M27 Hantel nebulosan - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

M27 Hantel nebulosan - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Ny bild i galleriet
Objekt: M27 Hantel nebulosan
Exponering: 65:10:10:15
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: Äntligen!

Snabb ihopslagning av LRGB och inget mer En färdig bild med även Ha komemr inom kort.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M27 Hantel nebulosan - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Märks man legat av sig glömde lägga på lum bilden i första versionen :)

Nu är det en LRGB bild .Kan ju tillägga att den togs genom dis en stor del av kvällen

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M27 Hantel nebulosan - Bengt Svensson

Post by Robert »

Kul att se dig på banan igen och en bra start.

Cropa bilden lite så man slipper den svarta kanten så bli bilden ändå bättre :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M27 Hantel nebulosan - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Så nu är den bort Robert. Rent nybörjar fel :D

Ska bli skoj att åter få sätta sig isig lite bildmaterial efter nära 2 års väntan. Får nog läsa in mig lite igen på vad som har hänt med HALRGB bild bildbehandling. Inte klokt vad man glömt mycket.

Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M27 Hantel nebulosan - Bengt Svensson

Post by Timo »

Såja, refraktor Bengt är igång och producerar igen :D
Verkligen snygg bild på M27.
Hoppas att du inte använt "Star sharper" utan att tuben producerar, med din hjälp förstås, riktigt skarpa stjärnor som på denna bild !
Snyggt jobbat !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M27 Hantel nebulosan - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Nej inga extra knep på denna bild. Bara ihoplagt stackningsbilderna Timo. Behövde inte ens omfokusera för blå kanal trots jag gått ner ganska mycket i f-tal med reduceraren. Det enda jag ångrar är att jag inte tog röd kanal i bin 1 då hade jag sluppit få röda stjärnor större än i lum bilderna. Men det går ju alltid att krympa de i en senare variant. Ha varianten utlovas bli betydligt detaljrikare. Men den vill jag lägga ner några dagar på.

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M27 Hantel nebulosan - Bengt Svensson

Post by skafar65 »

Hmmmm. Jag är visst på sågarhumör idag :) Men ja, absolut kul att du är på G igen Bengt. Och absolut kul att du trots allt tycks ha fått rätt på dina grejor utan att skicka iväg över halva jorden? Det är ju svårt det här, problemen kan visa sig på många sätt. Att få till en bra guidning med en så pass stor tub är svårt! Så är det bara. Minsta lilla avvikels visar sig direkt!

Denna bild då? Anara man ett ganska tydligt blåstick i stjärnorna eller är det bara min monitor? Stjärnorna som jag för övrigt tycker är fullständigt utfrätta? Är det det du uppskattade Timo på denna bild? Stora utfrätta helvita stjärnor! Inget som jag ser som något snyggt. Men vi har ju alla olika smak...

Stjärnorna är däremot extremt runda och fina. Nebulosan som egentligen är det primära är också jättefin!

Mvh //Micke
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M27 Hantel nebulosan - Bengt Svensson

Post by Timo »

Nja, jag uppskattade nebulosan och de runda stjärnorna jag också.
Att varför sen stjärnorna är helvita får nog Bengt förklara :D (sedan var det hand första färgbild på länge så uppmuntran gäller för mig)
Det är många som inte bryr sig om att få fram stjärnornas färger utan koncentrerar sig på bara på objektet så jag har slutat påpeka det. Folk har väldigt olika tycke och smak, det har man lärt sig med tiden på Astronet och Astro-Forum.
Själv är jag mycket kritisk med mina egna bilder men att få allt perfekt fordrar oftast att man följer Terjes råd om du vet jag menar :D
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M27 Hantel nebulosan - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Bengt slår tillbaka :D

Jag kanske än en gång får förtydliga mig än en gång denna bild är inte den slutgiltiga bilden utan endast bilden som det blev av råbilderna!
ungefär så här skulle den direkt sett ut om jag direkt lagt ut en råbild tagen med en H9 i färg.Min slutbild ska bli den med h -alfa.

Micke Om du ser så mycket blåstick kanske det beror på att du tittat på för många Blå meade tuber :D He he Förlåt Micke kunde inte låta bli det börjar kanske bli lite utjatat :D


Som sagt inget är gjort vid råbilderna. I normala fall brukar jag blurra alla färgkanaler vilket jag inte gjorde igår.Om man gör det blir r det kanske inte så distinkt runt dessa . Som sagt jag omfokusera aldrig igår i blå kanal. Var lite orolig att det skulle bli helmulet så den inte blev klar.

Vad gäller stjärnorna "utbrändhet" är det kanske tycke och smak. Själv gillar jag stjärnor med krispighet.Men det går ju alltid köra lite blurr på de också :D
För vita stjärnor kanske kunde jag låtit bli lägga på lum kanalen som 100 % :D får finputsa detta sen.

Stora stjärnor? Jag har ju inte tagit till ett enda "fusk" knep med att minska någon stjärna från råbilderna därför är det helt naturligt de sväller lite på så lång exp tid.?
Är själv extremt imponerad över hur denna refraktor hantera de små distinka stjärnorna. Skulle vilja se den sct tub få fram så små stjärnor så bra som denna.

Men det har varit en del orosmoln på vägen fram Micke instämmer. Är inte helt friktionsfritt att köpa större tuber. Tar avsevärt längre tid att få rätt temp på så här stora linser. När jag får ett värmeband på plats hoppas jag att tuben får en mer stabil temp.


Bengt

Return to “Bilder”