NGC 6992 Veil nebula - Anders Hemlin

Bilder från galleriet
Post Reply
Starsoft

NGC 6992 Veil nebula - Anders Hemlin

Post by Starsoft »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 6992 Veil nebula
Exponering: 42*3 min
Fotograf: Anders Hemlin
Kommentar: Ännu en test med 135mm objektiv. Bländade ned till 3,5 denna gång, stjärnfälten dominerar totalt i bilden, här skulle smalbandsfilter ha suttit perfekt. Undrar om jag tänkte fel när jag satsat på en färgkamera till den här optiken. Det verkar i och för sig vara svårt att hitta färdiga lösningar för att kombinera EF optik, filterhjul och en astrokamera.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
skafar65

Re: NGC 6992 Veil nebula - Anders Hemlin

Post by skafar65 »

Hej

Här är ännu mer stjärnor! Finns det inget stjärnfilter? :) Man ser ju knappt nebulosan för alla stjärnor! Härligt att se den i sin helhet!

Mvh //Micke
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej Micke

Filter har jag funderat en del över efter mina testbilder, uppenbarligen fungerar det dåligt att använda en färgkamera för att ta bilder på stjärnor med så kort brännvidd. Det syns tydligt i veil bilden att de svaga stjärnorna bara belyser en enstaka pixel och råkar den pixlen vara röd, grön elller blåkänslig så blir stjärnans ljus därefter. Det är därför det är så många svaga gröna stjärnor i bilden.

Jag har inte hittat någon adapter för att kunna använda filterhjul tillsammans med EF optik men jag kom nyss ihåg att jag hade ett gammalt analogt Canon EOS kamerahus liggande och faktiskt så passar de nya EF objektiven även i den bajonettringen så nu ska jag prova att montera dit bajonettringen på mitt filterhjul så kanske jag kan få till ett "stjärnfilter" ändå.

Ska du åka till NSP 10 har jag hört?

Anders
skafar65

Post by skafar65 »

Hej

Jo jag ska till NSP. Ska bli kul och se hur dom har det där uppe! Någon mer här på listan som ska dit?

Mvh //Micke

Image
Bengt

Post by Bengt »

Det är synd stjärnorna sväller så mycket med denna optik . Det är ju relativt enkelt att minska dessas storlek i photoshop om man vill bättre få fram själva objektet.Lite kul effekt att se hur vintergatans stjärnstråk nästan slutar tvärt i högra delen av bilden.

Bengt
Starsoft

Post by Starsoft »

Jag bytte ut bilden mot en version som jag inte försökt "förbättra" lika mycket, den är också större så att det svarta molnet som Bengt nämner syns ordentligt. Här ser man också att en förklaring till onödigt blaffiga stjärnor kan vara att skärpan är dålig vilket visar sig i hörnen, mycket besvärligt att ställa skärpan med EOS 300D med USB 1.1

Jag testade också att stacka de tio första och de tio sista bilderna i serien till två separata bilder och blinkade sedan bilderna. I detta massiva stjärnfält hittade jag utan att lägga någon lång tid på granskningen två kortperiodiska variabler, en känd och en ny, så det verkar finnas hopp för den metodiken. Hur som hest så har jag bestämt mig för att köra en b/w kamera med filterhjul för att få större skärpa, bättre färger och dessutom kunna köra smalband.

Anders

Return to “Bilder”