M51 - Mats Olsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M51 - Mats Olsson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51
Exponering: 25x4min
Fotograf: Mats Olsson
Kommentar: Får väl lägga ut mitt försök på M51, om inte annat så för att visa att jag fotar något annat än M13. Skulle ha behövt en hel del mer tid, då hade jag fått mer ljus utan att behöva pressa så mycket. Men den rackaren går upp i zenith efter en stund på kvällen och då får guidern fnatt och jag nog. Hoppas på bättre möjlighet till hösten, fast då blir en gatlykta den tidsbegränsande faktorn istället.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: M51 - Mats Olsson

Post by Peter R »

Då är jag först ut att ge dig beröm: Otroligt djup och 3-dimensionell.
Jag vet inte vad dina problem är i zenith men kan det möjligtvis bero på att du har för bra jämvikt mellan teleskopet och motvikterna så att monteringen skiftar jämviktsläge när du närmar dig zenith?
Det är bra för monteringen att jobba under lite motstånd för att undvika glapp. Det var bara en tanke.

/*Peter R
Mats

Post by Mats »

Jag ser att en del här har fotat under flera dagar. Det skulle den här bilden tjäna mycket på. Är det något speciellt att tänka på där eller riktar man bara in så exakt som möjligt efter den gamla bilden och sedan stackar?
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Mats

Det är en teknik vi här i Sverige verkligen skulle utnytja mer, eller kanske talar jag bara för mig själv? Jag är jätte dålig på att återkomme till ett objekt, kväll efter kväll och använda till samma slutobjekt. Det är tyvärr inte och bara rikta in kameran ungefär. Det är så många andra parametrar som spelar in tycker jag. Seeing, exakt samma skärpa, guidning osv. Jag har aldrig gjort några bra omgångar på detta sätt, men jag förstår ju att det är en kraftfull teknik. Gendler och alla dom killarna gör ju så.

Framför allt skulle det vara användbart nu när den mörka stunden på natten blir kortare och kortare! Var ute i natt och körde tre timmar på M101, kan nog bli riktigt bra. Men tre timmar är egentligen för lite! :(

Får se om jag ger mig på att försöka få till ett par timmar till i helgen. Just nu är jag i zombie läge. Kom inte i säng för än vid tre tiden! Det är Timos fel :) Han inspirerade mig att gå ut i går! :)

Mvh //Micke
Starsoft

Post by Starsoft »

För att stacka bilder tagna vid olika tillfällen är det bra om bilden har samma geometri, att objektet ligger på ungefär samma ställe och att bilden är roterad likadant. Då skiljer sig hanteringen inte så mycket från om alla bilderna är tagna vid samma tillfälle, men det underlättar om man har ett bra program för att alligna bilderna för stackningen.

Själv försöker jag använda nätter med dålig seeing till att ta färgdata och nätter med bra seeing till luminans eftersom färgdata är ganska okänsligt för dålig skärpa, då får man lite mer tillgänglig exponeringstid.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Mats

Post by Mats »

Nu har jag lagt till ytterligare 20 bilder, det var ju ganska smidigt att fixa till. Bilden blev mindre ansträngd, mjukare. Nu börjar jag känna mig nöjd med den. Totalt 3h ljus.
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Den blev klart bättre med lite mer tid. Ser riktigt trevlig ut nu tycker jag.
GAIS

Post by GAIS »

Jag har under denna säsong ett flertal gånger fotat under flera nätter på samma objekt - och tycker det är inga större problem:
Lite snabba tips:

1. Slew to target
Rätt käckt att objektet hamnar där man vill. Därför är det enklare om man centrerar objektet på framen första natten.
Natt 2 kör jag sen Maxim och sync (kör GSO 1.1 overlay-grjeset). Då hamnar objektet ofta där man vill direkt.

2. Stackning
Kör CCDstack - den fixar de mest märkliga rotationer direkt.
Har inte samma erfarenhet i t.ex Maxim.

Seeing och mörker etc brukar inte vara några problem.

Se dock till att göra nya flats vid varje tillfälle (och darks o bias om du inte har en temp. reglerad kamera).
Dessa appliceras givetvis på bilderna tagna aktuell natt - sen stackar du alla kalibrerade bilder.
Ovan är MYCKET viktigt för ett bra resultat har jag lärt av erfarenhet.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Jag har heller aldrig haft några problem att slå ihop data från olika dagar (eller år)

DOck är min erfarenhet av stackning tvärtemot mathias. Jag har provat CCD stacker och den har problem att rotera mina bilder rätt. Med Maxim roterar den bilderna mycket säkrare. Typ aldrig fel med astrometrisk stackning.
GAIS

Post by GAIS »

Det beror nog på att du använder astrometric i Maxim - det gör inte jag... och jag använder CCDis i CCDStack och det gör nog inte du :-)
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Antagligen kan det bero på det. Med Astrometrisk så blir det väldigt brai MaximDL enligt min erfarenhet.

Själv tycker jag Pinpoint är det bästa som har uppfunnits efter elden (nästan)
Mats

Post by Mats »

Själv använder jag deep sky stacker och har inte upplevt några problem någon gång. Den bara stackar på. Har nu suttit tre kvällar och fotat M101 helt utan problem. Borde nog suttit lite till med jag tröttnade helt enkelt. Kanske fortsätter jag med den till hösten, det borde gå bra. Jag tar numera inga darks eller något annat, verkar inte som min nya kamera behöver det. Men jag är i och för sig ganska noga att lägga bilden rätt efter den gamla, det skiljer inte mycket när jag blir nöjd.

Return to “Bilder”