Nytt teleskop - bra val?

Allmän diskussion om teleskop.
Viktorious
Posts: 64
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Nytt teleskop - bra val?

Post by Viktorious »

Hej!

Ny på forumet men tänkte att det var dags i samband med att jag går i uppgraderingstankar. Har ägt en Heritage 130p i ca 10 år och drömt om uppgradering då plats och plånbok skulle tillåta, äntligen läge! Nu undrar om man kunde få feedback och svar på sina tankar.
Teleskopet jag lutar mot är Celestron 9.25" SCT med AVX-montering (https://astro.astrosweden.se/sv/article ... -montering). Som yngre drömde man om en gigantisk dob i trädgården men när man nu har trädgård så, nej. Därför har portabilitet blivit en del av kriterierna. Lyckligtvis kanske budgeten är lite högre än man räknade med på dob-tiden. Nedan följer att stycke funderingar. Släng gärna fram de svar ni kan tänkas ha! :)

Jag kommer att börja visuellt och vill se allt natthimlen har att erbjuda( såklart)! Tänker då att 9.25 tum står sig bra (och att f/10 spelar roll först när fotografering kommer på tal). En eq montering kan väl inte vara så svår för visuellt.
Efter att ha läst på forumet inser jag att det lätt blir att man glider över till fotografering (man har ju iallafall en DSLR). Därav tanken att vara "framtidssäker" och välja AVX monteringen. Har kollat runt och ser ut som att den knappt kan hålla för fotografering om vi snackar DSO och jag förstår att jag då bör kolla reducerare (väntar med det nu). Någon här som kan bekräfta/demontera att AVX håller för foto med en 9.25"?
Utöver foto har jag förstått det som att skaffa en 2" diagonal kan vara en vettig uppgradering någon gång. Mycket pga möjligheten att använda 2" ockular om jag förstått rätt. Plånboken säger dock att jag får vänta även med detta och att jag enkelt inleder med skopet som det är - framtiden får visa ifall jag kommer gå mot en 2" diagonal eller reducerare+kamera (mer visuellt eller över mot foto).

Tänker iallafall att man tar ett ockular utöver det som medföljer (25 mm). Tips på vilken brännvidd som hade varit trevlig?
Utöver ockular, är det något annat "måste" tillbehör jag har missat? Batteri såklart.
Slutligen, efter att ha orkat läsa igenom hela inlägget, tror ni att jag är inne på rätt spår med en 9.25 SCT?

Mvh, Viktor
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
Karl Sitell
Posts: 33
Joined: 2016-11-27 20:48:00
spamtest: JA

Re: Nytt teleskop - bra val?

Post by Karl Sitell »

Det du föreslår är ju en ordentlig uppgradering, minst sagt.

Jag har ingen erfarenhet av just denna men rimligen fungerar den utmärkt för fotografering om du kompletterar med guide kamera och så. Totalpriset blir då några tusenlappar högre, minst. Tror jag.

Ett helt annat alternativ är en 10 tums dob som kostar en fjärdedel, men då kan du ju inte fotografera.

Karl
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nytt teleskop - bra val?

Post by kribba »

Hej!
Foto och visuellt är två olika saker. Visuellt vill gärna ha stor apertur ( typ. SCT 9,25 ). Foto där vill du ha ett så lätt teleskop
som möjligt på en så stor montering som möjligt. Jag tror en AVX är undermonterat för en 9,25. Minsta fel i polställning, vikt, guidning
och du kommer få utdragna stjärnor ( ser ut lite som korta streck ). Vill du kombinera visuellt med foto varför inte köpa din SCT/AVX för visuellt,
och sedan köper du bra linser till din DSLR. Köp en vixen skena o sätt din DSLR på AVX:en. Många fina mål går att nå med linser upp till
150-300mm och du gör livet lättare (-:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Nytt teleskop - bra val?

Post by Bengt »

Tror du gör det onödigt svårt för dig om det är foto du är ute efter . Kan lova dig du kommer behöva slita ditt hår många nätter om du dessutom inte har detta sct fast monterat .
Sett så många under årens lopp som grovt underskattat svårigheten fotografera i dessa brännvidder sen tvingats köpa kortare brännvidd inte helt sällan en mindre refraktor . Jag tror inte heller denna montering är ett bra val till detta stora sct instrument för foto . Ska man se visuellt deepsky sky är i mitt tycke ett mycket bättre instrument en Newton . Dobson är ett mycket bra val för att se . Är det planeter är säkert en sct ett ok val . Tror du ska tänka bort ett instrument för allt. Många av oss som hållt på några år köper efter hand och bygger ut inte sällan med flera teleskop . Är foto framtid lägg stora pengar på monterings delen . Bygg ut teleskop parken sen . Dobson. Kanske som sep instrument som kan nyttjas när kameran kör. Börja kanske foto bara med fotooptik.
Bengt
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Nytt teleskop - bra val?

