Serva Losmandy GM8

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Användarvisningsbild
Feffe
spamtest: JA

Serva Losmandy GM8

Inläggav Feffe » 2017-10-10 14:10:30

Hej alla här på Astronet.
Nu har jag äntligen återupplivat mitt intresse för astrofoto och medan jag väntar på nästa natt fri från moln och måne så funderar jag på att göra lite hemmaservice på bl.a min montering.

Det är en ganska gammal Losmandy GM8 som köptes någon gång på 90-talet om jag minns rätt.
Bild

Vad jag vet har den varken rengjorts eller servats någon gång sedan dess, eller åtminstone inte av den tidigare ägaren. Jag har använt den utan några riktiga problem till att fota djuprymd och måne för 1-2 år sedan. Med autoguiding lyckades jag ta 5-minutersexponeringar utan problem så jag har inte märkt något fel med trackingen. Det jag har märkt är att klämmorna för RA- och DEC-axlarna inte är lika effektiva som de borde vara så att rengöra dessa är prio ett.

Jag har tänkt följa denna guide för rengöring av Losmandy G11 då konstruktionen för klämmorna i princip är identisk med min montering:
https://seeingstarswi.wordpress.com/astro-gear-projects/re-greasing/losmandy-g-11-telescope-mount/

Det jag saknar här hemma är Isopropyl och smörjmedel så jag har tänkt införskaffa följande:
Isopropanyl för rengöring https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorstillbehor/kemi-spray-lim/spray-olja-isopropanol/luxorparts-ipaclean-isopropanol-250-ml-p18358
Universalfett för smörjning https://www.clasohlson.com/se/Universalfett-CRC-100-ml/31-9136#undefined
Tror ni att dessa funkar?

Även om trackingen hittills har funkat som den ska öppnade jag upp och kikade hur det såg ut där och möttes av detta:
Bild
DEC

Bild
RA

Det ser ju skrämmande ut. Bör jag göra nåt åt detta också? Är ingen höjdare på att hantera mekaniska grejer så jag kan inte riktigt lita på mitt eget bedömmande.

Sist har jag några frågor angående strömförsörjning. För att slippa hålla på med batterier och grejer planerar jag att strömförsörja montering och dator genom ett eluttag som sitter på utsidan av mitt hus ungefär där jag brukar fota med teleskopet. Eluttaget har lock som skyddar ovansidan av kontakterna när de är ikopplade. Visst borde det gå bra att koppla in montering och dator i en sådan här: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/grenuttag/grenuttag-for-utomhusbruk-3-vags-p39633 eller ska jag vara orolig för att något kan skadas när det blir fuktigt/kallt? Har inte någon bra koll på elektronik heller så jag ber om ursäkt för en dum fråga... :D

Visst borde det vara lugnt att lämna monteringen (utan teleskop och kamera på) med en presenning över under nätterna/när den inte används? På så sätt skulle jag slipper poljustera och bära ut och in allt hela tiden vilket har varit en av anledningarna till varför jag tröttnade förut.

Utöver detta har jag gjort det rätt svårt för mig själv genom att välja en montering som inte har GoTo (Gemini-2 är svindyrt...) samt genom att fota med en Sony A7 som knappt har något stöd för kontroll genom dator, så det ska bli spännande att få till dithering och allt det där. Samt är jag evigt rädd för att ta flats då dessa alltid har försämrat min bild istället för att förbättra den (jag har uppenbarligen gjort något fel). MEN när jag väl får till allting är jag säker på att resultatet är bra eftersom att jag har fått bra resultat tidigare med sämre utrustning. Utmaningen är det som gör det hela värt det, eller nåt!

Tack,
Fredrik
Montering: Losmandy GM8
Teleskop: Skywatcher Evostar 80ED
Kamera: Sony A7
Guide/planetkamera: QHY5L-II mono
magnuslar

Re: Serva Losmandy GM8

Inläggav magnuslar » 2017-10-10 16:25:04

Hej!

Kul att se en Losmandy här - själv har jag en G-11, som också behöver servas. Har du frågor om det så är ju Losmandy user group på yahoo ett ovärderligt hjälpmedel - är du medlem där?

Jag tror inte det är några problem att göra som du tänkt. Men det fett som folk verkar rekommendera är SuperLube. Finns att köpa lite här och där.

Mvh

Magnus
Användarvisningsbild
Feffe

Inläggav Feffe » 2017-10-10 17:46:27

magnuslar skrev:Hej!

Kul att se en Losmandy här - själv har jag en G-11, som också behöver servas. Har du frågor om det så är ju Losmandy user group på yahoo ett ovärderligt hjälpmedel - är du medlem där?

Jag tror inte det är några problem att göra som du tänkt. Men det fett som folk verkar rekommendera är SuperLube. Finns att köpa lite här och där.

Mvh

Magnus

Hehe, det verkar vara rätt sällsynt att träffa på någon med Losmandy. Har bett om att få gå med i Losmandygruppen på yahoo nu, tack för tipset :)
Jag beställde även en liten tub Super Lube. Jag tror inte att det kommer vara några problem att rengöra klämmorna men det ser lite klurigare ut med worm gears (vad heter det på svenska?)... Kanske är lika bra att låta det vara tills det börjar krångla, om det nu kommer göra det.
Användarvisningsbild
Timo

Inläggav Timo » 2017-10-10 19:21:41

Hej Fredrik !

Jag har själv en G11 och ser att Magnus också har en :)
Inga problem att göra som du säger men helst Super Lube. Fettet skall tåla många minusgrader om du har den ute hela tiden.
Och är det originalfettet sen 90-talet så kanske dags att byta ut det.
Min står i en friggebod med öppningsbart tak året runt och det fungerar bra.
På min har jag bytt ut både växellådor och snäckskruv/hus.
Skulle du få för dig att lossa på snäckhus/drev så har jag några viktiga att ge dig innan du sätter ihop det igen :)
Hälsningar
Timo Nordberg
Immeln
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Användarvisningsbild
Feffe

Inläggav Feffe » 2017-10-13 01:43:13

Timo skrev:Hej Fredrik !

Jag har själv en G11 och ser att Magnus också har en :)
Inga problem att göra som du säger men helst Super Lube. Fettet skall tåla många minusgrader om du har den ute hela tiden.
Och är det originalfettet sen 90-talet så kanske dags att byta ut det.
Min står i en friggebod med öppningsbart tak året runt och det fungerar bra.
På min har jag bytt ut både växellådor och snäckskruv/hus.
Skulle du få för dig att lossa på snäckhus/drev så har jag några viktiga att ge dig innan du sätter ihop det igen :)
Hälsningar
Timo Nordberg
Immeln

Nu har jag rengjort klämmorna och diverse så monteringen är betydligt mer användarvänlig. Skönt! Hoppas att det håller nu så att jag slipper uppgradera delar.. :) De riktiga utmaningarna kommer framöver med guidning och dithering och allt vad det är. Spännande! Väntar bara på en molnfri kväll...

Återgå till "Monteringar"