Cygnusloopen - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Cygnusloopen - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Cygnusloopen
Exponering: 60 x 1 min. ISO 1600
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Nikkor 180mm f/2,8 AI-S
Kamera: Nikon D810A
Kommentar: Det känns som en evighet sedan jag ägnade mig åt lite djuprymdsfotografering och postade en bild här på Astronet, så varför inte slå två flugor i en smäll. Bilderna är från i måndags, en vacker och vindstilla kväll med mycket spännande på natthimlen. Medan min kamera plåtade Cygnusloopen fick jag njuta av lite norrsken, ett par fina meteorer och till sist en vacker månuppgång. Bilden till höger är bakom kulisserna till nebulosan. Kameran sitter monterad på en AstroTrac. Förhoppningsvis dröjer det inte lika länge till nästa DSS-plåtning.

Nebulosabilderna är processade i PixInsight och slutjobbet gjort i Photoshop.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Cygnusloopen - Göran Strand

Post by Björn »

Stiligt :good:
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Cygnusloopen - Göran Strand

Post by Jonas »

Snyggt Göran!
Roligt att se lite deep sky från dig igen!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Cygnusloopen - Göran Strand

Post by Torbjörn »

Riktigt fint fångat Göran :good: En härlig bild av Cygnusloopen även känd som Slöjnebulosorna. Fantastiskt fina objekt både för foto och för visuella obsar med filter.

/Torbjörn
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Cygnusloopen - Göran Strand

Post by Martin F »

Håller med Jonas, kul att se lite deep sky från dig igen! Det var faktiskt din AstroTrac-version av M31 som fick mig att köpa min AstroTrac :)
Bakgrundsbilden är jättefin och ger en extra dimension till det hela!
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Cygnusloopen - Göran Strand

Post by gost »

Tack för era kommentarer. Jag insåg när jag satt och efterbehandlade bilderna att jag nästan helt glömt bort hur man behandlar dessa bilder :) Får bli lite uppryckning på den här fronten.
Martin F wrote:Håller med Jonas, kul att se lite deep sky från dig igen! Det var faktiskt din AstroTrac-version av M31 som fick mig att köpa min AstroTrac :) Bakgrundsbilden är jättefin och ger en extra dimension till det hela!
Kul att höra Martin. Det är samma AstroTrac som syns i bilden. Den hänger med än och levererar bra resultat. Denna kväll körde jag exponeringar på 1 minut på 180 mm och alla bilder hade runda och fina stjärnor. Polinställningen tog kanske 5 minuter.

Return to “Bilder”