Post by pava0555 »

Hej Viktorious,

Kul att du vill uppgradera till SCT. Här kommer lite kommentarer från en ägare till en C8Edge på en AVX:

1. EQ montering fungerar mycket bra för visuellt. Så observerar jag själv.

2. Om du vill vara framtidssäker för foto så bör du inte välja AVX monteringen. Personligen tycker jag att AVX är underdimensionerad för C9.25 (som kribba skrev), även för visuellt. Jag fotar själv med en AVX och en C8EdgeHD, och insett för länge sedan att jag måste uppgradera till en bättre montering (typ CGX, EQ6 eller AZ-EQ6). I ditt fall har du ett större teleskop, så jag tror definitivt att AVX inte kommer att hålla för foto.

Ett alternativ är att börja med AVX för visuellt, och uppgradera senare till en större montering för foto. En annan lösning är att köpa en C9.25 och en EQ6-R pro (35 299 kr hos AstroSweden).

3. Om du ändå väljer att fota med AVX, så kan du säkert fota månen och planeterna med din DSLR, eftersom du behöver korta exponeringar då (planetfoto fungerar bäst med korta filmsnuttar dessutom med postprocessing i Autostakkert/Registax). Långa exponeringer blir mycket svårt.

4. 2 tums diagonal är mycket bra för SCT. Trodde att 9.25 tum hade det redan. De okular jag använder mest är en 20mm Nagler, 28mm ES68, Baader och Aspheric 36mm, alla 2 tums okular. Personligen använder jag 2 tums Baader click-lock, som jag kan rekommendera.

5. När jag köper ett okular brukar jag räkna lite på exitpupil. Formeln är enkel: Exitpupil = Okularets brännvid / F-tal.
a. Det är alltid trevligt med ett okular med stor exitpupil mellan 3.5 - 4.0 mm, speciellt för att observera nebulosor med smalbandsfilter eller för att få stort synfält. Stort synfält underlättar också vid Star alignment och polinställning. Brännviddsinterval som ger detta är 35 - 40mm. Jag har använt Baader Aspheric 36 mm, som jag tycker är prisvärd.
b. Sedan skulle jag satsa på ett okular som ger en exitpupil kring 2 - 2.5 mm. Genom att sänka exitpupil så ökar du kontrasten när du observerar deep-sky objects, eftersom bakgrundsljus blir svagare. Brännviddsinterallet är 20 - 25 mm. Ett bra okular är 24 eller 20 mm ES68, eller Baaders motsvarighet.
c. Vid högre förstoring satsar jag på något som har en exit pupil mellan 0.8 - 13 mm, alltså brännviddsinterval 8 - 13 mm. Jag skulle inte rekommendera lägre än 0.8mm, bilden blir så ljussvag då.
d. Ett zoomokular som är populärt är Baaders 8-24mm zoom. Det kan vara värt att titta på detta okular.

Tre okular ska räcka, men det går givetvis att fylla på senare. Jag tycker ett teleskop som C9.25 är mycket trevligt och är relativt hanterbart, men detta kan vara subjektivt. Annars är en C8 också mycket trevligt och hanterbart.

Lycka till!
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Viktorious
Posts: 64
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Nytt teleskop - bra val?

Post by Viktorious »

Tack så mycket alla för era svar! Måste ge ett extra tack till pava för det väldigt utförliga svaret.

Blev mycket fokus på fotograferingen och vill bara poängtera igen att fotografering inte är något jag planerar. Tanken är att köra visuellt, hade bara fått uppfattningen av att det var "lätt" att glida över till foto. Har hur som helst uppfattat att detta är en svår (omöjlig) uppsättning för DSO-foto iallafall. Tack för tydligheten där! DSO --> bättre mount (inte inom budget just nu).

Den fotografering jag möjligtvis hade testat skulle i så fall vara just något med kort exponering (planet/måne). Det hade bara varit för att testa att sätta en kamera på teleskopet! Annan fotografering skulle varit mobil genom okular men sånt kanske man inte får säga högt här..

Gällande DSO-foto gillade jag iallafall kribbas förslag. Trots någorlunda astronomikunskaper kan jag ärligt säga att jag i min teleskop-hets glömde att reflektera över vad man kan fånga bara man exponerar tillräckligt länge (ljusstyrka blev avstånd :shy: ). Har tom ett 70-300 mm (f/4-5.6) objektiv till kameran så ska testa det, tack för tipset!

Om vi fortsätter härifrån; köra visuellt, ville bara testa sätta en kamera på för skojs skull, mobil *host*. Portabilitet fortfarande viktigt, tänker testa trädgården men har ett mörkare fält ca 200 m från huset.

