M42 Orion-nebulosan - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

M42 Orion-nebulosan - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orion-nebulosan
Exponering: 6*1min , 6*20s
Fotograf: Jonas Grinde
Kommentar: Mitt 2a deepsky-foto, med timerutlösning, så jag äntligen kunde få samma exponeringstider på bilderna. Också nyare \"framkallning\", den första såg rejält otäck ut

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: M42 Orion-nebulosan - Jonas Grinde

Post by Terje »

Ser ju inte så illa ut för att vara andra försöket! Fast kanske mest imponerande att ha hittat en lucka i det annars kompakta molntäcket :)
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M42 Orion-nebulosan - Jonas Grinde

Post by skafar65 »

Fantastiskt för att vara på nybörjarnivå! Tänk om ens första astofoto hade sett ut så här! :) Alla bilderna ser helt OK ut. Lite "mjuka" bara, framför allt denna. Lycka till med vidare försök!

Mvh //Micke
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: M42 Orion-nebulosan - Jonas Grinde

Post by Grinde »

skafar65 wrote:Fantastiskt för att vara på nybörjarnivå! Tänk om ens första astofoto hade sett ut så här! :) Alla bilderna ser helt OK ut. Lite "mjuka" bara, framför allt denna. Lycka till med vidare försök!

Mvh //Micke
Tusen tack! Jag håller med om att de är mjuka, photoshoppat för mkt för att få ner bruset, jag hann bara med 8 minuters exponeringstid på den här bilden innan kameran somnade pga batteri.
(alltid nåt som ställde till det varje natt jag var ut och plåtade, batteri, moln, soluppgång, dagg, osv osv, men är man nybörjare så är man) Så jag har fått försöka kompensera brist på exponeringstider med photoshoppande, men den här säsongen ska det bli bättre, tycker jag gjort så många tabbar och lärt mig läxor av det, så det ska bli kul att se vad den här säsongen har att bjuda på!

Return to “Bilder”