V2331 Cyg

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Starsoft

Re: V2331 Cyg

Post by Starsoft »

Hej

21:35 V=13,4

21:58 V=13,4

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Hans Bengtsson
spamtest: JA

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Följer du stjärnan fotografiskt eller är det visuella skattningar? Ett primärminimum beräknas starta i natt strax efter 22 UT (dvs strax efter midnatt svensk sommartid).

M v h
Hans Bengtsson
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

Visuella skattningar är klart över min kompetensnivå :)

Jag har haft optiken stående ett tag eftersom jag ville prova den innan jag satte den i obset, det är lite trångt i den lilla domen om något behöver justeras. Idag är den första kvällen i mannaminne som det är klar himmel i mina trakter och när den lilla öppningen i molntäcket passerade förbi samtidigt med den aktuella förmörkelsen så var det läge att testa prylarna tänkte jag. Oturligt nog så är det krångel med guidekameran så det blir lite bananstjärnor på vissa bilder så analysen lär bli manuell, min programvara klarar än så länge inte krokiga stjärnor.

Jag kör bara med V filter fast jag också har B och R i filterhjulet, när det här tillfället dök upp så vill jag inte krångla till det, jag vet ju hur hopplöst svårt det kan vara att passa in egen tid, väder och en astronomisk händelse i det här landet, det vore synd att förstöra tillfället genom tekniskt fumlande. Håller bara vädret i sig kan det bli en trevlig tidsserie med en rejäl inledning före förmörkelsen, SMHI hotar med lite moln runt midnatt men på satellitbilderna ser det klart ut.

Jag kör med 2 min exponeringar och en 6" newton, bin 2*2 och får då med ett V filter data ned till ca mag 16.

Än så länge ligger den kvar på V13,4 som förväntat, just nu så skattar jag magnituden i bilden mot AAVSO jämförelsestjärnor.

Anders
Tompa

Post by Tompa »

Kul, då är vi fler som är ute i samma ärende i natt. Min kamera har tickat sedan 20-tiden, med undantag för ett meridianflip vid 21. Grejorna får stå på till 0300. Jag tar 60s exponeringar med min Canon 550 i 190-teleskopet. Det ska bli kul att se vad det blir. Vad använder du för kamera, Anders?
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

Jag startade vi 21.30 så jag slapp flippen. Jag har en Atik 694, Baader V filter, 6" SkyWatcher och en Baader RCC coma correktor. RRCn ser inte ut att fungera vidare bra, kometer i hörnen, men det kan ju bero på injustering men jag blir lite orolig när jag ser bilderna. Jag hade en Baader MPCC tidigare och den fungerade utmärkt men då fanns det inte plats för både filterhjul och off-axis guider samtidigt.

Var håller du till någonstans? hålet i molntäcket verkar ju inte jättestort.

Anders
ThomasK

Post by ThomasK »

Hoppas ni har tur med molnen, ska bli spännande att se era resultat sen. Förmörkelsen ska starta alldeles nu...
Thomas Karlsson
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

Inga synliga moln ännu men transparensen har sjunkit två magnituder på en liten stund så något elände är det nog nog på gång :sad:

Anders
Tompa

Post by Tompa »

Hej,

i Ornäs utanför Borlänge. Har slafat ett tag och är ute och tar in i detta nu. Rejäl frost nu och mycket dis så bilderna är väldigt röda i slutet av serien. Får titta vidare på bilderna under helgen...

Gonatt!
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

Plockar också ihop nu, såg senast skymten av stjärnan när den försvann under V15 ungefär, dålig transparens och låg vinkel ställde till det. Genom att jag inte kunde guida så var det inget alternativ att öka exponeringstiden.

Sov gott.

Anders
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Det är minst sagt häftigt att följa hur pionjärstudierna av denna stjärna hela tiden går framåt, och att det är landets amatörastronomer som gör jobbet. Hoppas att era mätserier under natten gav goda resultat, om inte så kommer många fler tillfällen.

Som jag tidigare påpekat, är det ju inte bara variabilitetens natur hos en stjärna som nu uppdagas utan även omloppstiden hos en tidigare okänd dubbelstjärna.

Edit:
Det känns som läge för Anders H att skaffa inloggning i SVO? Signaturen HEA är ledig i AFOEV, jag kollade just nu.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Det ska kanske påpekas att det är fullt normalt för algoler (som V2331 Cyg) att kurvtaket inte är helt plant, utan att man har en böjning med maxima mitt emellan primärminimum och sekundärminimum. Detta beror på gravitationella effekter, komponenterna är inte helt sfäriska och uppvisar olika stora ytor mot observatören.

M v h
Hans Bengtsson
Tompa

Post by Tompa »

God morgon! Nu har jag fått fram magnituder för tidsserien som plåtades i fredags. Jag fick med början på förmörkelsen, som verkar ha varit något senare än förutsagt. Därefter kom ett hustak samt dimma med i synfältet. Hur som helst, det blev en ganska fin kurva, med vissa avbrott för dimma. Jag fotade med APT i .cr2-format, vilket gör att FITS-headern inte matas med information. Därför uteblir info om airmass och magerror. Snart är den nya ccd-kameran hemma och då blir det ordning på torpet!

Jag har däremot fått mask i hjärnan och lyckas inte få till en rapportfil som accepteras... Nu ligger det en hel drös o-verkställda filer i SVO, kan Du ta bort dessa på ett snabbt sätt Thomas?
Här är filen som jag inte lyckas få in i SVO, kan någon ta en titt på den och hitta vad som är fel? http://astronet.se/filer/Tompa/v2331%20 ... tended.txt

Mvh,
Tomas W
wilt

Post by wilt »

Suveränt bra jobbat, Tomas! En mycket viktig observationsserie, som kommer bidra till att ytterligare förfina elementen för stjärnan.

Några minima till, och jag tycker vid börjar skriva på rapporten till IBVS och/eller JAAVSO. Kanske både och, faktiskt? Först en kort grej till IBVS som berättar om upptäckten och med preliminära element, de har ju mycket kortare ledtider än JAAVSO, sedan kunde ju fler och fler minima analyseras för att förfina elementen och kunskapen om ljuskurvans alla faser osv, vilket kan hamna i JAAVSO längre fram.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK

Post by ThomasK »

Tomas jag tittatde på din fil. Det är fältet mag.error som ställer till det. 0.000 verkar inte funka, så du får fylla i na istället. Jag ändrade och läste in din fil, men det verkar vara en dag fel i datumet upptäckte jag efteråt, så jag tog bort obsarna igen. Kan du kolla att datumet så ska den nog gå att läsa in med na i mag.error.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Håller med Gustav om att vi inte ska dröja länge med att skriva en rapport i IBVS. Det finns ju olika automatiska himmelsövervakningar och man vet inte när någon sådan har fångat stjärnans natur, det skulle kännas lite snopet om andra blev först med en rapport.

Vore bra att ha en någorlunda säker fjärde decimal i periodlängden, men inte heller det är absolut nödvändigt.

Föreslår att Gustav författar rapporten med hjälp från andra inblandade (via mejl).

M v h
Hans Bengtsson