hellbom skrev:Hur länge orkade din bärbara blybatteri när det var så tuff kylan? Eller kopplade du kabeln till bilens cigarettuttag? Och låter bilmotorn vara igång under fotograferingen? Tuffa förhållande kan jag förstå.

Jag vet inte.

Faktum är att jag inte har något problem alls med batteriet. Så längde det är fräscht och fulladdat så verkar det kunna hålla igång länge. Vid -30° så har ett blybatteri ca 50% kapacitet, men det har ännu inte varit det som varit problemet.
Jag vill inte vara beroende av bilen, jag vill hitta metoder för att kunna vara mer mobil. När jag fotade den här så gjorde jag det också från isen på en sjö, ca 50 meter från bilen och planen är också att kunna ta grejerna i pulka bakom skidor ibland. Jag var ut på en skidtur med grejerna förra veckan som jag "dokumenterade" i den här videon:
https://youtu.be/qk2cfw1asIgMen det blir också ohållbart i längden om jag ska vara beroende av bilen, jag kan inte köra den på tomgång 5-6 timmar eller vad det kan bli. För mig är varje tur en naturupplevelse. Att kunna komma ut i naturen, "sitta ute med stjärnorna" med en bortle 1 himmel ovan sig. Se djur och uppleva naturen.

Största problemet än så länge har varit batteriet i min samsungplatta. Det intressanta är att i -23-24°C, så funkar den utmärkt i många timmar, men i -30-31°, så började den protestera efter en dryg timma men då kunde jag avsluta med att köra från min mobil. Ska fundera på någon lösning för den; en enkel är kanske en kylbag och en handvärmare som får ligga i. Men det verkar bara vara när temperaturen ligger runt -30° som det är ett problem.
Jag tycker det är lite spännande, det finns inte mycket kunskap om astrofoto i kyla och det är kul att testa vad som funkar och vad som inte funkar.