powetank

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

powetank

Post by Bengt »

Hej !

Kanske någon som kan hjälpa mig med lite strömtips.

Har tänkt investera i någon form av mobilt strömpaket som kan ge mig 220 volt .

Har sett kjell o com säljer omvandlare 12v-220 upp till 1000w. frågan är om det är lite overkill eller man kanske ska satsa på mindre W tal?

Har tänkt driva både laptop och min ccd kamera + montering. ( vågar inte ge mig på att pumpa i 12V ström direkt utan transformatorn till min ccd)

Har ett bra husvagnsbatteri i så fall jag tänkt använda . Hur länge tror ni detta kan räcka innan ett 60 AH batteri är slut.

Finns ju alternativ med powertanks men de verkar ge mindre AH och vad jag förstått ger de bara 12 V eller det finns som ovandlar till 220 direkt ?

Någon har praktisk erfarenhet eller kan råda mig om huruvida dessa sinusomvandlare funkar bra eller dåligt.

Bengt
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: powetank

Post by GAIS »

1. I ditt fall glöm powertanks. Alldeles för lite kräm.

2. 60Ah låter väl perfekt. I mitt fall räcker det minst 10 timmar.

3. Jag fattar inte varför du måste upp till 220V. Ett bilbatteri har en mycket bättre strömsignal än en transformator och klarar leverera vid tillfälliga spikar.
Generellt sätt är batteri alltid bättre än en transformator. Om du är rätt sätt en säkring till kameran (vilket jag struntat i). Att switcha upp till 230V kommer också minska driftstiden samt att du kommer få en mycket sämre strömsignal.
Skall du ha en bra 12-230V switchare så kostar dom flera tusen. Köp inte billiga grejer från t.ec. Kjell & Co om du är rädd om din kamera.

Jag jobbar med elektronik sedan en massa år, dessutom mycket med strömaggregat.
Så mitt tips är enkelt:
Om du vill ha den bästa strömkällan - kör 12V direkt.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: powetank

Post by Robert »

Om du skall köra dator så räcker inte en powertank hela natten.

Jag har själv ett typ 70 Ah batteri som jag kan köra på. Jag har en liten låda som jag har byggt som jag kopplar in på 12V batteri och har 4 kontakter för 12V. Alla är separat uppsäkrade. Från dessa kör jag sedan de saker som går på 12 V som montering filterhjul. Lådan visar även spänning och ström som rolig bonuseffekt...

Om jag kör kamera och dator på 12V så kopplar jag in en 12v ->230V omvandlare och kör med den.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: powetank

Post by Peter R »

Om jag kör kamera och dator på 12V så kopplar jag in en 12v ->230V omvandlare och kör med den.
Om allting går på 12V, varför behöver du då 230V?

/*Peter R
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: powetank

Post by Bengt »

Ja som inte är helt kunnig på hur man matar rätt ström in i manicker är lite rädd för att tex koppla min ccd rätt in i 12v ut porten på montering . Känns säkrare att mata in via en anpassad transformatorn. När det gäller datorn så har jag ingen rätt sladd till de därför känns det även där enklare mata direkt via orginal adaptern för 220v.

Tror jag kör på din variant Robert. Fick delvis svar på hur länge ett bilbatteri räcker med allt inkopplat. Mest det jag undra över. Varför är en 12V-220 volt på 1000W som säljs via kjell och co så dålig . Priset på den är inte precis gratis . Tror det rörde sig kring 1200kr?
Vad jag förstår så dras inte mer spänning ur batteriet än man använder med en sån ?
Bra att veta att en power tank inte räcker för foto,hade det på känn.





Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: powetank

Post by Robert »

Peter R wrote:
Om jag kör kamera och dator på 12V så kopplar jag in en 12v ->230V omvandlare och kör med den.
Om allting går på 12V, varför behöver du då 230V?

/*Peter R
Min dator går på 230V :) och med nuvarande utrustning gäller samma sak för kameran
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: powetank

Post by Robert »

Finns en annan stor anledning till att jag kör kameran på 230V tranformator och inte 12V direkt.

Om man matar montering kamera och annat från samma 12V batteri och det blir fel kan man få "gound loop" som kan förstöra elektronik i kameran eller montering. Med en transformator kommer kameran istället sväva fritt galvaniskt så stora strömmar tar inte vägen genom kameran vid en kortslutning. Autoguide portarna på kameror är oftast skyddade tex med optokoplare för att förhindra ground loops mellan kameran och guideporten på monteringen.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: powetank

Post by Terje »

Jag har inte gjort någon grundlig undersökning men jag funderar på om inte H9 kameran vill ha annat än bara 12V är det inte relativt många pinnar på kontakten?
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: powetank

Post by GAIS »

Kommentar till Robert.

