Sky-Watcher EQ3 PRO Synscan

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
phillsky
Posts: 2
Joined: 2022-04-06 13:53:13
spamtest: JA

Sky-Watcher EQ3 PRO Synscan

Post by phillsky »

Godagens.

Har lite funderingar angående EQ3:an till er som använder denna montering, eller har använt den.

Jag har idag en rigg med en SkyWatcher AZ-GTI konverterad till EQ mod. Gillar den verkligen, lätt och smidig att använda
tillsammans med StellarMate (Kör inte WIFI på den, kopplad med USB kabelI).

Nu tänkte jag köpa en till montering till min andra rigg. Vill ha en billig montering, en som är lätt då, jag har problem att gå.
Tänkte använda min SkyWatcher Evostar 72ED, och ett 50mm guideteleskop.

Min fråga är hur det funkar med att styra monteringen med dator, typ StellarMate/Astroberry. AZ-GTI:n är ju bara att plugga in
i datorn med USB kabel och köra. Men vad jag förstår så måste man koppla USB kabeln till handkontrollern på EQ3:an, och sedan
göra en massa inställningar via handkontrollern. Om detta stämmer, är det bökigt? Hur funkar det?
J.P
Posts: 1
Joined: 2022-04-26 18:33:01
spamtest: JA

Re: Sky-Watcher EQ3 PRO Synscan

Post by J.P »

Ja, kopplingen sker via USB på handkontrollen.

Jag har inte använt EQ-3 så väldigt mycket med dator, men testade några saker nu precis:

Setup: Astroberry & Kstars

Driver: SynScan
Behöver göra initialize och en alignment innan connection accepteras.
Annars får man bara följande fel tills man gjort det:
[ERROR] Mount is not aligned. Please align the mount first and connect again.
Driver: EQMod
Behöver bara göra initialize (ej alignment), sedan gå till Utility Function -> PC Direct Mode med kontrollen.

Du borde inte behöva göra en "ordentlig" initialize på någon av flödena, utan bara trycka OK genom allt. (Så att den kommer igång)
Sedan ställa in allt (Koordinater, klocka osv.) via Kstars efter och kanske göra en alignment med din mjukvara.

Med WiFi-adapter borde du slippa alla egenheter som kontrollen har.
https://www.astrosweden.se/sv/articles/ ... onteringar" onclick="window.open(this.href);return false;
Adaptern kopplas in istället för handkontrollen.

Min EQ-3 Pro är för övrigt till salu i (Stockholm/Solna) just nu. Har inte plats för den som jag bor nu.
Köpte det begagnat i väldigt bra skick till bra pris och tänkte föra den vidare i samma anda.
phillsky
Posts: 2
Joined: 2022-04-06 13:53:13
spamtest: JA

Re: Sky-Watcher EQ3 PRO Synscan

Post by phillsky »

Tackar för svaret.

Med denna kabel borde man kunna gå förbi handkontrollern me, antar jag.

https://www.astrosweden.se/sv/articles/ ... sb-adapter" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Monteringar”