M92 - Mats Olsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

M92 - Mats Olsson

Post by Mats »

Ny bild i galleriet
Objekt: M92
Exponering: 25x4min
Fotograf: Mats Olsson
Kommentar: Man vågar knappt visa upp sina bilder här numera, efter alla fina Vintergator, Jupitrar för att inte tala om NLC.

Men nu är observatoriet i Hok i alla fall igång igen. Fick just en ny handkontroll till min HEQ5, och nu går den som tåget. Bilden är kanske inte helt perfekt egentligen, men den bästa jag hittils fått på just M92 i alla fall. Kul att säsongen börjar nu, och lite väder kan också börja skönjas framåt nästa vecka...

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M92 - Mats Olsson

Post by skafar65 »

Hej Mats

Säg inte så! Jag hoppas inte folk tänker så, att man inte vågar visa upp sina bilder för det finns alltid några som är bättre! Även för Gendler och grabbarna finns det bilder som är bättre! Hubble t.ex. :D

Tycker du lyckats mycket bra med din bild. Något utdragna stjärnor kanske men annars mycket fin i skärpa och stjärnfärg.

Mvh //Micke
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: M92 - Mats Olsson

Post by Mats »

Nja, jag skojade nog lite egentligen. Det var mitt sätt att ge beröm åt de fina bilder och film vi sett här ett tag. :D
Det är oerhört känsligt att få kamerachipet helt rätt i strålgången. Någon bråkdels mm fel och man ser direkt sträckta stjärnor i något hörn. Det skulle finnas någon automatisk justering för det där men det finns ju inte. Bara att prova sig fram tills det ser bra ut. Ibland kan man hålla på hur länge som helst och man får det inte rätt. Nu tyckte jag ändå att det fick duga, bra i större delen av bildfältet i alla fall.

Return to “Bilder”