Jupiter - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Jupiter - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: First light för nya färgkameran från Imaging Source och säsongens första Jupiter.
Tanken med den här kameran är att jag snabbare ska få färgdata på planeterna som roterar snabbt. Eventuellt kommer jag att fotografera luminans med min monokroma kamera som har samma upplösning.
Jag hade varit på sommarbio utomhus i Rålambshovsparken och sett \"I rymden finns inga känslor\", väldigt passande med Karlavagnen hängande en bit ovanför projektionsduken.
När jag kom upp på takterrassen så började det naturligtvis mulna på så jag skyndade mig att rigga bara för att upptäcka att det inte fanns någon ström i utaget och inga lampor. Så jag riggade i månljuset, riktade teleskopet manuellt och låste inställningen. Sedan fick Jupiter driva igenom synfältet med kameran i primärfokus.
Jag räknar med betydligt bättre resultat när allting stämmer.
Månarna är från vänster Ganymede, Io och Callisto. Europa passerar bakom Jupiter.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Re: Jupiter - Peter Rosén

Post by Perran »

Hej Peter!

Det ser mycket trevligt ut, gillar när man ser månarna också.
Planetfotografering tycker jag nästan är svårast att få till bra, speciellt med systemkamera.
Jag njöt häromnatten då jag stod och kikade på Jupiter och röda fläcken.
Det var verkligen länge sedan jag tog mig tid och tittade i teleskopen, dåligt med visuella observationer numera tyvärr, något jag funderar att ändra på.


Vänligen
P-M

Return to “Bilder”