Är det någon här?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Är det någon här?

Post by Kroppefjäll »

Hej på er! Ser inga nyare inlägg alls.

Är forumet i drift?

//Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Är det någon här?

Post by Jonas »

Hej Björn,

Jodå, forumet är i drift men har under lång tid haft en tråkig förstasida - som nog fått många att lämna sidan igen - tyvärr!
Nu ser jag att den ändrades idag till det lite bättre men jag saknar fortfarande lite "schwung", det vill säga lite mer färg,

Jag vet att Robert vill väl med sin sida men kanske han inte har tid?

Hur som helst hoppas jag fler letar sig hit igen, Detta har varit den bästa träffpunkten för Sveriges amatörastronomer i , kanske 2 decennier. Låt det bli fler decennier!

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Är det någon här?

Post by Kroppefjäll »

Hehe, hej Jonas! Två die-hard Astronet'are kvar alltså. Det borde ju vara lätt att byta tema, men som du säger - Robert kanske har mycket att göra, kanske lite kämpigt med hälsan också.

Skaffade konto på Nattmolnet, men gillade det inte efter en stunds användande. Funkade sådär i telefonen.

Såg att Astronomiguiden antydde något om att det kanske skulle vevas igång igen.

Vi får ägna oss åt lite hands-on astronomi i väntan på bättre tider. Om nu perma-molntäcket behagar lätta. SMHI lovade igår klart i kväll, men det är bomtjockt. Tycker prognoserna håller dålig kvalitet numer.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Är det någon här?

Post by Jonas »

Jo, ja är kvar. Väldigt mycket beroende på att Robert skapat Sveriges bästa astroforum och jag fortfarande tror på att det kommer att återinta sin plats! Det handlar nog mest om att Robert får tid och lust att lyfta det visuella intrycket, Det är lite för trist just nu ....

Kul att Astronomiguiden kanske ska starta upp igen! Jag hoppas den blir lika personlig som tidigare. Det var en stor del av behållningen att grundaren ofta medverkade i diskussionerna anser jag. Jag kan dock förstå om hon numera har mindre tid för det.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Är det någon här?

Post by Kroppefjäll »

Just.

Ja, man får fortsätta att posta här. Kommer säkert tillbaka fler vad det lider och om det finns lite aktiva trådar. Testade Nattmolnet på datorn nu, det var skillnad till det bättre. Lite konstigt att den inte är mobilanpassad bara. I alla fall inte på min (äldre) android.

Annars verkar det som om det här uppe i Dalsland skall bli hyggligt i morgon, vill ju så gärna se den ljusstarka kometen. Har du hunnit få den i loggboken?
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Är det någon här?

Post by Jonas »

Nej, tyvärr har jag ännu inte sett den. Här i Kristianstad har det varit molnigt under mycket lång tid nu. Det var klart några timmar under natten till idag men orkade tyvärr inte pallra mig upp och ut, Kanske får jag chansen senare ikväll om de låga molnen vill skingras lite ...
Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Repaterion
Posts: 83
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Re: Är det någon här?

Post by Repaterion »

Kan inte säga att jag sprungit ner några dörrar det senaste men nog har jag tittat förbi som hastigast.
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Är det någon här?

Post by anivision »

Jag tittar in regelbundet här men det blir inte lika ofta som tidigare kan jag erkänna. Förr kollade jag efter ny inlägg varje dag, men nu blir det väl vart tredje i genomsnitt.

Synd att forumet låg nere så länge som det gjorde för det är lätt att tappa användare men oerhört svårt att få tillbaka. Vi hade ju en väldigt aktiv användarbas här så jag hoppas att alla hittar tillbaka igen.

Ni har rätt att förstasidan borde fräschas upp, för det är det första man ser. Ser hemsidan "nerlagd" ut är det lätt hänt att besökare bara går vidare.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Är det någon här?

Post by Tompa »

Jag tittar in lite då och då. Jag önskar verkligen att få igång bildgalleriet igen. Många fina bilder ligger sparade här.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Är det någon här?

Post by Kroppefjäll »

Tompa wrote: 2023-01-23 15:19:03 Jag tittar in lite då och då. Jag önskar verkligen att få igång bildgalleriet igen. Många fina bilder ligger sparade här.

/Tomas W
Tjenare Tompa! Det var ett tag sedan! Sett att du halkat ner till en 2:a plats på SVO nu :D

Tappat lite variabelintresse - men det kan bli någon sporadisk då och då. Gick igenom gamla loggar i helgen, hittade två (MRK 421 & BLLAC) från 26/2 2022 som jag trodde jag missat att lägga in men jag hade skött mig där. De fanns redan.

Till Lysvik i år?
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Är det någon här?

Post by Kroppefjäll »

anivision wrote: 2023-01-23 15:04:44 Jag tittar in regelbundet här men det blir inte lika ofta som tidigare kan jag erkänna. Förr kollade jag efter ny inlägg varje dag, men nu blir det väl vart tredje i genomsnitt.

Synd att forumet låg nere så länge som det gjorde för det är lätt att tappa användare men oerhört svårt att få tillbaka. Vi hade ju en väldigt aktiv användarbas här så jag hoppas att alla hittar tillbaka igen.

Ni har rätt att förstasidan borde fräschas upp, för det är det första man ser. Ser hemsidan "nerlagd" ut är det lätt hänt att besökare bara går vidare.
Hej hej! Ja vi får mata på och hoppas att fler dyker upp! Hoppas iaf att du hinner logga lite emellanåt!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Är det någon här?

Post by Tompa »

Tjenare Tompa! Det var ett tag sedan! Sett att du halkat ner till en 2:a plats på SVO nu :D

Tappat lite variabelintresse - men det kan bli någon sporadisk då och då. Gick igenom gamla loggar i helgen, hittade två (MRK 421 & BLLAC) från 26/2 2022 som jag trodde jag missat att lägga in men jag hade skött mig där. De fanns redan.
Ja, bra att någon tar tag i observerandet och knuffar ner mig :-) Lite obsande blir det, men inte på samma nivå som tidigare år, jag har en bit till teleskopet under veckorna. Men någon gång kanske det blir en riktig remote-lösning...
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Är det någon här?

Post by Datarolf »

Hej!

Även jag - DataRolf i Huddinge - tittar in emellanåt och hoppas att forumet ska kunna återta sin forna storhet.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Är det någon här?

Post by Robert »

Ja molnen dar varit mycket moln.....

Och jag skall fixa så allt skall funka. Jag behöver den när jag börja bilder igen :)

Mitt obs är inte klar ännu men nu kan jag använda den.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Är det någon här?

Post by Peter R »

Såg precis att det är en liten diskussion på gång här och jag är också inne någon gång då och då och kollar hur statusen är.
Robert och jag hade några trevliga samtal i höstas och jag hoppas att när hans obs står färdigt att han då får tid att slutföra det sista för att återuppliva detta förträffliga forum som jag gick med i maj 2006.

/*Peter R