Byggdiskussion 10 tums och 16-tums newton

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Det är en vanlig standardcell. Inga konstigheter. Nu är spegelhakarna avskruvade om du undrade varför det inte sittter sådana. Sedan finns det tre distansskruvar som håller spegeln i mitten av cellen.

Image

Image
Hälsningar

Lasse
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Sedan tror jag nog att jag hittat lösningen på hur tuben ska se ut. Lite svårt att hitta 12-tums gjutrör, så det får bli en plywoodvariant med två kraftiga rör plus ett mindre. Jag ska i alla fall jobba på denna tanken ett tag. kommentarer givetvis välkomna. Den enda haken är kanske lite instabilitet i z-axelns (optiska) rotationsplan....

Image
Hälsningar

Lasse
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Tjusigt! Det enda som jag ser är risken för en obekväm okularplacering. Du har ingen möjlighet att rotera tuben. Jag tycker att du skall satsa på Blacklite-tub e.d. Då slipper du ströljus och dagg på sekundären.
Roger
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Tack Roger. Jag har kikat på blacklite-tuberna, men det blir för dyrt. Sedan vill jag gärna kunna plocka isär tuben och göra den mindre och få plats med den i bilen. Jag kommer att ha ett tunnt tyg som skyddar mot ljus, som trusstuberna har. Den enda gång som okularplaceringen är knepig är vid polnära objekt eller i zenit.
Hälsningar

Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Nur är jag långt ifrån en export av teleskopbyggen men får du inte flex i "tuben" med bara rakt monterade rör. Om flexar lite borde det påverka kolimneringen på olika altituder.
Tvärgående stag som på din först bild känns stabilare men jag vet inte hur mycket det påverkar.
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jo, det kan vara så att det flexar lite, men det kanske räcker med två ganska kraftiga rör plus ett extra stab-rör. Det finns en hel del dobson som är byggda just på detta sättet. Rören är fästa i två punkter vardera i primärdelen och den låga vikten i sekundärdelen ska förhoppningsvis minska ev. flex. Totalvikten för hela kalaset är beräknat till exakt 10 kg +/- något hekto. Då väger alltså spegel och spegelhållare 6.2 kg av dessa 10! Lite för mycket i min smak, men jag får väl göra som Nasa i månkapplöpningen, trolla bort gram här och var...

PS! Jag har precis testat att belasta vanliga 50 mm pvc-rör och de är mycket starka. En 120 cm längd väger 0.7 kg och är extremt stabil. Jag kunde belasta den mitt på med 30 kg utan att det böjdes mer än några millimeter. Det skulle vara bra att jämföra med andra typer av rör i samma eller mindre viktklass.
Hälsningar

Lasse
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Post by nilsolof »

Lasse,

nu blir jag väl lite tråkig igen men om du verkligen vill optimera vikt och ha stabilitet ändå så finns inget som slår fackverk (hörs nästan på namnet :wink: ). Ta ett av dina PVC-rör och spänn fast det i ena änden och håll en måttstock på golvet och mät. Hut mycket kan du belasta andra änden innan den sjunker 1 mm??? Sex tunna rör (själv använder jag hellre T-profil, enmeterslängder väger 200 gram) ger helt annan och bättre stabilitet till samma vikt som två av PVC-tuberna. För lätt och stabil montering, gör en sexkantig "mellanring" att fästa i monteringen (dob el eq), och sen fackverk med sex stänger dels ner mot spegelcellen, dels mot sekundärburen (sexkantig!) Jättelätt! Och det ser dessutom proffsigt ut...

N O
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Nja, tråkig är du inte, men lite synd att du avfärdar designen utan närmare påsyn. 3-rörsdesignen är ingalunda ett nytt hugskott, utan en ganska beprövad design vid detta laget. Man väljer oftast denna designen för att snabbt och enkelt kunna få ett stort eller medelstort teleskop portabelt. En sexkantig design med många stöttor är lite besvärligare, både att bygga och att packa upp/ner. Jag är lat av naturen. Jag vill gärna ha ett teleskop som jag kan ta med ut utan att behöva sucka och tycka att det är besvärligt att montera ihop. Alltihop hänger givetvis på att sekundärdelen kan göras lätt. Om inte det så är det problem med stabiliteten.

