Re: Funderingar kring telesopbygge
Posted: 2017-11-11 20:53:57
Hej Viktor.
Innan du börjar bygga mekanik för tuben, ta ett steg tillbaka och fundera på syftet med teleskopet, valet av kamera och dess positionering och vilket stativ du ska ha.
Om enda astronomiska syftet med ditt projekt förutom själva nöjet att bygga är att filma månen och möjligen några av de ljusare planeterna kan det fungera. Om du vill använda konstruktionen till mer astrofoto än så kommer det inte bli roligt som Lars var inne på i sina första kommentarer.
Börja med att gå till http://www.12dstring.me.uk/fovcalc.php" onclick="window.open(this.href);return false; och lägg in parametrarna för ditt projekt: apertur 150mm, fokallängd 1200mm, barlow 1x, Lägg in värdena för chipet vilket varierar något beroende på om du väljer kamera V1 eller V2.
De intressanta data som kommer ut är synfält (FOV) på ca 10x8 bågminuter och pixelskala (resolution) på 0,2-0,4 bågsekunder/pixel ("/pix) beroende på om chipet binnas eller inte. Jag misstänker att dessa värden inte säger dig så mycket. Pixelskala 0,2"/pix är användbart vid "filmning" dvs för solen, månen eller planeter. Med ditt systems brännvidd på 1200 mm kommer sol och måne göra sig bra men planeterna blir väldigt små dock igenkännbara. För all annan slags astronomisk fotografering är systemet kraftigt översamplat. En lämpligare pixelskala är runt 1"/pix eller mer. Alltså du skulle behöva en kamera med betydligt större pixlar alternativt ett teleskop med betydligt kortare brännvidd även ifall du binnar chippet till 2x2 vilket jag tror är möjligt med Raspberrykameran. Anledningen att du vill ha en annan pixelskala är att vid längre exponeringstid (sekunder) smetar atmosfären ut de minsta upplösningsbara objektet till en blaffa med 2-3 bågsekunders storlek. Med den pixelskala du har smetas ljuset av en stjärna ut på alldeles för många pixlar och du får dåligt signal till brusförhällande. Bara ljusa stjärnor kommer registreas.
Nästa bekymmer är bildfältet på 10x8 bågminuter. Det kommer bli otroligt svårt att hitta rätt på himlen, speciellt i jakten på svagare objekt eftersom det inte kommer synas något på datorn med de korta exponeringstiderna i kombination med felsamplingen. Antingen behöver du en fast uppställd montering av minst EQ5 storlek med programvara för att göra pekmodell för att uppnå en peknoggrannhet hos monteringen på några bågminuter. Om du har tänkt att vara portabel behöver du ändå en liknande rejäl montering med en riktigt bra sökare (jag skulle säga 80 mm) för att kunna stjärnhoppa till områden med bågminutprecision. Och jag tror du nämnt att du har budget på projektet och risken är att den spricker när du tar monteringsfrågan i beaktning. Att hitta rätt på himlen är en helt annan sak om du kan stoppa i ett vidvinkelokular i teleskopet och därför skulle jag starkt rekommendera sekundärspegel och okularhållare. Då får du i stort sett på köpet ett visuellt Newtonteleskop som kommer kunna ge mycket nöje och räcka livet ut. 6" f/8 är ett jättebra val för visuell astronomi med tiotusentals objekt inom räckhåll. Tyvärr inte så med en Raspberry pi-kamera i strålgången. Den kommer bara göra dig frustrerad. Montera istället kameran på en 1 1/4" adapter och stoppa i den i okularhållaren när du vill lattja eller experimentera lite istället.
Mvh,
LasseH.
(Har 40 år i branschen och har byggt många teleskop)
Innan du börjar bygga mekanik för tuben, ta ett steg tillbaka och fundera på syftet med teleskopet, valet av kamera och dess positionering och vilket stativ du ska ha.
Om enda astronomiska syftet med ditt projekt förutom själva nöjet att bygga är att filma månen och möjligen några av de ljusare planeterna kan det fungera. Om du vill använda konstruktionen till mer astrofoto än så kommer det inte bli roligt som Lars var inne på i sina första kommentarer.
Börja med att gå till http://www.12dstring.me.uk/fovcalc.php" onclick="window.open(this.href);return false; och lägg in parametrarna för ditt projekt: apertur 150mm, fokallängd 1200mm, barlow 1x, Lägg in värdena för chipet vilket varierar något beroende på om du väljer kamera V1 eller V2.
De intressanta data som kommer ut är synfält (FOV) på ca 10x8 bågminuter och pixelskala (resolution) på 0,2-0,4 bågsekunder/pixel ("/pix) beroende på om chipet binnas eller inte. Jag misstänker att dessa värden inte säger dig så mycket. Pixelskala 0,2"/pix är användbart vid "filmning" dvs för solen, månen eller planeter. Med ditt systems brännvidd på 1200 mm kommer sol och måne göra sig bra men planeterna blir väldigt små dock igenkännbara. För all annan slags astronomisk fotografering är systemet kraftigt översamplat. En lämpligare pixelskala är runt 1"/pix eller mer. Alltså du skulle behöva en kamera med betydligt större pixlar alternativt ett teleskop med betydligt kortare brännvidd även ifall du binnar chippet till 2x2 vilket jag tror är möjligt med Raspberrykameran. Anledningen att du vill ha en annan pixelskala är att vid längre exponeringstid (sekunder) smetar atmosfären ut de minsta upplösningsbara objektet till en blaffa med 2-3 bågsekunders storlek. Med den pixelskala du har smetas ljuset av en stjärna ut på alldeles för många pixlar och du får dåligt signal till brusförhällande. Bara ljusa stjärnor kommer registreas.
Nästa bekymmer är bildfältet på 10x8 bågminuter. Det kommer bli otroligt svårt att hitta rätt på himlen, speciellt i jakten på svagare objekt eftersom det inte kommer synas något på datorn med de korta exponeringstiderna i kombination med felsamplingen. Antingen behöver du en fast uppställd montering av minst EQ5 storlek med programvara för att göra pekmodell för att uppnå en peknoggrannhet hos monteringen på några bågminuter. Om du har tänkt att vara portabel behöver du ändå en liknande rejäl montering med en riktigt bra sökare (jag skulle säga 80 mm) för att kunna stjärnhoppa till områden med bågminutprecision. Och jag tror du nämnt att du har budget på projektet och risken är att den spricker när du tar monteringsfrågan i beaktning. Att hitta rätt på himlen är en helt annan sak om du kan stoppa i ett vidvinkelokular i teleskopet och därför skulle jag starkt rekommendera sekundärspegel och okularhållare. Då får du i stort sett på köpet ett visuellt Newtonteleskop som kommer kunna ge mycket nöje och räcka livet ut. 6" f/8 är ett jättebra val för visuell astronomi med tiotusentals objekt inom räckhåll. Tyvärr inte så med en Raspberry pi-kamera i strålgången. Den kommer bara göra dig frustrerad. Montera istället kameran på en 1 1/4" adapter och stoppa i den i okularhållaren när du vill lattja eller experimentera lite istället.
Mvh,
LasseH.
(Har 40 år i branschen och har byggt många teleskop)