Bengts bodbygge

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Bengts bodbygge

Post by Bengt »

Nåväl nu när Timo bjudit på lite bilder kommer även några från mitt bygge.

Långt ifrån klart men ändå.

http://www.astropixlar.com/bodbygge.htm


Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Bengts bodbygge

Post by Timo »

Så, då fick vi ut ditt himmliga bygge i rampljuset :)
Det blir ett fint bygge kan jag se. En mycket bra detalj är att du inte behöver sitta där ute utan kan styra det från garaget.
Du har använt samma skenor för hjulen att rulla i som jag hade tidigare. Håll dom bara rena från skit med kanske en borste framför hjulen så slipper du allt knaster som nästan väckte hela grannskapet hos mig.....
Jag har inte bestämt på vilket underlag mina hjul skall rulla på. Få se vad det blir ...
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Bengts bodbygge

Post by Starsoft »

Varför inte vända på hjulmontaget så att rullbanan sitter på taket och hjulen på väggen, då bör man väl slippa liggande skräp som kan orsaka problem?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Bengts bodbygge

Post by skafar65 »

Hej

Trevlig att se! Dom där skenorna har använts i många byggen nu! En klasisk takrullningsskena måste den snart gå under på byggvaruhusen :)

Ja Bengt, du har verkligen gjort en klon av dit förra bygge. Men det funkade ju fint så varför ändra koncept?

Jag har också kört samma koncept på mina två. Ganska slarvigt byggda faktiskt… Ombyggnation av gamla garage och skjul. När jag flyttar nästa gång kommer jag att skaffa en ”kula” och förhoppningsvis få ett snyggt bygge till sist.

Vet inte om ni sett på AstorSwedens forum men Lelles bygge är nog bland det snyggaste jag sett i Sverige! http://astrosweden.forum24.se/viewtopic ... &p=305#305
I vilket fall som helst så är det jättekul att det byggs så mycket amatörobs i Sverige som det verkar göras nu!

Spika lugnt!
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Bengts bodbygge

Post by Bengt »

Jag kommer ha ett fast skydd över min rullbana som jag enkelt viker bort innan jag rullar ut..Nödvändigt med tanke på alla träd jag har över spåret. Ingen knaster här inte. Tror inte på att sätta dessa hjulen direkt på banan de skulle utan tvekan inte må bra av ständigt utsättas för väta och snö.Bra tanke annars om man hittar hjul som klarar det. Övervägde ett tag att fästa skenan på sidan men var rädd för det inte skulle orka bära ett tak av denna tyngd.
Visa sig inte vara helt enkelt hitta lämpliga hjul som klarar denna taktyngd. Letade efter små tåghjul men hitta inga så det fick bli denna lösning.Taket väger säkert minst 700kg men det märks inte när man rullar ut det. Betydligt enklare rulla detta taket än mitt förra. Mina hjul rullar inte i skenorna Timo utan utanför. De sitter bara där för att spåra upp taket i sidled så det inte glider av träbanan.Hjulen är allt för kraftiga för få plats mellan dessa pytteskenor. Var mycket bryderi innan jag väl bestämt mig för hur jag skulle göra. Men som du säger Micke varför ändra på ett bra koncept. För att slippa bastueffekter och kanske även kondens i värsta fall så blev det till sist återigen råspont +papptak. Tyngre visst ,men säkrare känns det som.

Lelles bygge ser ju trevligt ut men en sådan byggnad hade stuckigt ut lite för mycket i mitt grannkvarter . Bor man mitt i en by känns det säkrare och diskretare ha en helt vanlig byggnad ur inbrottssynpunkt. Borde vara enkelt komma in i en sådan glasfiberbytta. Vet ju att tex aquila har haft problem med inbrott tidigare via sin. Vad ska Lelle han ha för instrument i denna byggnad?

Du undra om min pir Micke. Det blir en stål pir på 8" fäst på ett betong fundament som går ca en meter ner som är nästan en meter i diameter längst ner. Längst upp på stålpiren ska där sitta cirkulära justerabara plattor av stål och aluminium med 16 mm gängtappar mellan.
Rejäl plattform som bör vara vibrations säker. Hoppas mekaniska verkstaden blir färdig med stålpiren nästa vecka när semestern där är slut. Avaktar själva gjutningen tills alla grejorna kan utprovas så tappar i golvet säkert passar i rörfästet. Bäst att skynda långsamt så det blir som man tänkt sig.

Idag ska jag måla insidan i astrobodens modefärg svart. Förmodligen mer psykologiskt än praktiskt men dumt bryta en tradition.

