[KÖPT] Montering med renoveringsbehov

Här kan registrerade medlemmar skriva om vad dom söker. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
MaxU
Posts: 9
Joined: 2020-05-02 23:50:35
spamtest: JA
Location: Skåne

[KÖPT] Montering med renoveringsbehov

Post by MaxU »

Jag vill egentligen bara undersöka om någon sitter på ett äldre eller nyare "ankare/pappersvikt" de kan tänka sig att göra sig av med.

Med allt mulet väder och en småbarnsfars budget har jag fattat tycke för att modifiera och arbeta med min montering. Har en cg5 asgt som jag gör vad jag kan med för att optimera. Dock har EQ5 klassen av monteringar sina mekaniska begränsningar.

Det hade varit kul om det gick att komma över en montering med lite mer mekanisk kvalité att renovera och utrusta med moderna stegmotorer etc.

Jag antar att jag vet vad jag söker när jag ser det. Så är det någon av er som sitter på en stendöd eq6 eller cge utan kablar och kretskort (kanske rent av med ett ugglebo i motorhuset)?

Hör gärna av er så kanske jag kan köpa monteringen av er innan den knyts fast i ett snöre och dinglar från en reling någonstans :)

Mvh
Max
LennartS
Posts: 14
Joined: 2015-02-28 22:28:59
spamtest: JA

Re: Montering med renoveringsbehov

Post by LennartS »

Hej!
Jag har en gammal montering, Super Polaris, som du kan få.
Jag bor i Uppsala.
Lennart
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Montering med renoveringsbehov

Post by Kroppefjäll »

LennartS wrote: 2023-01-18 12:43:39 Hej!
Jag har en gammal montering, Super Polaris, som du kan få.
Jag bor i Uppsala.
Lennart
Hej Lennart! Nappar inte "MaxU" så är jag intresserad! Kikar in här på Astronet då och då, annars bmansdahl(kanelbulle)gmail.com
Det sägs att PM-funktionen är dålig här.

Allt gott!

//Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Montering med renoveringsbehov

Post by Jonas »

Jag är tveksam till att Max svarar på denna tråd eftersom den är så gammal.
Dock vet jag att han redan kommit över en EQ-6 SynScan Pro till ett bra pris. Jag vet eftersom jag tipsade honom och var med när han hämtade den - så det är nog fritt fram för dig Björn.
Skulle Max, ändå mot förmodan, vara intresserad av den lite lättare Polarismonteringen, har jag en stående hos mig och samlar damm ... :)
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
LennartS
Posts: 14
Joined: 2015-02-28 22:28:59
spamtest: JA

Re: Montering med renoveringsbehov

Post by LennartS »

Eftersom ingen visade intresse skrotade jag monteringen för några dagar sedan. Lennart
MaxU
Posts: 9
Joined: 2020-05-02 23:50:35
spamtest: JA
Location: Skåne

Re: Montering med renoveringsbehov

Post by MaxU »

Tack för svaren, men som ni redan rett ut så har jag haft dålig passning på det här nätet. Har varit på resande fot hela hösten och del av vintern.

Synd att din montering gick till skroten, skär i hjärtat att höra när man kan göra en hel del med de äldre monteringarna bara man vill.

Jag har fått tag i en eq6 pro, tack igen Jonas för tippset, som jag restaurerat och justerat, så får nog uppdatera rubriken.

Mvh
Max

Return to “Köpes”