M27 Hantelnebulosan - Jörgen Andersson

Bilder från galleriet
Post Reply
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

M27 Hantelnebulosan - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Ny bild i galleriet
Objekt: M27 Hantelnebulosan
Exponering: L:8*400sek
Fotograf: Jörgen Andersson
Teleskop: Meade 178ED/APO EMC
Kamera: SBIG ST-4000XCM
Kommentar: I lördags var det hyfsat väder i Norrköping. Det som störde var några höga cirrusmoln som drev omkring på höjd. Dock så minskade mängden ju längre natten framskred. Jag hade bestämt mig att pröva lite längre exponeringstider än vad jag hittills testat. Försöksobjektet fick bli M27. Tidigare hade jag som mest exponerat under 200 sekunder. Det var på SH2-255 som jag fotograferade i mars. Denna gång beslöt jag mig att testa 400 sekunder exponeringar. Jag centrerade M27 med hjälp av handkontrollen och letade upp en lämplig guide stjärna. Angav sedan i Maxim DL att jag ville fotografera åtta exponeringar med 400 sekunder vardera. Jag matade även in att jag ville ha en mörkerbild på 400 sekunder efter sviten. Jag aktiverade sessionen och satte mig sedan ner i stolen med min fältkikare och letade objekt visuellt. Jag har stackat och utfört den initiala bildbehandlingen i Maxim DL. Slutjusteringen utförde jag i PS CC. Så här i efterhand borde jag tagit fler mörkerbilder istället för en som jag använde till kalibreringen av alla åtta bilder. Naturligtvis skulle även fler bilder vara att föredra. Dock så hade jag tidiga aktiviteter på söndagen vilket gjorde att jag var tvungen att få lite sömn. Nästa gång ska jag experimentera med aggressiviteten för guidningen.

Hälsningar Jörgen

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M27 Hantelnebulosan - Jörgen Andersson

Post by Robert Habolin »

bra! mycket fina detaljer och bra färger! :good:

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: M27 Hantelnebulosan - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Tack Robert :)

Return to “Bilder”