M97 Ugglenebulosan - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

M97 Ugglenebulosan - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: M97 Ugglenebulosan
Exponering: 22x60 sec, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Flyttade tillbaks utrustningen från landet till balkongen. Det har aldrig stämt med att jag är ute på landet samtidigt som det är klart väder. För att få några bilder överhuvudtaget så är det bättre trots allt med balkongen i förorten.

Här är första bilden med Canon 6D kameran. När man fotar på sådant här objekt är 680mm inte mycket att komma med. M97, Ugglenebulosan är ca 202x196 båg sekunder, fältet på refraktor med kameran är 3x2 grader. Man ser i samma bild också galaxen M108. Till min glädje fungerade tekniken bra, har ingen sökare på teleskopet och jag riktar in teleskopet mot objektet som i början missar en hel del i position. Tar en bild och jag låter Astro Tortilla analysera, vips så justerar och kalibrerar den in monteringen, otroligt smidigt och tar mindre än en minut.

I den kraftigt ljusförorenade miljön framkommer alla vinjetteringsporblem tydligt. En fördel är att man kan fintrimma processen på hur man får bort det och den dag man fotar med mörk himmel blir det nära på omöjligt att se resterna av det. Viss croppning krävs dock och här har jag gjort det ganska kraftigt.


Förutom att vinjetteringsproblemet blivit mindre har även stjärnorna blivit ganska runda även i hörnen, inte riktigt perfekt men en del beror också på guidningen.

Lägger in en bild här nedan som visar hur den såg ut efter kalibrering med flats och darks och ocroppad.
m97 tv60 iso800_cal small.jpg
m97 tv60 iso800_cal small.jpg (57.77 KiB) Viewed 1319 times

Nu tycks det blivit ännu allvarligare fel förutom frågetecknen som kom med tidigare, nu kommer inte ens texten med i galleriet.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”