3C461 Cassiopeia A - Lars Zetterlund

Bilder från galleriet
Post Reply
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

3C461 Cassiopeia A - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: 3C461 Cassiopeia A
Exponering: LRGB = 206/30/36/45 m
Fotograf: Lars Zetterlund
Teleskop: C14 med 0,63 FR/FF
Kamera: Atik 460 mono
Kommentar: Inte mycket att se varken visuellt eller på den här bilden men Cassiopeia A är den starkaste radiokällan i skyn över 1GHz frånsett solen.
Troligtvis är den resterna av en supernova typ IIb som small av för 350 år sen men man har inte hittat någon stjärnrest i vanliga våglängder.
Chandrateleskopet har däremot med sin röntgensyn hittat något som kan vara en neutronstjärna eller svart hål och troligtvis är vad som är kvar av supernovan.

Jag har försökt fota Cas A under 5 kvällar i december men seeingen har varit så usel att nästan de enda användbara exponeringarna kommer från en kväll med rätt mycket månljus och nu känner jag att det är dags att ge upp för den här gången.
Så jag har inte så mycket ljusdata som jag skulle önskat och fick brusreducera lite för att kunna lyfta fram något i alla fall men det här är ett objekt jag gärna återvänder till för att samla mer data.
Bilden är uppskalad ca 20% från originalet.

/Lasse


Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: 3C461 Cassiopeia A - Lars Zetterlund

Post by Martin F »

Oavsett problem så är det en riktigt häftig bild på ett objekt jag aldrig sett förut. Mer sånt, tack! :)

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: 3C461 Cassiopeia A - Lars Zetterlund

Post by Bengt »

Verkligen bra Lars! Absolut ett av mest intressantaste objektet på astronet man sett här på mycket länge .


Bengt
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: 3C461 Cassiopeia A - Lars Zetterlund

Post by Kroppefjäll »

Mycket intressant bild Lazze! Har bara läst om objektet tidigare, riktigt kul att ha fått en visuell uppfattning av det genom din bild.
Obsade själv en annan röntgenkälla, Cygnus X-1 (eller rättare sagt stjärnan alldeles intill), för några år sedan. Man såg ju ingenting direkt så klart, men vetskapen om att det händer grejor där ger ju helt klart en fascinerande och spännande mystik kring dessa objekt. Vad jag kan minnas är dock inte Cygnus X-1 någon supernova-remnant.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: 3C461 Cassiopeia A - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Tack ska ni ha för kommentarerna!

Jag har varit nyfiken på det här spännande objektet en tid men de bilder jag sett var tagna med så pass stora teleskop och under så bra förhållanden att jag trodde det var meningslöst att prova. Men för ett par månader sen såg jag en amatörbild, tror det var en på Stargazer's lounge som fotat den så då bestämde jag mig för att åtminstone försöka.

Och så får jag passa på att önska alla ett Gott Nytt År med många klara fina nätter :D

/Lass
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: 3C461 Cassiopeia A - Lars Zetterlund

Post by anivision »

Gott nytt år på dej med Lasse!

Och som vanligt en grym bild :good:
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: 3C461 Cassiopeia A - Lars Zetterlund

Post by timokarhula »

En mycket bra bild på ett intressant objekt. Lars foto av Cas A är betydligt mer detaljerad (och i färg!) än det som togs med 5-meters Hale-teleskopet (bild i Burnham's Celestial Handbook sid 517). Hatten av! Åtminstone några tyskar har lyckats visuellt se denna supernovarest med stora teleskop.

Märker att nebulosans ljusaste N-S stråk på Burnhams foto ligger på andra sidan stjärnan jämfört med Lars bild. Antingen har nebulosan rört på sig eller också beror det på skillnaden på sensitiviteten på de olika fotografiska medierna. Man måste vända på Burnhams sida upp och ned för att kunna jämföra med Lars foto.

Edit: Det står i texten i Burnhams att nebulosadelarnas egenrörelse ut från centrum är hisnande 0".5 per år och på 60 år gör det 30". Lars bild visar alltså en sann förändring av nebulosans läge och utseende sedan 1950-talet! Supernovan verkade ha smällt omkring år 1680 men ingen såg det, varför? Jo, absorptionen i området är ca 6 magnituder och supernovans maxmagnitud (utan absorption) beräknas till -1. På jorden skulle den ha synts bara som mag +5 så inte konstigt att ingen lade märke till den nygamla stjärnan.

