M45 Plejaderna - Anders Källberg

Bilder från galleriet
Post Reply
Yquem
spamtest: JA

Post by Yquem »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45 Plejaderna
Exponering: 85*5s
Fotograf: Anders Källberg
Teleskop: Canon 300mm f/2.8
Kamera: Canon EOS 6D
Kommentar: Fick en fin klar natt på landet i Västmanland. fick inte riktigt vridaren att följa särskilt bra, så det blev bara 5 s exponeringar, men pga den mörka himlen kom nebulositeten fram ordentligt. Dock är den kraftigt blåtonad och jag har svårt att få fram mycket struktur i den. Är det längre tider som gäller? Åtminstone 15 s ska jag nog kunna få till med min vridare. Eventuella tips, särskilt på bildbehandlinen, mottages gärna.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F

Post by Martin F »

Ser bra ut med tanke på hur korta exponeringar du haft! Det brukar krävas betydligt längre exponeringar för att få fram all struktur.

Dock blir jag inte riktigt klok på det blåa "sken" du fått på det hela. För mig brukar det bli så vid dis på himlen eller imma på linsen.

Sent from my phone using Tapatalk
AstroFriend

Re: M45 Plejaderna - Anders Källberg

Post by AstroFriend »

Hej Anders,
En gissning är att eftersom du har så korta exponeringar och kanske dessutom tagit vid full bländaröppning.

Det kan helt enkelt vara så att det blå bidraget från nebulosan är väldigt litet, ja vi ser ju inte det typiska filamenten man brukar se på M45. Kanske ett större bidrag är från vinjettering, alltså ljuset från bakgrunden. Har du då dragit på lite extra på det blåa som man många gånger gör på M45 för att framhäva den blå nebulositeten skulle man kunna tänka sig att det kan bli denna effekt. Men beror ju mycket på hur du redigerat bilden. Har du kalibrerat noggrant med flats skulle man inte få denna effekt från vinjetteringen.

Martins ide om imma på linsen är ju en annan trolig orsak.

Bara lite tankar och funderingar eftersom du ställde frågan om det blå bidraget.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Yquem

Re: M45 Plejaderna - Anders Källberg

Post by Yquem »

Tack Martin och Lars för era tips!

Ja, det där med imma på linsen är ju en möjlighet, det kollade jag faktiskt inte. Kameran med objektivet fick stå ute ett bra tag innan fotandet för att linsen skulle stabilisera sig. Annars brukar dess fokus skifta rätt ordentligt när den kyls ned. Jag vill minnas att det vid något tillfälle var en del kondens på kameran, men jag hade ett lock på objektivet, så jag trodde inte det skulle vara någon kondens där, men det kan ju ha varit fel. Jag tog också en serie exponeringar på Andromedagalaxen och där har jag en blå ring runt den starkaste stjärnan. Skulle möjligen också tyda på problem med imma. Får absolut hålla bättre koll på kondensen framöver. Vad jag har förstått är detta ett vanligt gissel för astrofotografer. Annars har jag inte dragit upp kontrasten extra på just det blåa, utan har försökt hålla en korrekt färgbalans mha vita stjärnor.

Möjligen är alltså mycket av det jag trodde jag fått fram inte alls nebulositet runt M45 utan färgselektiv spridning i kondens... Nå, jag får helt enkelt jobba på att kunna ha längre exponeringstider, och ha koll på kondensen!

/Anders

Return to “Bilder”