Sky-Watcher FlexTube 400P 16 tum

Här kan registrerade medlemmar annonsera sina prylar till salu. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Wiklunds
spamtest: JA

Sky-Watcher FlexTube 400P 16 tum

Inläggav Wiklunds » 2020-03-24 22:48:16

20200217_193019.jpg
Detta ihopfällbara 16 tums Dobsonteleskopet från Sky-Watcher säljer jag nu eftersom jag införskaffat ett 16 tums Dobson från Explore Scientific istället. Anledningen till det är att jag enkelt vill kunna transportera ett teleskop med samma apertur samt kunna observera sittandes.

Beroende på hur man är som person kan Sky-Watcher teleskopet trots detta vara ett alternativ, pga följande:

Om man bor under åtminstone relativt mörk himmel och har ett garage bra placerat kan teleskopet enkelt rullas ut på en pall med hjul från t.ex. Jula och vara klart för ett observerationspass med tuben utfälld redan och till och med utan att speglarna behöver kollimeras (oftast). Detta om marken är någorlunda jämn och man inte väljer för små hjul och eftersom teleskopet håller kollimeringen mycket bra på grund av konstruktionen.

Dock krävs stege om man ska ha teleskopet på hjul. En 7-stegs stege ingår.

Om man är van vid att observera med t.ex. ett 8tums teleskop är det stor skillnad på vad man kan se i okularet. På grund av detta:

Vid en lagom exit pupill för Djuprymdsobjekt på t.ex. 2.2 milimeter ger detta en förstoring på ca 90x med en 8 tummare (f/5.9).

Samma exit pupill med denna 16 tums f/4.4 ger en förstoring på ca 180x. Dvs bilden är lika ljus med dubbla förstoringen.

Detta gör att Klotformiga stjärnhopar enkelt löses upp i hundratals individuella stjärnor, spiralarmar separeras verkligen från varandra och står ut tydligt i t.e.x. M101, M51 samt M33 med uppenbara HII-regioner, stoftband syns väl i t.ex. M31, NGC 4565 och Hamburgargalaxen med flera, ovanpå detta ger den större aperturen högre upplösning. Med erfarenhet och bra himmelsförhållanden kan en observatör se antydan till spiral-struktur i många galaxer. Givetvis räcker antalet objekt man vill logga livet ut.

Teleskopet inköptes för 22.495:- från AstroSweden förra sommaren (Juli) och kostar 26.500:- nytt på AstroSweden idag.

Teleskopet har förvarats i ett eget litet garage där temperaturen alltid är över 0-punkten med marginal.

Ett Astrozap ströljusskydd, Baader Clicklock (smidiga okular-byten) och en 90° graders 10x50 sökare med rättvänd bild från Sky-Watcher ingår.

Även pallen med hjul ingår.

Primärspegeln är konisk och på så vis tunnare vilket ger snabbare kylning, jag har till och med direkt efter utrullning från +10 till -5 haft bra vyer med 138x-225x förstoring. Om det beror på att spegeln är konisk vet jag dock inte.

16-tum mättade min apertur-sjuka med marginal så nu är jag frisk!

Detta livsomvälvande instrument finns att hämta i Höga Kusten ca 4 mil norr om Härnösand,

Du som är intresserad får gärna komma med ett bud,

Med vänliga hälsningar
Gabriel

Återgå till "Säljes"