Solen i Ha 210511 - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Solen i Ha 210511 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen i Ha 210511
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: Lunt LS60THA / B1200FTPT
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Jag använde en ny lättviktsmontering och gjorde allting fel. När jag väl var igång så hade slöjmolnen kommit in och täckte stundtals solen så det blev bara några korta sekvenser så jag är trotts allt nöjd med resultatet.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Solen i Ha 210511 - Peter Rosén

Post by Kroppefjäll »

Mäktigt Peter. Som vanligt.

Tittade på bilden och blev förvirrad... "Merkurius... nu?". Såg en rund svart punkt i koronan, men det var skräp under skärmskyddet. Tur det, för det är väl inte dags förrän 2035 eller 2038 eller något sådant (och då runt Medelhavsländerna tror jag?)
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Betelguse
Posts: 115
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: Solen i Ha 210511 - Peter Rosén

Post by Betelguse »

Sjyst bild. :good:
Du inverterar bilden va? Hur gör du för att få bakgrunden mörk? Sett några tekniker på Youtube när man drar i histogrammet men blev nyfiken på hur du gör. :)
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Solen i Ha 210511 - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Snyggt!

Extra plus för att du låter umbran vara svart, och inte vit som man ibland ser i solbilder. Och att randfördunklingen verkligen syns som en fördunkling och inte ”förljusning”!

Mvh
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Solen i Ha 210511 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack :D
Mäktigt Peter. Som vanligt.

Tittade på bilden och blev förvirrad... "Merkurius... nu?". Såg en rund svart punkt i koronan, men det var skräp under skärmskyddet. Tur det, för det är väl inte dags förrän 2035 eller 2038 eller något sådant (och då runt Medelhavsländerna tror jag?)
Nej, ingen improviserad Merkuriuspassage, möjligtvis var det Nibiru :D
Jag var då tvungen att kolla upp kommande Merkuriuspassager och det är 13 nov 2032 och 7 nov 2039, båda synliga på fm från Sverige även om solen då står lågt. Alla passager sker antingen i maj eller november.
Sjyst bild. :good:
Du inverterar bilden va? Hur gör du för att få bakgrunden mörk? Sett några tekniker på Youtube när man drar i histogrammet men blev nyfiken på hur du gör. :)
Nej, bilden är inte inverterad utan så som jag fångade den, men färgen har jag lagt på i Photoshop i efterbearbetningen eftersom det är taget med en monokamera.
Jag har väldigt svårt att beskriva hur jag gör för det blir väldigt många lager i Photoshop. För det första så får jag inte in hela solen på min lilla kamerasensor så det blir alltid en mosaik av olika exponeringar. Dessutom är de alla ojämnt exponerade över ytan så det är mycket trixande med gradienterna. Bakgrunden försöker jag helt enkelt anpassa till solen som helhet så att jag bevarar dess lyskraft och till protuberanserna så att de framstår tydligt med bra kontrast mot bakgrunden. Allt detta är en balansgång som jag anpassar till varje ny bildbehandling.
Snyggt!

Extra plus för att du låter umbran vara svart, och inte vit som man ibland ser i solbilder. Och att randfördunklingen verkligen syns som en fördunkling och inte ”förljusning”!
Tack Hans. Ja, jag föredrar också att ha den så här. Jag tror att många som vänder solskivan negativt gör det just för att få en ljusare rand som ska förenkla övergången till de ljusa protuberansena. Det blir alltså en blandning av pos och neg.
Jag vet att en del fotografer gör det för att vissa detaljer kan bli tydligare om bilden vänds negativt som exempelvis svaga vågor som fortplantar sig på ytan som en tsunami men då har man ett tydligt syfte.

/*Peter R

Return to “Bilder”