Jupiter - Ulf Strömquist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Jupiter - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Objekt: Jupiter
Exponering: 9000 rutor avi
Fotograf: Ulf Strömquist
Teleskop: Celestron C9,25 f/10
Kamera: ASI178MC
Kommentar: Satt och pillade lite på några filmer från tidigare i veckan. Nu var jag betydligt brutalare i Autostakkert, så här behöll jag bara 15% av bilderna för stackingen. Innan har jag nog aldrig gått under 50% och antagligen fått med mig en del dåliga rutor vilket försämrat slutresultatet..
Försöker fortfarande att inte skena iväg med Registax, utan hålla en mjukare ton. Jag tror jag kan finputsa lite på min 9,25 och kollimeringen, men det är stor skillnad att sitta med det och en NEQ6 jämfört med min Dob. Aningen mjukare tracking :), och faktiskt går det ju lika snabbt att sätta upp om man har någorlunda koll på norr och bara skall fota planeter.



Image
Klicka for att se stor version av bilden

Hivar in en bild där Europa och Io med skugga ville vara med.
Jup_Eur_Io.jpg
Jup_Eur_Io.jpg (27.85 KiB) Viewed 4493 times
Ny bild i galleriet
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Jupiter - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Suttit och pillat lite till. Insåg att jag varit för optimistisk med Waveletandet i registax igen...
Den här känns mer som jag vill ha det. Som sagt, svårt att hålla igen med reglagen :green:
modified.jpg
modified.jpg (29.85 KiB) Viewed 4461 times
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter - Ulf Strömquist

Post by stoffe »

Härligt att du är igång med nya utrustningen, du verkar nöjd vilket jag tycker du ska vara!

Vill du dela med dig lite mer av dina kamerainställningar? T ex vilken fps du hade? Sampling? (det står i loggfilen till filmen som du fångat med Firecapture)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Jupiter - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Jag skall kolla upp hur kameran kördes. Jag har kört över 100fps vid några tillfällen.
Grejorna funkar bra. 9,25'ans feathertouch är ju helt fantastisk. Jag hade lite farhågor om att det skulle bli mer komplicerat att sätta upp jämfört med doben, men det tar högst 10-15 minuter att komma igång med t ex Jupiter. Ställer jag det hyfsat mot norr och i våg så behöver jag ju inte ens aligna mot några stjärnor. Den trackar alldeles utmärkt ändå.

Polinställning har jag bara gjort för att testa några gånger, men när jag väl fått upp obset och piren så blir ju det också ett minne blott. Kollade in M57 för ett par veckor sedan. Blev helt paff över hur tydligt den syntes. Skall bli kul att försöka plåta M42 och kanske Andromeda sen vilket verkar vara bra objekt att ge sig på.
Vår vattenrening brakade ihop för en hop pengar vilket gjort att jag fått skjuta lite på planerna med bygget dock :|

Jag har följt en tråd på Stargazers lounge om Skywatchers 130pds newton. Kul att se vilka resultat de får med en så billig tub. Lutar åt att det blir en sådan med en enklare dslr och någon guidelösning för att prova på lite nebulosor och sådant framåt hösten. Får ta det i etapper och leta begagnat till en del av grejorna så blir det bra.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Jupiter - Ulf Strömquist

Post by Fredrikdb »

Riktigt lyckade bilder du har fått upp på här ovan :good:

Ett tipps när man skall köpa ett nytt teleskop är att gå in på www.astrobin.com och under explore -> Advanced search
kan du skriva in teleskop eller kamera och se bilder tagna med dem och få ett humm om fov och vad man kan förvänta sig


Vill du fota med en newton kan det vara bra att ha med i tanken på en coma corr när du ska köpa tub

Har du en nikon D3? kan du ha den och fota med funkar fin fint till att börja med :)


/F
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Jupiter - Ulf Strömquist

Post by jwarell »

Fantastiskt fina detaljer Ulf! Lätt att ta i lite för hårt med wavelets, när bruset börjar göra sig gällande har man dragit tillräckligt i reglagen.

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/

Return to “Bilder”