Nattlysande moln 2010

Bilder från galleriet
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Nattlysande moln 2010

Post by Perran »

Hej alla på Astronet!

Här kommer en sammanfattning av Nattlysande moln 2010.
Jag har varit på allerten varje klar natt denna sommar på att få njuta av Nattlysande moln, det var en klar svacka i mitten av juli men några riktigt fina sommarnätter med vackra NLC var det.
Video med musik:
http://www.clearskies.se/Video%20with%2 ... 202010.htm

Vänligen
P-M Hedén
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Nattlysande moln 2010

Post by skafar65 »

Stående ovationer! Äkta Hedén klass! Fantastiskt vackert!

Mvh //Micke
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Re: Nattlysande moln 2010

Post by Perran »

Tack så mycket Micke!

Såg att du skulle vara på plats under "Träff under stjärnorna".
Luskar på att försöka ta mig dit, lite svårt att få ihop allting just nu bara men det vore kul.

vänligen
P-M
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Nattlysande moln 2010

Post by Bengt »

Ska erkänna att jag har haft lite svårt för att plocka in alla dessa moln i ett astronomiskt perspektiv. Men i detta formatet blev det något helt annat med en tidsaspekt involvera.Riktigt underhållande video som höll hög klass. En bugning från Örkelljunga.

Lite nyfiken är det video eller många stillbilder du använt som fotoinstrument. Vad har du använt för programvaror till att sätta ihop allt.


Bengt
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Nattlysande moln 2010

Post by Morgan »

Härligt filmsekvens du har fått ihop och bevisligen har det varit mer NLC än vad jag har sett.

Hoppas din tur till Gottland har varit till belåtenhet och att du fick fina bilder på Perseiderna.

//Morgan
// Morgan
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Nattlysande moln 2010

Post by Lazze »

Otroligt vackert!
Jag får en känsla av vågor fast upp-och-ner om ni förstår hur jag menar :D

/Lasse
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Re: Nattlysande moln 2010

Post by Perran »

Tack Bengt!

Ja, man kan väl säga att NLC är ett atmosfäriskt/astronomiskt fenomen.

Time-lapsen består av tusentals med stillbilder ihopsatta i QuickTime player.

Vänligen
P-M
Bengt wrote:Ska erkänna att jag har haft lite svårt för att plocka in alla dessa moln i ett astronomiskt perspektiv. Men i detta formatet blev det något helt annat med en tidsaspekt involvera.Riktigt underhållande video som höll hög klass. En bugning från Örkelljunga.

Lite nyfiken är det video eller många stillbilder du använt som fotoinstrument. Vad har du använt för programvaror till att sätta ihop allt.


Bengt
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Re: Nattlysande moln 2010

Post by Perran »

Tack Morgan och Lasse!

Morgan, jag hade tur med 3 klara nätter runt Persiederna men tyvärr lite disigt (om man nu får klaga).
Såg många fina meteorer men inte så många ljusstarka som jag hade hoppats på.
Jag fångade några på bild.

Lasse, ja NLC kan verkligen se ut som vågor på himlen ibland.

Vänligen
P-M
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Nattlysande moln 2010

Post by Timo »

Håller med alla andra, det är ett vackert skådespel du visar oss.
Klarar du hela efterarbetet med Quick Time Pro eller använder du AE eller annat program också.
Fixar Quick Time "flicker" som du kan få med olika expotider eller från slutaren m.m. ?

Hls
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Re: Nattlysande moln 2010

Post by Perran »

Tack Timo!

Kom och tänka på en liten komisk sak när du nämner AE.
Jag frågade TWAN kollegan Bernd Pröschold (GRYM time-lapse fotograf) om hur han hade fått en sådan fin övergång från solnedgång till NLC på en av sina time-lapses.
Han svarade bara "P-M, why don´t you just try AV-mode?"
Så kass är jag på att tänka annat än manuella inställningar :-)...för mycket astrofotograf kanske.
Jag är generellt kass på tekniska prylar, jag guidar ju till och med manuellt fortfarande, jag måste komma in i matchen och köpa mig en autoguider...
Så som svar på din fråga är att dessa time-lapses har samma expos och inställningar rakt igenom, så Quicktime behöver bara göra filmen.

Vänligen
P-M
Timo wrote:Håller med alla andra, det är ett vackert skådespel du visar oss.
Klarar du hela efterarbetet med Quick Time Pro eller använder du AE eller annat program också.
Fixar Quick Time "flicker" som du kan få med olika expotider eller från slutaren m.m. ?

Hls
Timo
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Nattlysande moln 2010

Post by Morgan »

Perran Jag ber om ursäkt om jag bryter in i din tråd ...

Timo: Det är framförallt Timelapse under ljusare förhållanden man behöver använda sig av deflicker. Ett sett sätt att hålla ner flimmer är att använda sig av en lite bländare och låg ISO.

För att helt få bort flimmer till ett minimum behövs (om man har råd): Adobe After Effects /Adobe Premiere Pro eller en burget variant som jag använder mig av är Adobe Premiere Elements. Till dessa program finns det ett plugin som heter GBDeflicker som fungerar alldeles utmärkt enligt de personer jag varit kontakt med.
Mer info finns att hitta här: http://www.granitebaysoftware.com/Produ ... ctGBD.aspx

Självklart behövs även Quick time pro eller VirtualDub för att kunna sätta ihop bilderna till en film.

För den som vill testa och behöver veta lite hur man arbetar så finns en bra FAQ info sida här: http://timescapes.org/phpBB3/viewtopic.php?f=8&t=1871

//Morgan
// Morgan
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Nattlysande moln 2010

Post by Timo »

Perran, vid "vanlig" fotografering använder jag sällan annat än manuella inställningar så du är inte ensam :)
Tror jag sett hans,Bernd, Timelapses och många andras påTwanight.org som jag besöker rätt ofta. Likaså Timescapes.org som Morgan föreslår. Deras forum kan man surfa länge i.
Jag har själv aldrig använt Quick Time Pro så jag har ingen erfarenhet av programmet men tänkte att hösten skulle bli min lärotid med Timelapse fotograferande och även likande bilder du har tagit av nattlandskap. Får bara ta mig tid till det....
Morgan, tack för tipsen. har en gång laddat ner AE trial variant men hann aldrig med att testa den. Som du säger de är dyra båda två. Men A P Elements går ju tydligen lika bra + GBDeflicker.
Däremot har jag blivit lycklig ägare till Photoshop CS5 (legal version) så på den fronten är jag nöjd.
Nästa vecka skall Losmandy G11,an upp i det nybyggda observatoriet och kanske kan jag åter komma igång med astrofoto i mitten av september.
Perran - du är en inspirationskälla för oss andra med dina fina "nattfoton" !

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Nattlysande moln 2010

Post by Terje »

Du blir bara bättre och bättre på att fåtill snygga saker, vad skall det bli av deta, om du fortsätter på samma kurva så kommer ju alla andra bara lägga av pga mindervärdeskomplex! :)
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Re: Nattlysande moln 2010

Post by Perran »

Tack Timo och Terje!

Terje, ha, ha, ha, ingen större risk med tanke på den kompetens som finns hos personerna i detta forum :-)

Vänligen
P-M
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Nattlysande moln 2010

Post by Robert »

Kul att se dina jättefina timelapsbilder. Ett område som jag definitivt inte behärskar men riktigt kul att se den totala bredden här.