Det här med icke parfokala filter och OAG

Utrustning och metoder.
Post Reply
User avatar
TomBee
Posts: 62
Joined: 2020-07-15 11:32:11
spamtest: JA
Location: Nyköping
Contact:

Det här med icke parfokala filter och OAG

Post by TomBee »

I min budgetrigg (f/5 Newton) så tänkte jag gå över till OAG.

Visst funkar guidningen redan helt ok med mitt lilla 50mm guidescope och någonstans i bakhuvudet är det någon som skriker "if it ain't broke - don't fix it".
Men vem lyssnar på sådana inre röster?!

Nu har jag dock hört andra röster om att vissa fått problem med OAG i kombination med icke parfokala filter och relativt snabb optik.
Min f/5 är ju inte världens snabbaste men en bra bit under f/7 och jag kanske går ned till f/4,25 i framtiden med reducerare.

Hittade dock inte mycket om det på nätet så jag ställer frågan här.

Jag har en lite blandad samling filter i mitt filterhjul och speciellt när jag kör OSC så så märker jag ganska rejäl skillnad i backfokus mellan Astronomik L-2 och Optolong L-enhance. Det löser oftast EAF:en snabbt men t.o.m. den kör fast ibland, speciellt från L-enhance till L-2.

Nu tänkte jag skaffa en nya ZWO OAG och testa med min lilla 120MM-mini (ja, det är många röda saker på denna rigg) men frågan är om det är tillräckligt att sätta fokus någonstans mittemellan de olika filtren?
Vilka erfarenheter av detta har ni där ute?

Bonusfråga är väl om någon upplevt ZWO 120MM-mini som för okänslig för OAG med 150/750?
Tommy Blomqvist | Nyköping | Sweden
[ https://tbastropix.wordpress.com ]
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Det här med icke parfokala filter och OAG

Post by Robert »

Jag har problem med OAG parfokala filter.

Jag har
1: Astronomik L-2
2: Astrodon Schuker
3: Baader

2: och 3: är nästan parfokala. Så funkar bra i OAG guidningen. Dåligt mellan från 1 till de andra 2. Så jag har problem....

Jag har filterhjul med 5 plats. Så jag fundera byta till filterhjul 11 plats.
Om OAG så får man liknade parfokala och OAG eller så slutar OAG till 60mm guidescope.


Har ZWO 120MM Men inte provat OAG. Fun funkar mycket jättebra i min ZWO 290MM. Min är 881/130 f/6.8

/Robert