Visst är ground loops ett problem som kan uppstå, men...
Dock sannolikt klart mindre när man kör från en DC strömkälla då ingen sinusvåg finns med i bilden, och inte minst när man saknar jord. Ground loops vill uppstå när man har olika potential mot jord. Därför är stjärnjord att föredra inom t.ex. musiksammanhang då detta är ett faktum (brumm) och jordpotetialen vill hoppa. Benngt har sannolikt ingen jord att prata om alls.
Min erfarenhet är tveklöst att "billaga" DC till AC konverterare (typ 1-2 000kr) inte är switchade vilket ökar spikar och och generellt ger en dålig hackad sinusvåg - vilket inte är speciellt bra.

Bengt - mycket tekniksnack här.
I klartext kan du nog med stor säkerthet göra det du helst vill. Det kommer inte vara några problem oavsett val.
Men vill du spara lite slantar - skit i 12-230V aggregatet.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: powetank

Post by Bengt »

Hej igen!

Följer er diskussion med intresse

Jo Terje H9an har 5 pinnar med en jord. Så där är en del pinnar att koppla rätt.

Sen står det bara på den 220V AC 10VA or 12V DC 700m A

Sen är det laptoppen som i sin tur ska matas med annan strömstyrka 15 V så där lär jag ändå få använda en omvandlare.

Skulle aldrig förlåta mig själv om jag brände elektroniken i en 25 tusen kronors kamera så man vill inte chansa .
Eftersom jag är husvagnsägare så hade ändå en 12V-220V vara användbar ibland med annan utrustning. Såg att ren sinus var gräsligt dyr . Man kan undra varför det ska kosta så mycket med den typen av elektronik när man kan få en hel Tv apparat för halva det priset?

Bengt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: powetank

Post by Bengt »

Hej1

Så blev det äntligen köp av. Jag valde till sist en variant med ren sinus som faktiskt även såldes av Kjell o co. 1500kr för 600 w tyckte jag inte var så blodigt. Tydligen är det så att en del elektronik bland annat datorer kan ha problem med den billiga sorten . Snabb testkörning visa att det till och gick att koppla in min stora lcd platt tv utan problem.

Ännu ett steg framåt mot ett rullande obs . Så fort jag har fått tag ett garage till min nya lägenhet har jag tankar på att köpa ett släp med någon form av kapell i där jag tänkt ha mitt rullande obs i . Stora rejäla aluminum lådor med stora lås är redan inköpt. Dessa kommer jag att skruva fast i släpet. Inspiration till detta bygge fick jag från den danska starpartyträffen. föpr att inte bli missförstådd så kommer jag natuligt vis inte ha montering på släpet när jag använder det utan det får bli mitt uppvärma kontroll rum..Övriga grejor riggas som vanligt.


Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: powetank

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Kapellet är på gång igen ser jag :D Denna gång på hjul. Låter väldigt spännande! Tack för alla råd angående guiding.

Ha det gott! //Micke
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: powetank

Post by GAIS »

Kul att det går framåt, skicka gärna en bild när du är klar (påsjälva mobila obset)
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: powetank

Post by Bengt »

Ska jag göra men det kan ta tid innan detta blir verklighet .
Måste kunna låsa in hela mitt rullbara kapell innan jag köper släpet. Men jag har räknat på det kommer bli ett betydligt billigare bygge än mitt förra kapell.
Det största bekymret jag just nu funderar är över takhöjden . Måste begränsa den till garage tak höjd vilket gör det hela mer komplicerat.Måste bli tal om någon form av skjutbart tak uppåt

Vad jag känner till är det ingen som i Sverige byggt ett sånt här projekt . Steg 1 blir att bara ha släpet som förvaring och kontroll rum sen ännu längre fram ska jag även kunna öppna taket och ha monteringen på släpet och kontrollrum i tex en volkswagen buss eller i en mindre beg husbil. Eller kanske det bara står på min fasta campingplats som ett mer eller mindre fast obs.

Kanske skenar min fantasi iväg här men man vet aldrig . Ibland kan det vara skoj att genomföra såna här lite galna ideer.



Bengt

Return to “Allmänt”