IC410 Tadpoles nebula - per sabelström

Bilder från galleriet
Post Reply
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

IC410 Tadpoles nebula - per sabelström

Post by pesa »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC410 Tadpoles nebula
Exponering:
Fotograf: per sabelström
Teleskop: ASA N10
Kamera: Asus 460EX mono
Kommentar: Hubblepalett 6*10min per filter
Jag borde gjort bättre pixel-map men förstår ändå inte hur jag kunde få så många heta pixlar vid bin 2.
Ha och O3 (grön,blå) är tagna direkt efter varandra så alla blå heta pixlar är ett mysterium.

Lite mer rött i nebulosan hade inte skadat men tyckte att den röda kanten på stjärnorna var framträdande nog.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: IC410 Tadpoles nebula - per sabelström

Post by AstroFriend »

Hej Per!
Vad fint du fått fram stråken i nebulosan, smalbandig fotografering är verkligen guld värd i resultat.

Konstigt med den röda kanalen att stjärnorna blir så utbredda som du skriver. Det är ju bara Halpha där om jag förstått rätt och då borde ju fokus bli lika bra som i de andra kanalerna. Du har ju dessutom ett spegelteleskop så endast linserna i comacorrectorn och den optiska längden på filtren bör ju påverka. Fokuserade du om mellan de olika våglängderna?

Ett alternativ till fokusproblem är kanske att den röda kanalen är lite överexponerad relativt de andra, ser du använt samma exponeringstid för de olika filtren. Den röda bör väl ge betydligt fler fotoner per tidsenhet, ger det överexponering blir det ju lätt att stjärnorna blir platta utbredda objekt.

På min skärm ser det mer ut som om det är de röda pixlarna som är heta, inte de blå. Kanske har att göra med hur du mixat färgbalansen, eller?

Bara lite tankar, har ingen större erfarenhet av smalbandfoto inom astronomi, men det lockar och kanske blir verklighet i framtiden.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: IC410 Tadpoles nebula - per sabelström

Post by pesa »

Tack för berömmet och synpunkterna Lars.
Halfa har jag lagt i grön, O3 i grön och S2 i röd, jag tror den kombinationen är den vanliga "hubble-paletten".
Jag fokuserade om vid alla filterbyte.
Alla stjärnor är i runda slängar lika starka i de 3 filtren, nebulosan däremot är klart svagast i rött --> drar man upp den mycket för att få fram det röda i nebulosan so kommer stjärnorna att klippas längre ut. Därav halon.
Jag har försökt minimera det problemet genom att applicera en gamma på det röda före RGB-kombination, det gör ju att de mörkare partierna i den röda bilden blir förstärkta mer än de ljusare partierna. Tanken är att klippningen av stjärnorna (gaussiska toppar ungefär) i den röda bilden ska bli mindre vid en viss förstärkning av de svagare områdena. Men men, teori är en sak, praktik en annan...

Den stora mängden heta pixlar beror på ett misstag vid processingen inser jag nu. Ska lägga upp en ny variant senare.
Det går verkligen inte snabbt dock, för mig tar hela processen från råbilder till slutresultat minst 3 timmar vid smalband!

pelle
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: IC410 Tadpoles nebula - per sabelström

Post by AstroFriend »

Hej Per!
Jag förstår att det blir bra mycket knepigare med smalbandiga bilder som underlag vid redigering. Speciellt svårt måste det bli när man skall få ihop nebulosor med olika våglängder samtidigt som stjärnorna skall ge ett vettigt intryck.

Röda halos fick jag med min gamla refraktor pga dåilg färgkorrigering i optiken. Jag brukade använda "reduce halos" i programmet Fitswork som jag använder. Ibland kunde det bli bra i andra fall bättre utan. Kanske du har något liknande filter i ditt program om du nu inte redan provat det.

Låter som ett avancerat teleskop du har, antar du hållit på i många år eller?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: IC410 Tadpoles nebula - per sabelström

Post by Lazze »

Fin bild. Får man säga smakfullt behandlad? Tadpolestrukturerna framträder väldigt tydligt och snyggt.

Jag ser att du använder en ASA reflektor. Själv har jag en Orion som funkar bra men jag är inte helt nöjd med fokuseraren. Vad använder du för fokuserare till din och hur tycker du den funkar?

/Lasse
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: IC410 Tadpoles nebula - per sabelström

Post by pesa »

Lars, Jag började för 3 år sen med astrofoto. På den tiden med en hembyggd 200mm newton. Programvaran för bildbehandlingen har jag vart med och skrivit.

Lasse, jag tvekade mellan Orion optics och ASA och det vart ASA pga att mitt förra företag vart återförsäljare för dom. Jag använder också deras DDM60-montering.
Jag gissar att dom är likvärdiga med sina speciella för och nackdelar. Fokuserarna är definitivt en fördel hos ASA, egenutvecklade 3" med integrerad stegmotor och (inte minst) bra programvara från Philippe Keller.
Vad har du för fokuserare på ditt Orion?

pelle
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: IC410 Tadpoles nebula - per sabelström

Post by Lazze »

Pelle,

Jag har original fokuseraren (med en motor ditsatt av förre ägaren) på min Orion och tycker inte att den är tillräckligt bra till det här teleskopet. Jag har inte lyckats få V-kurvor som håller sig någon längre stund så det är lite för mycket meckande med fokuseraren om man vill använda Focusmax eller liknande. Ofta har jag gett upp och satt på en Bahtinov mask i stället när jag ska fokusera om.
Orion rekommenderar FLI fokuserare för seriöst astrofoto men den kostar skjortan och jag vill inte lägga ut mer på hobbyn just nu.

Teleskopet är ju en underbar ljushink för övrigt, men vad gäller fokuserare verkar ASA ha lyckats bättre.

/Lasse
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: IC410 Tadpoles nebula - per sabelström

Post by AstroFriend »

Hej Per!
Vad är det för intressant program du varit involverad i? Är det öppet så man kan bygga på med egna plugins/moduler?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: IC410 Tadpoles nebula - per sabelström

Post by pesa »

Lars
Programvaran heter AstroPix och är utvecklad av mitt gamla företag Aragon System.
Jag har hoppat av nu men var med en bit på astrovarianten, fram till dess hade vi mest mikroskopifokus. Nu hjälper jag Christer Strandh lite med felsökning och förslag på nya features. AstroPix är i sen beta nu och kontakta Christer bara så får du en licens, jag vet att han är tacksam för synpunkter.
Christer nås på Christer Strandh (christer.strandh@aragonsystem.com)

pelle
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: IC410 Tadpoles nebula - per sabelström

Post by AstroFriend »

Hej Per!
Tack för kontakten. Jag ska skriva till honom.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”