Sky-Watcher

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
JonnyS
Posts: 3
Joined: 2020-01-10 19:46:59
spamtest: JA

Sky-Watcher

Post by JonnyS »

Hej. Jag har en liten fråga ang mitt teleskop. Det har har stått utan skyddet i fram och riktat mot solen under sommaren. Nu är jag tittar i det får jag inte till skärpan utan bara suddigt. Jag har 2 st okulär( dom som följde med) och det som zoomar minst ser man halv bra men inte med det som zoomar mest. Är helt nybörjare och kanske mina zoomnings förklaringar är kanske lite dåliga men hoppas någon förstår vad jag menar. modellen är BKP13065EQ2. Det jag undrar är om det går sönder om man glömt locket.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Sky-Watcher

Post by DHEB »

Hej! Teleskopet går inte sönder om man riktar den mot solen. Däremot kan dina ögon skadas allvarligt om du tittar utan lämplig solfilter. Efter din beskrivning låter sannolikt att teleskopet är i behov av kollimering. Detta är inte svårt men kan vara pilligt första gången. Titta på youtube, där finns några tutorials om kollimering för att förstå hur den görs. Lycka till!
JonnyS
Posts: 3
Joined: 2020-01-10 19:46:59
spamtest: JA

Re: Sky-Watcher

Post by JonnyS »

Tack så jätte mycket för hjälpen och jag ska titta :good:
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Sky-Watcher

Post by Jonas »

Är detta någon form av skämt? Dåligt i så fall!
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Sky-Watcher

Post by Cassini »

Jonas wrote:Är detta någon form av skämt? Dåligt i så fall!
Varför skulle det vara ett skämt? En ny medlem frågar om hans (mycket billiga) teleskop har fått en defekt av att den stått i solen i flera månader. Med tanke på att teleskopet är svart, och att den stått inomhus lär den ha blivit mycket varm till och från vilket kan skada teleskopet. Jag skulle aldrig förvara mina teleskop så de blir exponerade för direkt solljus dag efter dag.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Sky-Watcher

Post by Jonas »

Jag trodde möjligen det var någon form av ironi men förstår nu att det var seriösa funderingar.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sky-Watcher

Post by Hans Bengtsson »

Hej Jonny!

Jag förmodar att det är detta teleskop du har:

https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... gI7YPD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är inte troligt att ditt teleskop skulle ha tagit någon stor skada av att det stått inomhus utan skydd under några månader. Det är dock inget att rekommendera eftersom optiken då samlar på sig damm som minskar reflektionsförmågan.

Några vanliga orsaker till att bilden blir suddig:

* Observatören står inomhus och tittar genom öppet fönster. Då blir bilden per automatik väldigt orolig. Teleskopet ska stå utomhus när man använder det.

* Teleskopet har inte hunnit temperaturanpassa sig. Under tiden detta sker blir bilden orolig.

* Kollimeringen är inte OK, dvs teleskopets olika optiska delar ligger inte korrekt placerade i förhållande till varandra.

* Observatören försöker använda högre förstoring än vad omständigheterna medger. Ditt teleskop har fokalförhållandet f/5 och, såvitt jag förstått, är det främst ett okular med brännvidden 10 mm som ger suddig bild. Det är inte så konstigt. Med så relativt kort fokalförhållande behöver man kvalitetsokular om man vill använda hyggligt hög förstoring. Annars blir bilden just suddig. Det är aldrig okular av hög kvalitet som medföljer teleskop. Bra okular köper man separat.

Mvh
Hans Bengtsson
JonnyS
Posts: 3
Joined: 2020-01-10 19:46:59
spamtest: JA

Re: Sky-Watcher

Post by JonnyS »

Lite sent men tack för hjälpen. Nej det var inget skämt som sagt utan jag är bara väldigt dålig på teleskop :) Som sagt är jag nybörjare och kan vara så att jag behöver Kollimera det och söker antingen hjälp med det ( i närheten av Piteå) eller tips om vart jag köper det jag behöver för att göra det själv. Det är det teleskopet du länkar till som jag har och skulle även behöva hjälp vad jag kan köpa för olika okulär mm för att det ska bli bättre.

Med vänlig hälsning, Jonny
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Sky-Watcher

Post by Kroppefjäll »

JonnyS wrote: 2023-01-22 22:49:45 Lite sent men tack för hjälpen. Nej det var inget skämt som sagt utan jag är bara väldigt dålig på teleskop :) Som sagt är jag nybörjare och kan vara så att jag behöver Kollimera det och söker antingen hjälp med det ( i närheten av Piteå) eller tips om vart jag köper det jag behöver för att göra det själv. Det är det teleskopet du länkar till som jag har och skulle även behöva hjälp vad jag kan köpa för olika okulär mm för att det ska bli bättre.

Med vänlig hälsning, Jonny
Hej Jonny! Här inne ekar det numer när man "talar". De flesta har ju skiftat över till SAAFs nya forum. Lite tråkigt på ett sätt, men det har ju sin förklaring eftersom Astronet låg nere så pass länge.

Tråkigt att du har haft bekymmer med ditt teleskop. Som någon eller några har skrivit, så är det ju inte så troligt att det har tagit stryk. Skulle Solen dock ha lyst rakt in i optiken, så visst, möjligen finns en liten risk för att något har tagit skada på grund av hög värmeutveckling - men sannolikheten är nog tämligen låg.

Kanske en konstig fråga, men med tanke på att du än så länge är novis - du har väl prövat att skruva på skärpan med fokusratten?

Själv dålig på var astro-folket i norra Sverige huserar, men NSAA har väl hela nordliga delen av landet under sitt paraply - så om du inte redan har kollat med dem, så kan det ju vara värt ett försök.

Lycka till, och ge inte upp! Många skatter väntar på dig där uppe!

//Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Sky-Watcher

Post by Datarolf »

Hej Björn! Du skriver om "SAAFs nya forum". Hur hittar man dit?

Mvh
Rolf J
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Sky-Watcher

Post by Kroppefjäll »

Hej Rolf! Sorry sent svar, har inte kikat in här på ett tag. Nej, det är nte lätt att hitta dit. Det heter Nattmolnet". Googla det tillsammans med SAAF så hittar du tillslut fram.

//Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Sky-Watcher

Post by anivision »

Jag det som ett problem att vi har två forum som drivs parallellt. Om "Nattmolnet" har tagit över som det forum som dom flesta numera använder så riskerar ju Astronet att dö foumdöden. En enorm förlusta av information som samlats i forumet över åren i så fall :(

Jag tänker i alla fall försöka hänga här så länge som det bara går :green:
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Sky-Watcher

Post by Kroppefjäll »

anivision wrote: 2023-02-08 06:04:04 Jag det som ett problem att vi har två forum som drivs parallellt. Om "Nattmolnet" har tagit över som det forum som dom flesta numera använder så riskerar ju Astronet att dö foumdöden. En enorm förlusta av information som samlats i forumet över åren i så fall :(

Jag tänker i alla fall försöka hänga här så länge som det bara går :green:
Samma här! Kikar i alla fall in lite sporadiskt några gånger i veckan.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel

Return to “Teleskop allmänt”