Bumlingen lägger ner

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Bumlingen lägger ner

Post by Bengt »

Många har säkert köpt sina astrokikare via detta företag. Lite trist denna konkurrent nu lägger ner eftersom han faktiskt varit billigare än konkurrenterna när det gäller likvärdig utrustning.
http://www.bumlingen.se/servlet/ShopServlet

För den som letar kikare kan säkert man hitta en del fynd.


Många försäljare har prishöjt sina produkter efter nyår eftersom kronan dalat . Men efter nyår har kursen åter vänt en hel del.
Tycker det är synd att man låser upp sina priser så på sina hemsidor med priser i svenska kronor. Bidrager bara till att man istället köper utomlands med senast pris till gällande valuta.

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Bumlingen lägger ner

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Eller kanske är det du som inte förstår hur det ligger till. Men du skriver "Tycker det är synd att man låser upp sina priser så på sina hemsidor med priser i svenska kronor."

Vi har ju köpt in sakerna en gång för det pris vi fick då i USD, Pund eller DKK. Låt oss säga som exempel att vi köper in en CCD kamera från Danmark då kronan stod i 1,20. Du betalar då exempelvis 10.000 DKK för den 12 000SEK. Sen går det ett halvår och kronan ligger i 1,50. Alla marginaler är då plötsligt borta! Ibland kan det gå så illa att man får sälja saker med förlust! Har man då ett stort lager blir slaget ännu hårdare! Man är helt enkelt tvungen att höja priserna. Det är absolut inget vi vill göra då det bara gör att vi får mindre sålt. Det gör ju inget på våra marginaler.

Om man skulle göra enligt din "modell" skulle man vara utan lager. Men då anser jag att man inte är någon seriös återförsäljare. Då sticker leveranstiderna iväg och som kund kan man lika bra köpa utomlands som du säger. Fördelen med att köpa på hemmaplan är som vi alla vet när grejorna eventuellt går i sönder eller inte fungerar på något annat sätt.

Nu är detta ju inget som slår bara mot Astronomi branschen. Hela Sveriges import bransch står ju inför detta dilemma! Danmark har på något sätt lyckats hålla sig utanför dessa problem. Det hade kanske inte varit helt fel med EURO ändå?

Nu vet jag inte om det är detta Bumligen har råkat ut för. Om så är fallet lär det inte vara det sista företaget som får ge upp som man får läsa om framöver. Vi får helt enkelt huka, ligga lågt och försöka rida ut stormen.

Jag tycker även att vi alla ska hjälpas åt att stödja Svensk handel under tiden. Inte alltid stirra sig blind på priset. Ha en tanke på Svensk handel, service, garanti och hjälp med alla sorters frågor som har med varan att göra. Det kan faktiskt också bli billigare i längden. Detta gäller alla branscher.

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Bumlingen lägger ner

Post by Bengt »

Jag pratar inte om något speciellt företag vill jag understryka Micke. Detta gäller generellt för hela importbranchen har jag märkt. Vad gäller svenska astro och för den delen även optik handlare gäller det er allihop utan undantag. Prisbilderna hänger inte alltid med andra Eu-länders prissättning. Har surfat runt lite och jämfört lite produkter och Ibland är där ganska stora skillnader mellan Eu länders prissättning detta gäller både uppåt och nedåt.. Jämföra med USA känns inte riktigt rättvist eftersom där kommer tull och andra fenomen in.
Jag är övertygad om att det mycket handlar om valutan som hoppar upp och ned och kanske är tex euron något stabilare än svenska kronan.

Inser också svårigheten att alltid ha marginaler och att sätta rätt pris på sin hemsida som verkligen är aktuellt. Sen vet jag att de svenska astrohandlarna är ganska generösa när det är så man hittar andra priser på nätet. :D

Har aldrig varit med om att en astrohandlare haft hemma det i lager (dyrare produkter) jag eftersökt så det argumentet tycker jag är rätt dåligt om jag ska vara ärlig.


Men som du säger Micke vi lär väl få leva med ett ostabilt läge ett bra tag framöver.

Vad gäller bumlingen har jag ingen aning varför det företaget lägger av kan ju finnas hundra orsaker.
Jag hoppas att vi får fortsatt god konkurrans även efter de dåliga tiderna.


Bengt

Return to “Allmänt”