Teleskop för planeter och månen

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Betelguse
Posts: 115
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Teleskop för planeter och månen

Post by Betelguse »

Hallå. Funderar på att skaffa ett teleskop för att fota planeter och månbilder, då menar jag mer närbilder på månen.
Har en refraktor för deep sky så det är inte egentligen ett så universiellt som möjligt teleskop jag är ute efter.
Refraktorer blir för tunga, dyra för mycket brännvidd.
RC teleskop har för stor sekundärspegel så man brukar inte rekommendera dessa för planeter.(Annars såg jag en 200mm f8 som verkade intressant när jag kikade runt lite)

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... m-OTA.html

Kvar står nån variant av. Cassegrain eller nån form av maksutov tub.
Maksutovtuberna samt SCT har en korrektorplatta som gör systemet tyngre samt svårare att kyla ner. Inte helt nöjd med sättet man fokuserar dom genom att flytta primärspekeln heller. Annars är väll Skywatchers Skymax variant 150/180mm lite intressanta.

Kvar står därför en klassisk Cassegrain. Inte allt för dyr, öppen lösning som kyls ner fortare, 30% centraldistorsion(sekundärspegeln) samt ofta har en fast primärspegel och en ”vanlig fokuserade.
Typ denna:
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... m-OTA.html

Känner bara att jag måste bolla lite med någon om detta. Vad tror ni om mitt resonemang?
Skulle vilja ha något runt 200mm. f10-15, spelar ju knappast roll när jag ska fota måne/planeter.
Pris gärna under 12-15’
Betelguse
Posts: 115
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: Teleskop för planeter och månen

Post by Betelguse »

Eller vad tror ni om en liten Celestron C6? Verkar bli ok bilder o man kollar astrobin. Och ger mig pengar över till en motorfokuserare..
Bättre fokus kanske ger mig mer än de detaljer 2” extra skulle ge optiskt…..
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Teleskop för planeter och månen

Post by Jonas »

Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “Teleskop allmänt”