Kusken - Martin Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
Präriefoten
spamtest: JA

Kusken - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Ny bild i galleriet
Objekt: Kusken
Exponering: 14x140 sec
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: 18-55mm lens
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Här kommer resultat ut ur ett första test av Sky-Adventurer monteringen.
Var inte säker på hur jag skulle lägga exponeringarna så det blev kraftigt nedbländat och lite lägre ISO tal. Kör utan flats så gradienten i hörnen fick lösas i GIMP2 med hjälp av Blend Tool i många försiktiga omgångar. Bilden är något beskuren och förminskad till 50%.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
AstroFriend
spamtest: JA

Re: Kusken - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Det här blev ju bra! Verkar ha trackat väldigt bra, du berättade på annat ställe att du använde det inbyggda polteleskopet och att det gick på 3 minuter. Jag hoppas kunna få någon klar natt här också så jag kan testa min Star Adventurer. Hoppas på att det är fler här i Stockholm som gör sällskap ut till något mörkt ställe.

Stjärnorna ser mycket bättre ut än vad jag hade trott kit linsen skulle kunna leverera. Du har fått bra färger på stjärnorna också, 140sek brukar ju ge ganska många överexponerade stjärnor men jag läste någonstans att du bländat ned ordentligt så det kompenserade.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”