Asteroidockultation av mag 5.5 stjärna imorgon torsdag kväll

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Asteroidockultation av mag 5.5 stjärna imorgon torsdag kväll

Post by LasseH »

Många mellansvenska städer ligger bra till för att kunna se, filma eller fota en asterioidockultation imorgon. Se kartan där grön linje symboliserar den beräknade centrallinjen. Blå linjer visar skuggans bredd. Stjärnan som ska förmörkas är HIP 12148 i Cetus av mag 5.5. Asteroiden är (11395) 1998 XN77 av mag 17 så stjärnan kommer försvinna helt i upp till 7 sekunder om man har turen att befinna sig i skuggan. Det finns alltid osäkerheter i beräkningar men detta är en 67 km stor asteroid så chansen är över 40 % om man befinner sig inom några mil från den gröna linjen på kartan. Grisslehamn, Hallstavik, Uppsala, Enköping, Västerås, Eskilstuna, Skövde, Alingsås, Göteborg.
Dessutom ska vädret bli bra längs hela ockultationszonen. Händelsen kommer äga rum med viss tidsförskjutning mellan städerna men rikttiderna (svensk tid) är ca 22:13:00 på östkusten och 22:13:30 på västkusten
Mer info på:
https://asteroidoccultation.com/2021_12 ... _72166.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Attachments
211216_11395_HIP12148_map.png
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Asteroidockultation av mag 5.5 stjärna imorgon torsdag kväll

Post by Robert »

Jag är i Alingsås så kanske kan testa asteroidockultation på kvällen..
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Asteroidockultation av mag 5.5 stjärna imorgon torsdag kväll

Post by Hans Bengtsson »

Mycket intressant!

Jag passade på att lägga ut information i några svenska astronomiska facebook-grupper.

Stjärnan är även känd som NSV 872, se karta 20x20 grader nedan. Den har visuell magnitud 5.8.

Från Göteborg kommer händelsen att äga rum vid azimut 202 grader (sydsydväst) och altitud 38 grader. Bör gå att nå den positionen med teleskopet från min balkong även om det blir rätt knappt ... men man kan ju med fältkikaren luta sig lite över balkongräcket om det skulle behövas.

Mvh
Hans Bengtsson
4A91EE27-AFDB-4C05-B022-08D755F644BD.png
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Asteroidockultation av mag 5.5 stjärna imorgon torsdag kväll

Post by LasseH »

Hans, luta dig inte för mycket bara. Det vore ju synd på kikaren ;)
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Asteroidockultation av mag 5.5 stjärna imorgon torsdag kväll

Post by Hans Bengtsson »

Tack för omtanken (om kikaren!)! I första hand ska jag använda teleskopet ifall geometrin tillåter, det känns stabilt och bra med full koll.

Någon observation i strikt mening, med exakta tider osv, blir det inte från min sida. Jag nöjer mig med att för första gången få SE en sådan händelse. Det vetenskapliga överlåter jag till asteroidockultationtidsbestämningsobservatörerna.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Asteroidockultation av mag 5.5 stjärna imorgon torsdag kväll

Post by LasseH »

Hans Bengtsson wrote:asteroidockultationtidsbestämningsobservatörerna
Nu leder du tävlingen om längsta ordet på astronet :D
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Asteroidockultation av mag 5.5 stjärna imorgon torsdag kväll

Post by Hans Bengtsson »

Med stor sannolikhet är det också första gången som ordet används, sedan historiens begynnelse. Trots att det väl borde ingå rätt frekvent i vilken allmän text som helst. Påminner mig om när magister Schönbeck i gymnasiet inför en stundande uppsats lovade ett extra plus i kanten till alla som lyckades få med ordet gåbortcheviotkostym utan att det lät krystat. Jag nappade på detta och kunde i marginalen efter rättningen läsa ”mycket bra ordval!”

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Asteroidockultation av mag 5.5 stjärna imorgon torsdag kväll

Post by ThomasK »

Jag kan bekräfta en negativ observation från Varberg. Jag var utrustad med kikare på stativ och manuellt stoppur. Hade stjärnan i synfältet under aktuell tid, men såg ingen förmörkelse.
Thomas Karlsson
davhei
Posts: 71
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: Asteroidockultation av mag 5.5 stjärna imorgon torsdag kväll

Post by davhei »

Såg ingenting tyvärr, men då är jag en bit utanför den blå linjen också.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Asteroidockultation av mag 5.5 stjärna imorgon torsdag kväll

Post by Hans Bengtsson »

För min del blev det tyvärr ingen obs. Området låg aningen för långt söderut för att jag skulle nå det från balkongen med teleskopet. När jag försökte med fältkikare (lutade mig över balkongräcket) så visade det sig att jag bara kunde se magnitud 3 eller något sådant. För blotta ögat syntes inga stjärnor alls åt det hållet, även om jag kunde skymta Hamal då och då.

Åt nordväst var det minsann någorlunda klart och Vega och Deneb lyste fint hela tiden. Men det hade jag ingen nytta av i detta sammanhang. Om jag hade haft teleskopet ute med fri sikt hade det nog funkat.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Asteroidockultation av mag 5.5 stjärna imorgon torsdag kväll

Post by LasseH »

Från Sandvretens observatorium som låg lite norr om centrallinjen fick vi träff. Vi kunde observera en 7.65 s lång förmörkelse i vår preliminära analys. Det är 0.45 s längre än den predikterade maxtiden i Occult Watcher. Kanske är (11395) Iphinous lite större än man trott.
Attachments
positiv.png
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Asteroidockultation av mag 5.5 stjärna imorgon torsdag kväll

Post by bengtr »

Hej !

Kul att ni fick träff.

Jag filmade det med 0.5 s frames. Det syntes ingen dipp. Så det var en negativ obs. Men det kan ju stämma jag låg lite utanför ( i 1 sigma Sö Stlm).

/bengtr
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Asteroidockultation av mag 5.5 stjärna imorgon torsdag kväll

Post by Hans Bengtsson »

Stort grattis Lasse! Ni är helt suveräna när det gäller asteroidockultationer.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
wimvb
Posts: 102
Joined: 2016-07-10 00:02:43
spamtest: JA
Location: Vallentuna

Re: Asteroidockultation av mag 5.5 stjärna imorgon torsdag kväll

Post by wimvb »

LasseH wrote:
Hans Bengtsson wrote:asteroidockultationtidsbestämningsobservatörerna
Nu leder du tävlingen om längsta ordet på astronet :D
asteroidockultationtidsbestämningsobservatörsberättelser

Tillbaka till asteroiden; jag fotade vid tillfället och riktade om teleskopet. Tog 210 3 sekunders bilder (inte optimalt, men jag är inte van med SER video på min kamera). Jag kollade bilderna i PixInsight, men kunde tyvärr inte se nån ockultation. Detta från Vallentuna.
Wim

Skywatcher 150PDS, BK MN190 DS, ST80, AZ-EQ6 GT + EQ3 PRO, ZWO ASI294MM-PRO, ZWO ASI174MM-Cool, ZWO ASI290MM, ZWO ASI120MM, Rock64, indi/kstars, PixInsight
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Asteroidockultation av mag 5.5 stjärna imorgon torsdag kväll

Post by Hans Bengtsson »

Lars Anmark har tagit en jättefin film av ockultationen, från Arboga, som har lagts upp på facebook, i GAK-gruppen.

Mvh
Hans Bengtsson