Det känns inte som att jag hade sett mycket mer med en 10 tums dob väl? Dessa känns åtminstone hyfsat portabla. Vid 12 tum känns det som att portabiliteten kan börja glömmas, kollar e.g. Skyliner-300P Flextube, 27 kg tub och 36 kg rocker box, känns lite tungt. Samtidigt tappar jag också möjligheten att leka med kamera (låg betydelse), eller funkar korta exponeringar med dob?

Missar jag något annat tydligt alternativ här?

Sitter och inser att jag inte kollat DSO genom större teleskop! Hur mycket ser man ens visuellt i 8-10 tum? Kommer bara ihåg planetobservationer med större teleskop och vet att jag kommer trivas med det om inget annat.

Vad det än blir i slutändan kommer jag att återkomma och terrorera er med frågor om tillbehör. Tänker iallafall slänga in en sista fråga: Hur mycket sämre skulle Skywatchers 8-24mm vara jämfört med Baaders? Ser skillnaden i synfält: 48-68° vs 40-60°. Är detta mycket (känns okej) och vad är annars de stora skillnaderna som en amatör inte tänker på? Har annars förstått att man inte håller igen med sina okular.

Åter ett tack till alla!
Viktor
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Nytt teleskop - bra val?

Post by martinl »

Jag tror du bedrar dig vad gäller portabiliteten hos en ekvatorialmonterad C9.25. Det är ett rejält paket på omkring 30kg, bängligt och ömtåligt. Massor av individuella delar som måste monteras/demonteras/bäras varje gång det ska användas. Jag flyttar en liknande utrustning (CG5+8kg Newton) samma sträcka ibland. Det går mha kameraryggsäck modell större för monteringen och axelremmar för teleskop och stativ, men det är verkligen på gränsen.

För visuellt bruk skulle jag satsa på en 8-10 tums dob alla dagar i veckan och använda en billig magasinkärra för transport. Alternativt titta på Celestron Evolution 8. Alt-az (inga motvikter att släpa på), inbyggt batteri och Wi-fi. Mycket smidigare att bära/montera/använda än en AVX C9.25 och fortfarande kapabelt för mån- och planetfoto. Stirra dig inte blind på aperturen. Större teleskop är bättre, ja, men mindre teleskop används oftare.
Viktorious
Posts: 64
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Nytt teleskop - bra val?

Post by Viktorious »

martinl wrote:Jag tror du bedrar dig vad gäller portabiliteten hos en ekvatorialmonterad C9.25. Det är ett rejält paket på omkring 30kg, bängligt och ömtåligt. Massor av individuella delar som måste monteras/demonteras/bäras varje gång det ska användas. Jag flyttar en liknande utrustning (CG5+8kg Newton) samma sträcka ibland. Det går mha kameraryggsäck modell större för monteringen och axelremmar för teleskop och stativ, men det är verkligen på gränsen.

För visuellt bruk skulle jag satsa på en 8-10 tums dob alla dagar i veckan och använda en billig magasinkärra för transport. Alternativt titta på Celestron Evolution 8. Alt-az (inga motvikter att släpa på), inbyggt batteri och Wi-fi. Mycket smidigare att bära/montera/använda än en AVX C9.25 och fortfarande kapabelt för mån- och planetfoto. Stirra dig inte blind på aperturen. Större teleskop är bättre, ja, men mindre teleskop används oftare.
De gånger jag kommer observera från avlägsnare plats kommer jag inte vara ensam, kommer vara minst två som delar på bördan. Därför tänker jag att det skulle vara lättare med ett paket med någon extra individuell del men där de individuella delarna väger lite mindre. Däremot består frågan hur jobbig denna ständiga montering/demontering blir i längden.

Har faktiskt funderat på lösningen med magasinkärra! Tanken på en dob är aldrig död och Cel Evolution 8 har ingått i mitt letande. Det som gjorde att jag landade på en AVX C9.25 när jag väl skapade denna tråd var ändå det jag hade läst om fotografering (att det är svårt att låta bli). Tänkte att med den så kan det gå att testa foto och ville jag fortsätta på det spåret så är det "bara" att uppgradera mount (konstaterat genom denna tråd). *Självklart allt annat foto-tillbehör också. Så det blev en liten oro i bakhuvudet att jag skulle låsa mig helt till visuellt med t.ex. en dob eller CE8 och då behöva köpa helt nytt ifall jag ville testa foto.

Går kanske att köpa dovetail till CE8? Eller litar man på wedge och behålla mounten?

Eftersom det är en stor summa pengar som man sparat ihop i några år vill man ju inte göra ett förhastat beslut! Därför är jag väldigt tacksam för hjälpen ni ger och ber om ursäkt ifall jag frågar alldeles för mycket!
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Nytt teleskop - bra val?