Hmmm... spänna fast pvc-röret i golvet, nja, jag tror inte hyresvärden skulle gilla om jag gjorde det.. :)

Men i alla fall, jag lade ett 80 cm´s 50 mm pvc-rör mellan två stödpunkter i ändarna och fick jobba ganska rejält innan jag fick det att böja sig så mycket på mitten att det gick att mäta. Nu är det ju inte frågan om att ha en sekundärdel som vägen 20 kg, utan bara 1 kg och därtill kamera. Jag testar gärna en fackverkskonstruktion du gjort på samma sätt, men du får själv laga den igen... :)
Hälsningar

Lasse
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Post by nilsolof »

Lasse,

det är ditt problem och ditt blivande teleskop. Hade du velat minimera vikten utan att offra stabiliteten, så vet du vad som gäller. Och "beprövad" med PVC-rör - tja
Men beträffande PVC-röret föreslog jag att spänna upp det i ena änden horisontellt, inte i golvet (det hade jag tänkt som fixpunkt för mätningen). Och ska du testa fackverk mot rör så ska du inte testa på samma sätt (som du gjorde), utan på rätt sätt.... och eftersom PVC-röret knappast går att laga när det knäckts, slipper du det bekymret!

N O
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jag skojade bara. Tyvärr har jag inget som är så stabilt att jag kan fästa pvc-röret i ena änden utan att detta föremål skulle ge med sig. Nils-Olof, ett 80 cm långt pvc-rör 50 mm i diameter och en godstjocklek på 5 mm är mycket stabilt och väger faktiskt förhållandevis lite i jämförelse med sin stabilitet. Det ska mycket till innan det rör på sig. Jag skulle tro att om man sidobelastade det, så skulle röret hålla längre än en fackverkskonstruktion av samma vikt. Vi skulle kunna belasta både ett rör och ett fackverk tills något av dom brister, men det är inte tanken. Sådana vikter har vi inte att göra med här. Bara 1 - 1 1/2 kg. I dom små vikterna så tror jag inte att varken du eller jag kan mäta skillnaden. Mitt val bestäms av att jag vill ha det portabelt och enkelt.
Hälsningar

Lasse
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

bestäms av att jag vill ha det portabelt och enkelt.
En tub hade uppfyllt detta kriterium :wink: Hade det varit f/5 eller snabbare så hade jag inte tvekat.

Jag ser ett problem med tygskynke. Du har bara tre rör och då kan skynket skymma sikten såvida du inte spänner fast det runt topp- och bottendelen. Men vissa material som nylon t ex expanderar när det blir blött av dagg och kommer då att sagga i mitten.
Roger
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Tyvärr hade en tub inte löst problemet, såvida den inte var tvådelad. Portabiliteten är fortfarande av avgörande betydelse. Ingen vits med ett teleskop som man inte kan ta med sig i bilen. Det finns tyger som är gjorda för att inte dra åt sig fukt eller ändra storlek. Jag är lyckligtvis gift med en kvinna som har detta som yrke, med tyger, olika lösningar etc, :) Jag har redan en patentlösning på problemet som gör att jag kan fortfarande använda rören för ex. guidetub, sökare eller för att balansera teleskopet med även om jag har tygduk.
Hälsningar

Lasse
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Har sett sådana tvådelade tuber på vissa GSO och Discovery dobsons. Om din fru hittar ett bra tyg som fungerar utomhus så vill jag gärna höra det. Obsession Telescopes använder fortfarande nylonduk. Lätt, men expanderar när det blir blött. Astrosystems använder stretchande Lycra.
Roger
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Mikrofiber är ganska bra och har låg töjbarhet även i vått tillstånd. Gotetex t ex. är en mikrofiber. Nu får man se upp när man handlar mikrofiber, eller liknande tyger, för vissa innehåller ex. elastan (lycra) som gör tyget mera elastiskt. Så det ska man undvika. Tyvärr är Goretex lite svårt att få tag på i rätt färger, men vi håller på att kika på det här med vilka tyger som är bäst. Återkommer när jag vet mer....
Hälsningar

Lasse
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Astrosystems påstår att deras Light Shroud fungerar bra mot dagg så kika på deras hemsida. Att det är elastiskt borde väl vara en fördel då det är lättare att trä över tyget?
Roger