Hantera gammalt och nytt data.

Metoder för astrofotografering
Post Reply
hwahlberg
Posts: 21
Joined: 2021-03-10 12:31:26
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Hantera gammalt och nytt data.

Post by hwahlberg »

Nu har jag fotat i c:a 3 år med en Skywatcher Evostar 80ED och en ASI 294MC på en Skywatcher HEQ5-Pro montering.
Naturligtvis har det blivit ett antal filer på samma objekt under dessa år, förhoppningsvis med förbättrad kvalitet.
Varje år brukar jag processa varje objekt med årets filer, jag använder Pixinsight.

Nu mina frågor (Pixinsight arbetsflöden):

* hur mycket och vad sparar ni varje år?
- varje (FITS-)fil från kameran
- kalibrerade filer enbart
- integrerade masterfiler
- fullt processat resultat
- annat?

* kombinerar ni nytt data med gammal data, i så fall hur?
- kalibrerar om både gammalt och nytt data (innebär att varje år blir det fler filer att processa)
- använder gamla integrerade masters med nya masters enbart.
- hur utvärderar ni gammalt data med nytt data?
- annat?

* sparar ni fullt processat resultat för varje år, typ version 1,2,3 etc?

Tacksam för alla svar och tips, oavsett vilket verktyg ni använder!

Håkan W
SW HEQ5-Pro; SW Evostar 80ED; SW Evoguide 50ED; ASI294 MC Pro, ASI 120MC-S;
Raspberry PI 4 med Kstars/Indilib; Pixinsight; GIMP; Capture One
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Hantera gammalt och nytt data.

Post by Robert »

Jag sparat alla (FITS-)fil från kameran.

Sparar alla masters. Ibland gör ny master och tar lite olika tid.

Jag sparar inte all delar på processa. Jag tar bort senare sen. Pixinsight får ny version så blir ände en ny version av processa... Så ingen ide att spara allt..

kombinerar också gammal, Men bara om liknande bra...

* kalibrerar om både gammalt och nytt data (innebär att varje år blir det fler filer att processa)

- hur utvärderar ni gammalt på FITS i
Jag tittar också på MaxIm DL. Tittar i Stack och tittar på Quality sida.. Så tar bilder har för lite FWHM, roundess . Intensity och contrast.
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Hantera gammalt och nytt data.

Post by Datarolf »

Hej!

Jag använder också Pixinsight för min efterbehandling av bilderna. Jag sparar alla originalfiler (FITS) och sedan alla fullt integrerade filer (R, G, B osv) för objektet i Pixinsights xisf-format, men inga av de mellanliggande bearbetningsfilerna (kalibrerade, registrerade osv). Sparar sedan ofta också en linjär RGB-fil och en linjär Lum-fil samt sedan då den färdigbehandlade bilden i xisf-format, men inga av de mellanliggande resultatfilerna.

Jag har provat att behandla lite gamla data med nyare metoder och fått till lite bättre resultat, fast inget dramatiskt bättre. Har aldrig provat att kombinera gamla och nya data från olika år, däremot har jag förstås satt ihop bilder som varit fotograferade under flera nätter i följd.

Intressant att se vad andra tillämpar för gallringsmetoder.

Mvh
Rolf J
hwahlberg
Posts: 21
Joined: 2021-03-10 12:31:26
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: Hantera gammalt och nytt data.

Post by hwahlberg »

Tack för svaren!
Ungefär som jag själv tänker, känns bra :) !

Jag har desutom börjar använda Project i Pixinsight allt mer och försöker applicera allt på samma view.
På så sätt får jag en bra historik på hela processen, från linjärt till olinjärt, kan gå fram och tillbaka. Även skapa
en branch/kopia om jag vill testa nåt.

Så mitt färdigprocessade slutresultat blir ett Pixinsight-project, och en TIFF-fil! Visst, Project tar diskutrymme men disk är billigt :) !

Det här att återanvända gammalt data, jag ser ingen förbättring själv, därav frågan. Men det beror nog på mig antar jag.
Vore intressant att veta om nån gör det, och hur. Om inte, varför då spara gammalt data om nytt data är bättre?

++Håkan++
SW HEQ5-Pro; SW Evostar 80ED; SW Evoguide 50ED; ASI294 MC Pro, ASI 120MC-S;
Raspberry PI 4 med Kstars/Indilib; Pixinsight; GIMP; Capture One