Post by pava0555 »

Kommentarer:

"Det känns inte som att jag hade sett mycket mer med en 10 tums dob väl? Dessa känns åtminstone hyfsat portabla. Vid 12 tum känns det som att portabiliteten kan börja glömmas, kollar e.g. Skyliner-300P Flextube, 27 kg tub och 36 kg rocker box, känns lite tungt. Samtidigt tappar jag också möjligheten att leka med kamera (låg betydelse), eller funkar korta exponeringar med dob?
Missar jag något annat tydligt alternativ här?
Sitter och inser att jag inte kollat DSO genom större teleskop! Hur mycket ser man ens visuellt i 8-10 tum? Kommer bara ihåg planetobservationer med större teleskop och vet att jag kommer trivas med det om inget annat"

Svar: Jag tror inte det är så stor skillnad på en 8 vs 10 tums teleskop. Du kommer nog märka en skillnad om du hoppar från 8 till 12, och från 12 till kanske 16 tum. En 8 tums dob är nog lätt att hantera (och billig) och du kommer att se mycket med den. Jag har hört att det går att ta foto med en manuell dob om du tar korta exponeringar, men har inte provat själv. Finns risk att man får problem att nå fokus kanske.

"Vad det än blir i slutändan kommer jag att återkomma och terrorera er med frågor om tillbehör. Tänker iallafall slänga in en sista fråga: Hur mycket sämre skulle Skywatchers 8-24mm vara jämfört med Baaders? Ser skillnaden i synfält: 48-68° vs 40-60°. Är detta mycket (känns okej) och vad är annars de stora skillnaderna som en amatör inte tänker på? Har annars förstått att man inte håller igen med sina okular. "

Svar: Har inte provat Skywatcher zoomen. Jag har en Baader zoom och är mycket nöjd med den, speciellt när jag använder den med min Mak. Tittar man lite på Cloudy nights och Stargazers lounge så kommer du se att Baader zoom har fått mycket bra recensioner. För DSO kan det vara bra om man har ett så stort synfält som möjligt. Baserat på detta skulle valet för mig vara enkelt: Baader Zoom 8-24 mm.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Nytt teleskop - bra val?

Post by martinl »

Manuell dob med Telrad, SkySafari, ett vidvinkelokular på 24-30mm och Baaderzoom: Enkelt, billigt, gott! Du kan fortfarande ta snapshots med telefonen genom okularen om du skulle vilja, eller ok månbilder med Dslr.

Leta efter en begagnad montering plus ~80mm refraktor med flattener/reducer när du känner dig redo för DSO-fotografering.

Om du ska köpa nytt kan det löna sig att beställa utomlands:
https://www.teleskop-express.de/shop/in ... anguage/en" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.firstlightoptics.com/" onclick="window.open(this.href);return false; (Före 31 Oktober...)
Viktorious
Posts: 64
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Nytt teleskop - bra val?

Post by Viktorious »

Det kanske skulle varit min första fråga, var köper ni era grejer?

Tyckte det kändes lite nervöst att köra utomlands ifall något behöver fixas, men det kanske ändå kan lämnas in i Sverige?

Är det förresten bara astrosweden och stjärnhuset som gäller i Sverige?

Får sitta med en massa utländska sidor och kolla nu också då. Räkna valutor och ha alla kommentarer i åtanke. :)
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Nytt teleskop - bra val?

Post by Bengt »

Telescope express Tyskland
Och stjärnhuset .
Man kan spara stora pengar köpa utanför Sverige . Allt för dålig konkurrens i Sverige ger högt pris . Stjärnhuset har kanon service för den typ av produkter de säljer . Men var beredd kunna prata engelska med Robert som du säkert sett i en del youtube klipp .

Bengt
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Nytt teleskop - bra val?

Post by martinl »

Kolla även https://www.astroshop.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;
De allra flesta återförsäljare inom astronomi är helt ok. First Light Optics är förstklassiga, liksom Telescope Express. Astroshop är mer som en stormarknad, men kan vara billigast på vissa prylar.

Normalt sett är optik antingen ok när den anländer eller redan skadad/defekt - i så fall skickas den tillbaka. Om något går fel efter ett tag kan man oftast fixa det själv med hjälp av internet/forum.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nytt teleskop - bra val?

Post by kribba »

En 110-130mm ED refraktor kan vara en kompromiss mellan visuellt och foto, men kräver oxå sin montering!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Newt
Posts: 52
Joined: 2018-04-11 18:41:50
spamtest: JA
Location: Tyresö

Re: Nytt teleskop - bra val?

Post by Newt »

En dob behöver inte vara galet tung. Kolla följande (Fler här https://www.teleskop-express.de/shop/in ... copes.html" onclick="window.open(this.href);return false;)

Tillkommer okular edyl så ovanstående teleskop kanske ligger på gränsen av utsatt budget.