Messiermaraton 11-12 mars 2016

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Anders W
Posts: 12
Joined: 2012-06-08 23:51:04
spamtest: JA
Location: Norrköping

Messiermaraton 11-12 mars 2016

Post by Anders W »

Genomförde ett messiermaraton i Norrköpingstrakten natten fredag-lördag 11-12 mars. Rätt tid i mars och perfekt väder. Inget dis och inga dimmor störde. Kunde se objekt nästan ända ner till horisonten. Jag kan nog nu fastställa att det inte går att se 100 objekt under en och samma natt från Norrköpings horisont. 100 stycken var det antal som skulle kunna vara möjligt i bästa fall. Fick ge upp i sökandet av 3 av dessa 100 på grund av gryningsljuset, M28, M22 och M2. Två andra, M72 och 73 var det inte ens ide att försöka sig på. Det var helt enkelt för ljust när det var dags. Bifogad blankett beskriver observationen.
Får ändå vara mycket nöjd med 95 stycken Messierobjekt. Kanske det är så många som är möjliga hos mig en och samma natt.

Roligt var att det var så pass bra himmel att jag kunde hitta nästan alla med fågelkikaren Kowa TSN-1 77 mm/ 20x. Svältfödd på tillräckligt bra himlar är jag mest nöjd med alla Virgohopens M-objekt. Men det var förstås knappt det gick med indirekt seende och det tog ett tag. Brukar annars gå på 10 minuter med 10 tummaren. Ett objekt där 10-tummaren fick täcka upp var M68. Den var så svag och låg så nära horisonten.
Attachments
Messiermaratonblankett
Messiermaratonblankett
Messiermaraton-11-mars-2016_2.jpg (277.41 KiB) Viewed 2171 times
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Messiermaraton 11-12 mars 2016

Post by timokarhula »

Grattis till ett fint resultat! Speciellt att kunna se de flesta Messier-objekten med bara 20x77 fågelkikare! Jag kunde faktiskt se både M28 och M22 nära Venus redan i januari från W.A. Jag orkade inte springa ett M-maraton i fredags/lördags då jag inte kände mig riktigt kry.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Messiermaraton 11-12 mars 2016

Post by Torbjörn »

Härlig läsning Anders! :good: Roligt att läsa om någon som har fått till ett Messiermaraton i år och med ett så bra resultat dessutom. Jag kommer att försöka köra ett så fort jag får tillfälle. Förhållandena här har inte tillåtit det, men jag har obsat 39 M-objekt här utanför huset den senaste veckan som en liten uppvärmning.

/Torbjörn :)
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Messiermaraton 11-12 mars 2016

Post by mikaelanderlund »

Rolig läsning! Här i Skåne blev det dimma från ca 20:00 så det var tur att vi ställde in mötet. Jag har också ambitionen att obsa alla objekten med min 20X80. Blir det väder så kör jag maran med kikaren. Andra gånger har jag kört med teleskop och Go To men det är lite fusk trots allt (lätt att hitta objekten nära horisonten med GoTo)

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Observationer”