M20 Trifid Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Bilder från galleriet
Post Reply
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Ny bild i galleriet
Objekt: M20 Trifid Nebula
Exponering:
Fotograf: Lars-Gunnar Wässing
Teleskop: Tv-NP101is
Kamera: QSI583WSG
Kommentar: Gott Nytt år alla

Årets version av M20, som är en kombination av 2014 och 2015 års data. 2015 så inriktade jag mig helt på blåkanalen tog sammanlagt 105 bilder använde ca 15st av dessa för att komplettera 2014 års bild som endast innehöll 1 st exponering i blått!!

Vi får hoppas på gott väder framöver, har ett halvfärdigt fotoprojekt kvar, sedan tar jag ner refraktorn och sätter upp en 8 tums ONTC tub från TS i Tyskland.

M.v.h

Lars-Gunnar

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
spamtest: JA

Post by Martin F »

Riktigt fin bild på ett intressant objekt! Det finns mycket fint att studera i bildfältet.

Sent from my phone using Tapatalk
AstroFriend
spamtest: JA

Re: M20 Trifid Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by AstroFriend »

Hej Lars-Gunnar.
Det här objektet gillar jag och du har fått fram färgerna fint. Bra du hann ta de sista blå innan du byter teleskop för det hade nog inte varit lätt att kombinera ihop från så två olika teleskop. Läste om det nya du köpt. Verkar väldigt bra och flexibelt. Upp till 3" fokuserare och 80mm sekundär ger möjlighet till 38mm image circle. Jag antar du skall fortsätta att använda samma kamera, då kanske det klarar sig med betydligt mindre image circle.

Hur har du tänkt utnyttja det nya teleskopet, samma objekt fast bättre upplösning eller nya i mindre storlek?

Med spegelteleskop kan ju du utforska ir området också med lämpliga filter.

Blir kul att följa.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”