M51 - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M51 - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51
Exponering: 35x40 sek totalt 23 min
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Mitt bidrag till M51 galleriet, widefield tagen på 1600 Asa och nerskalad till 50% av originalet.
På bilden syns i övrigt c:a 5 galaxer ner till mag. 15 vilket jag tror är det ljussvagaste jag har lyckats få med från Stockholm.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Re: M51 - Peter Rosén

Post by skafar65 »

Hej Peter

Hmmm, ja vad ska man säga? Jag vet att du lider av ljusföroreningar där du bor mitt i Stockholm och anar att det är därför du dragit ner subbarna till ett minimum. Men trots det så ser man ganska mycket drift fel? Detta påverkar även skärpan på själva galaxen. Mycket blått var det också?

På plus sidan får man lägga att det är en härlig vy över hela området. Många galaxer har du fått med! Och som sagt, en bedrift bara att lyckas ta en astronomibild från den stora hålan :D

Ha det gott! //Micke
Terje

Post by Terje »

Något gigantiskt driftfel ser jag inte, däremot så blir justjärnorna i kanterna rejält utdragna, men det är ju en optisk defekt och inte en guidmässig
skafar65

Post by skafar65 »

Hej

Astrocaddyn har nog rätt! Tänk att han har det nästan alltid! Måste vara fint att ha med honom ut i fält :D Men då måste det vara något annat som påverkat skärpan på själva galaxen?

Ha det gott! //Micke
Peter R

Post by Peter R »

Hej,

Det är inte något problem med följet, däremot har jag inte använt någon flattener vilket drar ut kantstjärnorna. Dessutom har jag använt min nya Canon Eos50D mkII som är en fullframe, dvs 24x36mm.
Det är dubbelt så stort fält jämfört med min Canon Eos 40D som även den visade utdragna stjärnor i kanterna! Jag beskar lite brett för att få med ytterligare några galaxer ute i hörnen.
Jag har försökt mig på M51 många gånger förr men knappast ens lyckats pressa fram spiralarmarna, så detta är faktiskt min bästa bild hittills. Jag hoppas kunna förbättra den framöver med mera exponering men det är redan många timmars bildbehandling som ligger bakom. Först har jag optimerat varje exponering individuellt och sedan stackat dem manuellt i Photoshop. Färgdatan är för svag för att kunna balansera färgerna utan det hoppas jag kommer med mera exponering framöver.
Jag har aldrig lyckats se M51 härifrån Stockholm ens med min 12" dobson medan det är ett lätt objekt även med små kikare från stjärnklara platser.
Jag har nu ersatt bilden med 2 bilder som visar ett original ur kameran, och under, min behandlade bild, båda nerskalade.

/*Peter R
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Peter

Du är verkligen bildbehanlingens mästare! Jag tror jag hade gett upp för länge sedan om jag fått sådana råbilder! Helt otroligt att man kan få ut något över huvud taget! Med detta i åtanke så korar jag din bild till årets bästa astronomibild!

Mvh //Micke
Bengt

Post by Bengt »

Ska aldrig klaga på ljusföroreningar efter den bilden.

Lider med er där uppe . Hade inte ens orkat ge mig på såna här projekt med de förutsättningarna. Tror knappt ens ett ljusföroreningsfilter hade hjälpt.

Otroligt bra bildbehandling att få fram något ur den gröten.

Bengt
Peter R

Post by Peter R »

Ja det verkar stämma att en bild säger mera än tusen ord.
Det här är altså en av mina bästa bilder på M51 och den stod nästan i zenith. Jag har försökt många gånger förr men på de originalen kan man inte ens se en tillstymmelse till spiralarmar.
Min senaste bild på Orionnebulosan http://astronet.alderaan.nu/view_image.php?id=610 var tagen bara 20° över Essingeleden.
Jag har ofta längtat bort till klarare platser med min utrustning men jag är rädd att jag i så fall slutar med astrofotografering när jag kommer hem igen.
Jag har testat med ljusföroreningsfilter för 2 år sedan och jag kunde exponera c:a 3 gånger längre innan slöjan kom upp samt att bilderna var mindre missfärgade. Däremot syntes knappast någon skillnad på slutresultatet efter bildbehandling.
Men jag tror att det går att komma betydligt längre. Jag använder mig ofta av väldigt höga Iso-inställningar som 1600-3200. Jag ska börja med autoguidning och förhoppningsvis kunna exponera längre med lägre Iso-tal och därmed få ner bruset och öka upplösningen i fina detaljer.

/*Peter R
Bengt

Post by Bengt »

Tror du har bäst förutsättningar om du går över till smalbandsfoto.

H-alfa filter eller OIII och moddad kamera så blir ditt ljusproblem betydligt lindrigare. På galaxer är det beckmörker som gäller.

Bengt

Return to “Bilder”