Månen - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
stoffe
spamtest: JA

Månen - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen
Exponering: 2 min @ 8500 bilder
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Cave Astrola 8" f/8 1965
Kamera: ZWO ASI120MM-S
Kommentar: Jag har inte fotat månen så mycket tidigare och detta får bli en första variant. Jag har applicerat samma teknik som i mina tidigare Jupiterbilder, dock utan derotationsmomentet. Min ZWO ASI120MM-S USB3.0 kamera har monterats i newtonfokus utan något linselement mellan kamera och teleskop. Jag har legat på ca 72 fps med överklockning i 1280x960 pixlars upplösning 8 bits läge, denna bild är något skalad och beskuren då seeingen inte tillät en fullframe-bild. I Autostakkert har jag stackat om många gånger innan jag hittade rätt inställning. Jag har använt "last stack is reference" efter ett par omstackningar och endast sparat 4% av hela filmen. Några stackfel finns kvar men jag får ge mig här känner jag.

En liten anekdot är att 1 minuts film tar lite drygt 5 GB på hårddisken, för att jag ska kunna filma behövs en snabb SSD disk som kan skriva tillräckligt snabbt. I mitt fall har jag en 128 GB SSD men den blev full i fredags. I torsdags var den tom..!

Nåväl, jag kommer att göra fler försök på månen när seeingen är bättre. Kanske att jag gör mig en mosaik, vem vet? :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Bilder”