STS-133

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

STS-133

Post by Starsoft »

Hej

Så hade jag då turen att kunna se en riktig uppskjutning till sist. Körde från Orlando till Titusville som är det ställe där man kommer närmast om man inte har biljetter, men skillnaden ska inte vara så stor och biljetterna till KSC lottas ut så det var inte att tänka på.

Blev informerad om att man borde vara där ca 3-4 timmar innan för att få en bra plats och då ska man veta att flera mil kustremsa kan utgöra "bra plats" så det är en hel del människor som åker hit. Jag kom fram 5 timmar innan och lyckades köpa en parkering för 20$. Letade mig sedan fram till stranden men de bästa platserna jag såg var redan upptagna och den stekande solen gjorde det otänkbart för mig att vänta där utan jag måste leta upp en skuggig plats.

Här är en bild över sundet till uppskjutningsplatsen.
Image

Mitt skuggletande ledde mig fram till "Gemini Space Walk of Fame", typ Hollywood walk of fame.
Image

Image

Hittade så småningom en park där det fanns lediga träd att sitta under, efter ett par timmar insåg jag att en ihopfällbar stol eller en filt hade varit bra att ha.

Läste en bok och inväntade uppskjutningen och när det var en timme kvar gick jag och letade bakom några stora bostadsblock och hittade ett riktigt bra ställe.
Image
Image

Sedan var det bara att vänta, stående, pust...

Här har precis motorerna tänts
Image

Det börjar röra på sig
Image

Här har ljudet ännu inte nått fram.
Image

En förmodligen nöjd amerikan.
Image


Nu har jag solförmörkelsen kvar att se, ännu mera svårfångad.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: STS-133

Post by Robert »

:D :D

Tack för ett trevligt bildreportage. JAg har varit där 2 ggr men det var ingen uppskjutning då.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: STS-133

Post by Peter R »

Hej Anders,
trevligt reportage och nästan lite surrealistiskt att läsa om dina bekymmer med solen och hettan.
Hur var det då när ljudet nådde fram, och övriga intryck från själva uppskjutningen?
Och så... vad är det som simmar i vattnet på översta bilden? Ser onekligen ut som en haj.

/*Peter R
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: STS-133

Post by Lazze »

Håller med övriga. Bra bildreportage.
Jag såg själv en Endeavour-uppskjutning på 90-talet och känner igen parkeringsproblemen, men det var i början av Januari och uppskjutningen var tidigt på morron så det hade inte hunnit bli så varmt. Mullrandet som fick byxbenen av fladdra är väl det jag minns mest.

Och visst är det väl en haj såg du fått med på bild?

/Lasse
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: STS-133

Post by Lars-Gunnar »

Hej Starsoft

Himmla trevlig bildsvit och reseberättelse, måste få fråga hur upplevde du ljudet!!

Sen måste jag få fråga: Har du med något hem i bagaget?

/LG
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: STS-133

Post by Starsoft »

Det är en delfin man ser ryggfenan på, det hade onekligen varit roligare med en haj.

Ljudet var det som jag tyckte var häftigast, synintrycken blev lite mindre imponerande på grund av det stora avståndet.

Det blir inga inköp denna gång, jag hittar ingen lämplig astrohandlare i Florida konstigt nog. Jag har lyckats motstå den tillfälliga frestelsen med en refraktor, det blir troligen ett lite större spegelteleskop med en fungerande korrektor i stället från en europeisk leverantör.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Re: STS-133

Post by funkstar »

Jäkligt fräcka bilder. Känns som ngt man borde uppleva ngn gång. Det är ju trotts allt fortfarande bland det mest extrema vi människor har byggt.

P:-
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: STS-133

Post by Starsoft »

Ja nog är det ett extremt bygge alltid, jag brukar jämföra med fartyget som jag gjorde min värnplikt på http://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Halland_(J18)
Det väger bara något mer än en startberedd rymdfärja och tanken att man med hjälp av raketmotorer kan lyfta en sådan klump från marken tycker jag är helt absurd.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: STS-133

Post by Morgan »

Läckra bilder Anders och jag är riktigt avis på dig över det du har fått uppleva.
Man får hoppas att det finns möjligeht att själv få se en liknande uppskjutning..

Jag tror att det närmsta jag har kommit en rymdfärja är en skuggan på min senaste månbild... :?

Image
// Morgan
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Re: STS-133

Post by funkstar »

oops, insåg inte att det var Discovery sista flygning.. bara en rymdfärja kvar då eller? Och hur länge ska den få jobba innan den ersätts, och med vad? Ngn som har lite insyn i det här?

P.-

Return to “Observationer”