LMC Stora Magellanska molnet - Anders Källberg

Bilder från galleriet
Post Reply
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

LMC Stora Magellanska molnet - Anders Källberg

Post by Yquem »

Ny bild i galleriet
Objekt: LMC Stora Magellanska molnet
Exponering: 91*1s
Fotograf: Anders Källberg
Teleskop: Canon 100mm f/2.8
Kamera: Canon EOS 6D
Kommentar: Närbild på det Stora Magellanska molnet. Tagen samma natt som vidvinkelbilden på båda molnen, dvs. en klar natt utanför Cromwell på södra delen av Nya Zeelands Sydö. Kameran på ministativ på bilens baklucka. Fjärrstyrd från mobilen med DSLR Controller. Fungerar utmärkt!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

LMC Stora Magellanska molnet - Anders Källberg

Post by Martin F »

Riktigt fint! Bara 1-sekundersexponeringar? Imponerande i så fall!


Sent from my phone using Tapatalk
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: LMC Stora Magellanska molnet - Anders Källberg

Post by Yquem »

Tack Martin!
Jo, jag antar att det är tack vare den mörka himlen som ensekundersexponeringarna blev så bra. Jag gjorde några tre- och femsekunders också, men stjärnorna blev bäst så här. Möjligen ska jag prova att stacka alla tillsammans, får se hur det blir.
/A
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: LMC Stora Magellanska molnet - Anders Källberg

Post by AstroFriend »

Hej Anders!
Vad spännande att se objekt från den södra stjärnhimlen. Låter som om du bor där nere och inte bara på semester. Påminner mig om att när jag var med i klubben Star så var det en som skulle flytta ned till Australien. Kanske det var du?

Roligt om du fortsätter fota stjärnhimlen så vi här uppe kan få en uppfattning om hur det ser ut under verkliga förhållanden.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: LMC Stora Magellanska molnet - Anders Källberg

Post by Yquem »

Hej Lars!

Nej, tyvärr var jag bara där på kombinerad semester - och jobbresa. En konferens i Melbourne en vecka och semester veckan före och efter. Den efter på Nya Zeeland. Men det var en så fin resa att jag definitivt hoppas åka tillbaka, särskilt till NZ och då kan det bli fler bilder. Men tyvärr knappast förrän om fem år eller så...
/A
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: LMC Stora Magellanska molnet - Anders Källberg

Post by jörgen_jo »

Hej !

Fin bild av ett mycket intressant objekt. Jag är lite special intresserad av dvärggalaxerna i den lokala hopen och de magelanska molnen står givetvis på önskelistan. Gäller bara att ta sig till södra halvklotet med bärbara utrustingen. Chansen kommer förhoppningsvis någon gång.

Mvh
Jörgen
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: LMC Stora Magellanska molnet - Anders Källberg

Post by Yquem »

Tack Jörgen!

Den bärbara utrustningen i mitt fall bestod bara av ett litet ihopfällbart stativ, vilket jag ställde på bakluckan. Ingen följning eller sådant, alltså. Därav de korta exponeringstiderna. Men, som sagt, med en mörk himmel kan det bli bra ändå. Det var ju häftigt bara att få uppleva södra stjärnhimlen under några riktigt klara nätter i hyggligt mörka trakter!

/Anders

Return to “Bilder”