/Timo K
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: 3C461 Cassiopeia A - Lars Zetterlund

Post by Magnus Nyborg »

Vacker bild, framförallt eftersom det är lite av en bedrift bara att få fram den. Hatten av!

mvh,
Magnus
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: 3C461 Cassiopeia A - Lars Zetterlund

Post by ragge »

Spännande bild på ett intressant och ovanligt objekt !

Ragnar
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: 3C461 Cassiopeia A - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Tack ska ni ha för kommentarerna grabbar!

Och tack för den extra infon Timo. Tyvärr har jag bara hört talas om Burnham's Celestial Handbook men inte läst den själv.
Men visst har digitalfotografin och datorstyrda monteringar revolutionerat astrofotot. Jag har några astronomiböcker från barn/ungdomsåren och det är bara att konstatera att man med en systemkamera och motordriven montering idag kan ta bilder med en kvalitet som det krävdes jätteteleskop för om man går tillbaka till analogeran.

/Lasse
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: 3C461 Cassiopeia A - Lars Zetterlund

Post by Peter R »

Hej Lasse,

du lyckas ofta pricka litte udda, svårfotograferade och väldigt intressanta objekt :good:
Neutronstjärnan i Cassiopeia A var igår ämnet för APOD https://apod.nasa.gov/apod/ap170501.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
Själva stjärnan syns nog inte i synligt ljus, bara på Chandra X-ray så den har du inte fått med men i övrigt känner man igen strukturen på det expanderande molnet.

/*Peter R
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: 3C461 Cassiopeia A - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Tack Peter!

Jag förstorade upp den okomprimerade originalbilden till 300% och försökte hitta neutronstjärnan men det finns verkligen inte ett spår av den i min bild.

Jag kollade också upp min gamla okomprimerade bild från 2012 på Krabbnebulosan och förstorade upp den på samma sätt och där kan jag i alla fall ana neutronstjärnan (pulsar i det fallet) bredvid en ljusstarkare grannstjärna men den ligger också på bara drygt halva avståndet.

Men det får vara överkurs tills vidare. Jag trodde överhuvudtaget inte att det skulle gå att fånga något som helst av den här nebulosan på bild men som jag nämnde tidigare i tråden jag såg en amatör på forumet SGL i England som hade lyckats och då bestämde jag mig för att göra ett försök.

/Lasse
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: 3C461 Cassiopeia A - Lars Zetterlund

Post by Peter R »

Jag tror inte att neutronstjärnan syns annat än i röntgenstrålning. Inte ens på denna Hubble-bild från 2013 är den synlig. http://www.spacetelescope.org/products/ ... ster_0018/" onclick="window.open(this.href);return false; . Det finns en ljussvag kandidat i närheten så om neutronstjärnan har en märkbar egenrörelse så kan det vara den. Å andra sidan så verkar detta vara den enda stjärnan som syns på Chandra-bilderna.

Jag har gjort en liten animation mellan 2 Chandrabilder som jag hittade på nätet. Bild nr 1 har jag tyvärr inget datum på medan bild nr 2 är tagen 2011 och är den som presenterades som APOD. I båda fallen är bilderna kompositer där även en bild tagen i synligt ljus lagts på för att få med stjärnorna. Under förutsättning att de har respekterat skalan och placeringen vid kompositionen så kan man faktiskt se en expansion av nebulosan.
Du får ge dig på den igen om några år så kanske man kan ana expansionen även i dina bilder :D
Cassiopeia_A_Spitzer_Crop-BLINK-3M.gif
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: 3C461 Cassiopeia A - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Hej Peter

The plot thickens vad gäller neutronstjärnan i Cas A :D

Jag läste igenom några abstract och såvitt jag förstår så baseras antagandet att det är en neutronstjärna på att det passar in på en teoretisk modell. På engelska wikipedia håller man fortfarande öppet om det är en neutronstjärna eller ett svart hål och som du skriver har inte ens Hubble sett någon stjärna.

Några forskare verkar ha gjort antagandet att det är en neutronstjärna som har en atmosfär av kol, ca 10 cm tjock och med en struktur som diamant som passar in en modell, en riktigt tung atmosfär med andra ord. Exakt vad den modellen förklarar framgick inte tydligt av det lilla abstract jag läste.

Och expansionen som du animerade så fint från ett par Chandrabilder är i snitt 0,4%/år för det vi ser visuellt även om några delar rör sig dubbelt så fort. Jag har för mig jag läste att de våglängder som Chandras röntgenkamera ser rör sig aningen långsammare men eftersom Chandra fotat Cas A i drygt ett decennium nu så har det hunnit bli 2-3% vilket väl är ungefär vad man kan se i din animation.

Så jag håller lite öppet om jag återkommer till den 2027 :D

/Lasse

Return to “Bilder”