara enkelt få bort den artefakten med lite feather och curves..

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Solen Solen - Bengt Svensson

Post by skafar65 »

Snyggt Bengt, snyggt! Men planeter och sånt sk..t :) Var ute igår för första gången denna säsong och tänkte fota Jupiter i oposition men ett deep sky projekt tog snabbt överhand (trots nästan fullmåne!) Mer om detta i en ny tråd då jag själv tycker det är det värsta när andra börjar diskutera något annat i ens egen tråd :)

Trevlig bild som sagt Bengt!

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Solen Solen - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Tack Micke!

Ska man vara ärlig så krävde denna bilden inte så stor hjärnkapacitet att ta.Men den blev ändå en av de bättre bilderna jag tagit på solen. Dagens systemkameror är bra på ta såna här bilder märkte jag.

Då jaga du och också hoppande stjärnor i går :D . Nog den sämsta seeingen jag fotograferat i. Ser fram emot se dina små bild projekt.

Bengt

Return to “Bilder”