Solen - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Solen - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen
Exponering: 50 x 1/20 sek
Fotograf: Göran Strand
Kommentar: Idag lyckades jag komma lite närmare solen. Jag använde mig av min 2x barlow för att få lite mer detaljer kring solfläcken 1084. Idag var det också en del filament och protuberanser som ger lite liv i bilden.

För att få lite perspektiv på hur stor solen är så har jag lagt in en skalenlig bild av jorden.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Solen - Göran Strand

Post by skafar65 »

Hej Göran

Kul att se jämförelsen! Bildne OK men lite skarp i övergången tycker jag mellan dom olika exponeringarna?

Mvh //Micke
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Solen - Göran Strand

Post by gost »

Håller med dig Micke, inte helt bra övergång. Vill också få lite skarpare detaljer på solytan, men då kan jag nog inte gå så här nära.

Vad tror ni kombinationen DSLR, Megrez 72 och Lunt 50mm klarar? 1700mm känns i mesta laget med tanke på hur mjuka detaljerna blir.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Solen - Göran Strand

Post by Terje »

skärpan på solen är ju väldigt seeing beroende, vad får du för pixelskala på denhär bilden?
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Solen - Göran Strand

Post by Bengt »

Tycker du lyckats riktigt bra med din Lunt sol bild . Överraskad över att de relativt billiga Lunt filterna klarar ta så pass bra bilder. Har mest blivit besviken när jag tittat genom dessa Lunt filter och jämfört med Coronado men du visar ju att det faktiskt går ta helt ok bilder med dessa filter.

Gjorde misstaget titta genom ett 90 Coronado teleskop på Ven. Blir svårt bli av med den minnesbilden om man en dag ska köpa ett solfilter :D


Är inte så kunnig på solfilter men är det inte så att Halfa solfilter har en övre gräns för vilken brännvidd man ska köra på? Ju högre bränvidd ju dyrare filter. Åtminstone vet jag det är så på Coronado filterna. Ditt filter borde väl också det ha köpts med en övre bränvidd. Vilket jag gissar är betydligt lägre än dina 1700mm eftersom den köpts till en megrez 72.

Bengt
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Solen - Göran Strand

Post by Terje »

Med ett frontfilter så är väl brännvidd relativt ointressant då du redan före optiken filtrerat ljuset, däremot så vill filter som sitter bak (tex daystar) ha höga F-tal för att producera vettiga resultat, normalt F30+ då ljuset måste vara relativt paralellt genom filtret för att du skall få rätt våglängder därför brukar du normalt köra nedmaskat och eller barlow för att få upp fokalförhållandet.

Return to “Bilder”