En ny PanSTARRS komet och NGC383-galaxgrupp

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

En ny PanSTARRS komet och NGC383-galaxgrupp

Post by timokarhula »

Inatt hade jag ett givande observationspass igen. Komet C/2014W2 (PanSTARRS) var en komet som jag inte loggat än (ej att förväxla med "polkometen" C/2014S2 (PanSTARRS)). 2014W2 låg i Giraffen och jag hade bara läst om tre internationella visuella observationer av kometen. Beväpnad med Åkestas 25cm RC-teleskop och utskrivna spegelvända MegaStar sökarkartor fann jag en blek fläck intill kometens läge som den skulle ha en timme senare. Komet C/2014W2 (PanSTARRS) är den ljussvagaste kometen jag sett med bara 10-tums teleskop. Det var svårt att skatta ljusstyrkan men jag rapporterade följande till COBS för oktober 9.84 (UT). Magnitud 14.1, komadiameter 0'.7 och DC=3. Noterade fältstjärnor ned till V=14.94 i närheten. Kometen kommer till perihelium först i mars 2016.

Jag fortsatte leta upp några nya Herschel 400 II-objekt. Det var NGC1012 i Väduren, NGC1045 (deklination -11º) och NGC1070 i Valfisken.

Mikael Anderlund hade i en tidigare tråd rapporterat om NGC383/NGC379-galaxgruppen (Arp331) i Fiskarna. Jag håller med honom att det var en fascinerande anhopning av galaxer som ej ingår i Abell-katalogen. Med 25cm RC och 250x noterade jag 16 galaxer inom en ca 40' cirkel! Jag har inte börjat analysera obsarna än men preliminärt plockade jag NGC-galaxerna 383, 382, 385, 384, 388, 386, 380, 379, 374, (370 och 372 är fältstjärnor?), 373, 375, 387, 390, 398, 399 samt IC1618. Nordväst om denna grupp finns fler galaxer som jag obsade i september. Jag studerade synfältet i en och en halv timmes tid. Det krävde koncentration speciellt när jag använde den modesta aperturen 10-tum och observerade från Västerås.

Jag märkte att det började driva in moln från nordväst. Jag svingade tuben mot Uranus som visade en fin, grönaktig skiva med 250x förstoring. Kunde se månarna Oberon och Titania som låg på varsin sida av planeten. Ökade förstoringen till 500x. Bilden blev suddigare men nu låg uranusmånarna ovanligt långt ifrån moderplaneten. De övriga månarna låg ändå för nära Uranus starka sken. Nu var nästan hela himlen igenmurad.

Det var en bra inledning av AdoN. Det utlovas tyvärr inte lika klart väder idag.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: En ny PanSTARRS komet och NGC383-galaxgrupp

Post by Hans Bengtsson »

Jag tänkte redan tidigare att du nog skulle försöka på 2014 W2, eftersom den ligger så nordligt nu och du inte gärna missar sådana chanser ...

Hur många olika kometer har du visuellt observerat, totalt? Spontant känns det som om du borde vara i närheten av europarekord eller något i den stilen.

M v h
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: En ny PanSTARRS komet och NGC383-galaxgrupp

Post by timokarhula »

Jag har hittills loggat 162 enskilda kometer visuellt (under 181 apparitioner). Vet du vad det europeiska rekordet är? Jag har ingen aning. Det finns flera duktiga östeuropeiska (polska, tjeckiska, ungerska) kometobservatörer som säkert sett fler. I år har det blivit 9 unika (nya) kometer hittills. I slutet av november dyker ju den ljusa C/2013 US10 (Catalina) upp och på morgonsidan har vi redan C/2015 G2 (MASTER) så det kan bli åtminstone tangerat årligt rekord för mig med 11 nya kometer.

Lite kuriosa: Oktober är min bästa månad då jag sett en komet för första gången (26 kometer), tvåa kommer september med 23. Sämsta månaderna är juni och juli med 3 nya kometer vardera.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: En ny PanSTARRS komet och NGC383-galaxgrupp

Post by Hans Bengtsson »

Tyvärr har jag inte någon aning om vilket antal kometer man måste uppnå för att hamna i någon topplista. Min tanke var att det kanske fanns någon statistik i någon databas eller att det fanns uppgifter i något kometforum eller så. Men att du visuellt har observerat fler kometer än någon annan i vårt land, det tror jag är ställt utom allt tvivel!

Enda siffran i sammanhanget som jag kommer ihåg är 200, det var ganska länge sedan (minns inte när) som jag läste någonstans (minns inte var) att någon (minns inte vem, detta börjar likna en uppvisning i dåligt minne!) hade sett så många kometer.

Edit:
När jag postat ovanstående fick jag en diffus ingivelse att det nog var i samband med Hale-Bopp så jag googlade på detta och 200, och hittade:

http://www2.jpl.nasa.gov/comet/discovery.html

Upptäckaren Hale hade alltså observerat över 200 kometer, är nästan säker på att det var därifrån min siffra kom.

M v h
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: En ny PanSTARRS komet och NGC383-galaxgrupp

Post by timokarhula »

Alan Hale hade observerat sin 500:e kometapparition i januari 2012. Kometerna nr 401-500 beskriver han utförligt på http://www.earthriseinstitute.org/comets.html#tally . Det är kometer som han obsade under åren 2007-2011 (fem år). Man får en indikation på hur många kometer vissa internationella observatörer har observerat om man utgår ifrån uppgifterna på sidan http://www.earthriseinstitute.org/comobservers.html . Alan Hale hade förstås sett 100 av dessa kometframträdanden. Näst flest har

Juan Jose Gonzalez (Spanien) sett med 97 kometer. Sedan följer
Sergey Shurpakov (Belarus/Vitryssland) med 86 kometer,
Mieczyslaw Paradowski (Polen) 63,
Chris Wyatt (Australien) 46 och
Jakub Cerny (Tjeckien) med 42 kometer.

Av dessa kometapparitioner hade jag sett 35 stycken och därmed skulle jag komma först på sjunde plats på listan. Alan Hale hade loggat samtliga kometer som jag under samma tidsperiod, utom C/2009F4 (McNaught), en magnitud 13.5 komet som jag obsade i konstellationen Kameleonten från södra halvklotet med min 10-tums SkyWatcher natten mot midsommarafton 2011. Om dessa kometobservatörer har haft konstant observationstakt under ett par decennier har de sett fler kometer än jag vilket är mycket troligt. Grovt räknat har jag obsat bara en tredjedel av Alan Hales saldo både vad gäller den aktuella femårsperioden och under hela min karriär. Jag får skylla på mitt nordliga läge (oftast) och molniga skyar. :)

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: En ny PanSTARRS komet och NGC383-galaxgrupp

Post by timokarhula »

Rubriken har blivit lite off-topic. :) Sedan har vi förstås John Bortle (han med Bortle-skalan) som sett mer än 300 kometer. https://www.astroleague.org/content/joh ... er-award-0

/Timo K

Return to “Observationer”