Bengt
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Bengts bodbygge

Post by jorand »

Hej,

Vid mitt bygge använda jag Julas hängrullar och tillhörande skenor till takkonstruktionen. Dessa ska i normalfallet monteras hängande. Jag vände dock på konstruktionen och borrade hål i ramen där takstolarna är monterade på och fäste hängrullen med hjulen nedåt. Jag monterade en stor bricka över den understa muttern som vilade mot ramen. Efter monteringen var det enkelt att justera muttrarna så att taket kom i våg. Jag har 3 st hängrullar på vardera sida. Hängrullarna tål en last på 500 kg vardera. Till skenan finns det bra fästdon. Dessa är enkla att skruva fast i väggarna. Skenan omsluter även hängrullen vilket medför att taket är säkrat för att "flyga iväg" vid kraftig vind. För att förhindra att det samlas väta eller smuts i skenan som sticker ut på respektive balk kapade jag ett stuprör på mitten och sedan limmade jag fast en träskena i mitten. Dessa är enkla att lyfta bort och att sätta tillbaka.

Hälsningar Jörgen



Image

Image
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Bengts bodbygge

Post by Bengt »

Bra tips!

Var precis ute efter sådana men hamna till sist i tidsnöd. Nåväl min konstruktion funkar också bra. Bra att veta om man vill ändra i framtiden.
En nackdel med dessa skenor är att det kan bli is i dem om det rinner in vatten i dem. Men du verkar ju ha löst det på ett fiffigt sätt.

Bengt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Bengts bodbygge

Post by Bengt »

Äntligen dök min pir upp.Har avaktat och gjuta tills jag fått grejorna så allt passar som det ska. Gjutning och målning sen kan man komma igång.
hur lång tid tar det innan gjutningen har brännt klart någon som vet?

Bengt

Image
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Bengts bodbygge

Post by Starsoft »

Snygg pir du har fått Bengt!

Till mig har dom sagt att det tar 2-3 dagar för betongen att brinna klart och den ska hållas fuktig under tiden, sedan bör man enligt uppgift vänta en vecka innan målning men det är nog bäst att fråga en vettig fäghandlare för det beror nog på valet av färg kan jag tro.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Bengts bodbygge

Post by Bengt »

Tack för ditt svar. Då blir det till att sansa sig några dagar innan man är igång :)


Har upptäckt att piren blir aningen för låg om jag ska kunna ta objekt av typ örnen. Som tur har man nu möjlighet att välja hur högt jag ska lägga betongfundamentet. Har misstänkt att golvet behöver höjas men frågan är vad som är mest praktisk höjd?
Refraktorer är svårare att bedömma. De är längre än många andra tuber och har mer "vindfång. Samtidigt vill man kunna ta långt ner.
Hur många grader ner kan ni ta med era obs? Väljer jag nuvarande golvhöjd och lägga fundmentet i den höjden tar jag min 20 grader upp i söder vilket är precis så jag missar ex örnen (ca 15 grader).

Några goda råd?

Bengt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Bengts bodbygge

Post by Bengt »

Så nu är det gjutningen klar. 22 säckar cement gick där åt. Pust. Gjorde den lite högre så jag kan ta åtminstone 10 grader från söderhorisonten om jag vill.
nu är det bara att vänta tills allt har brännt klart innan grejorna riggas och ställs in. Kanske går det att få igång för foto lite provisoriskt nu i augusti om allt flyter på bra.. Strömdraging och nätverksdragning och golvhöjning+ lite annat smått o gott återstår. Får ta det efterhand. Blir nog inte lika effektivt bygge framöver när man åter börjar jobba.


Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Bengts bodbygge

Post by Starsoft »

Gjorde den lite högre så jag kan ta åtminstone 10 grader från söderhorisonten
Det är nog klokt. När jag byggde mitt första obs så fick jag en ganska hög horisont men jag tänkte att det inte skulle spela så stor roll men det blev ganska frustrerande, det visade sig att det finns ganska många objekt "där nere".
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Bengts bodbygge

Post by Bengt »

Känns skönt ha kommit så långt nu.
Nu väntar några kvällars inställning och träning innan man kommer igång på allvar med foto. Känns stabilt och bra än så länge. Piren fylldes med sand för att extra försäkra sig om att den ska bli stabil. Stort extra tack till Timo för hans Tarzan insats i helgen där han hjälpte mig såga bort en del trista grenar som hängde över mitt bygge.

Image

Image

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Bengts bodbygge

Post by Starsoft »

Snyggt... och där nere har ni väl hyggligt mörka nätter redan nu om det skulle klarna upp någon natt?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Bengts bodbygge

Post by Bengt »

Jo nu kan man börja komma igång. Tyvärr är väderläget ovanligt instabilt här just nu. Någon gång ska det väl bli klart väder.
Blir många nya saker lära sig i år. Har faktiskt aldrig tagit några foto via någon av tuberna. Lite osäker på hur hur den variabla reduceraren ska ställas in på min flt 132. Prova och se eller finns det bättre knep.? Kan man mäta sig fram till rätt avstånd?


Bengt