Polinställning

Post Reply
Kristoffer70
Posts: 13
Joined: 2021-12-28 18:47:37
spamtest: JA

Polinställning

Post by Kristoffer70 »

Har ett eqm35 pro med newton telescope och dslr kamera. Jag gör polar alignment manuellt via polscopet nu. Men om man ska göra en bättre inställning än det, hur gör ni då? Jag styr teleskopet med APT och har platesolving till det. Fungerar DARV via APT eller ska man göra drift alignment själv eller finns det ngt annat sätt att få till det så bra det går? Hur gör ni om man nu inte har tillgång till de mer avancerade självinställande sakerna?
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Polinställning

Post by kribba »

Kolla Sharpcap som erbjuder elektronisk pol align.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Polinställning

Post by LasseH »

Undrar hur man polinställde sina monteringar under de 300 åren innan världen översållades av appar ;)
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Polinställning

Post by Miska »

Om du inte är villig på att skaffa en QHY PoleMaster eller iOptron iPolar kamera för din montering så kan du alltid använda en vinklad okular för polarisation, så som detta: https://www.astroart-store.se/product/8 ... larisation" onclick="window.open(this.href);return false;
Med hjälp av mobilappen PolarFinder (android, vet inte om den finns för ios) kan du få den ganska så exakt.

En kamera däremot gör jobbet lite enklare, dock måste du vrida och vända på monteringen för att det ska gå "exakt" i programmet.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Kristoffer70
Posts: 13
Joined: 2021-12-28 18:47:37
spamtest: JA

Re: Polinställning

Post by Kristoffer70 »

LasseH wrote:Undrar hur man polinställde sina monteringar under de 300 åren innan världen översållades av appar ;)
Precis det jag var ute efter. Vad är bästa sättet att göra på förutom att försöka ställa in det via polarscopet och ”klockan” visuellt. Är det drift eller ngt annat sätt som funkar bättre. Sen är det ju så klart bekvämt med elektroniska saker som ställer in allt så man sparar tid men hur gör man bäst själv så att säga?
Kristoffer70
Posts: 13
Joined: 2021-12-28 18:47:37
spamtest: JA

Re: Polinställning

Post by Kristoffer70 »

kribba wrote:Kolla Sharpcap som erbjuder elektronisk pol align.
Jo, vet om den och ska testa det. Men om man nu ska göra det själv så att säga, vilken är då den bästa metoden?
Kristoffer70
Posts: 13
Joined: 2021-12-28 18:47:37
spamtest: JA

Re: Polinställning

Post by Kristoffer70 »

Miska wrote:Om du inte är villig på att skaffa en QHY PoleMaster eller iOptron iPolar kamera för din montering så kan du alltid använda en vinklad okular för polarisation, så som detta: https://www.astroart-store.se/product/8 ... larisation" onclick="window.open(this.href);return false;
Med hjälp av mobilappen PolarFinder (android, vet inte om den finns för ios) kan du få den ganska så exakt.

En kamera däremot gör jobbet lite enklare, dock måste du vrida och vända på monteringen för att det ska gå "exakt" i programmet.
Jag var ute efter nästa nivå efter polarfinder utan externa kameror etc. Hur bra kan man få sin inställning utan en massa extra så att säga?
Betelguse
Posts: 115
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: Polinställning

Post by Betelguse »

Det finns en app till iPhone som heter PS align Pro. Då kan man sätta fast sin telefon istället för teleskopet och lixom vrida in ett hårkors för att polställa.
Blir inte helt 100% om man ska köra långa exponeringar men jag använder det alltid när jag ska sätta upp mitt solteleskop mitt på dagen. Då finns det ju inga stjärnor synliga att rikta in sig mot :)
Vet inte vad du har för montering? Är det en goto montering brukar det finnas någon funktion i den som du kan använda dig av. Ingen erfarenhet om hur bra sånt fungerar dock.
Annars är det nog någon form av kamera som läser av vart ditt teleskop pekar som är nästa steg för dig är jag rädd. Sharpcap har ju funktionen som man redan nämnt. Finns flera alternativ och prylar oxå somsagt.. EN ASIAIR tex, den innehåller ju allt du behöver för att aligna, fota och guida när du fotar. Hanterar även platesolving, autofokus och nu mera planering för kolage mm.. Fast man kan bara använda ZWO's kameror då förstås.
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Polinställning

Post by LasseH »

Kristoffer70 wrote:
LasseH wrote:Undrar hur man polinställde sina monteringar under de 300 åren innan världen översållades av appar ;)
Precis det jag var ute efter. Vad är bästa sättet att göra på förutom att försöka ställa in det via polarscopet och ”klockan” visuellt. Är det drift eller ngt annat sätt som funkar bättre. Sen är det ju så klart bekvämt med elektroniska saker som ställer in allt så man sparar tid men hur gör man bäst själv så att säga?

Det stämmer. Det är alltså drift alignment som är det noggrannaste och som inte kräver någon utrustning annat än ett hårkorsokular, vilket iofs kanske inte alla äger idag. Hårkorsokularet kan ju alltid ersättas med en kamera men då gäller det att ha full koll på hur bilden är orienterad på skärmen så man vet om driften sker mot N eller mot S.
Kristoffer70
Posts: 13
Joined: 2021-12-28 18:47:37
spamtest: JA

Re: Polinställning

Post by Kristoffer70 »

LasseH wrote:
Kristoffer70 wrote:
LasseH wrote:Undrar hur man polinställde sina monteringar under de 300 åren innan världen översållades av appar ;)
Precis det jag var ute efter. Vad är bästa sättet att göra på förutom att försöka ställa in det via polarscopet och ”klockan” visuellt. Är det drift eller ngt annat sätt som funkar bättre. Sen är det ju så klart bekvämt med elektroniska saker som ställer in allt så man sparar tid men hur gör man bäst själv så att säga?

Det stämmer. Det är alltså drift alignment som är det noggrannaste och som inte kräver någon utrustning annat än ett hårkorsokular, vilket iofs kanske inte alla äger idag. Hårkorsokularet kan ju alltid ersättas med en kamera men då gäller det att ha full koll på hur bilden är orienterad på skärmen så man vet om driften sker mot N eller mot S.
Misstänkte det. Vet du hur stor noggrannhet man kan uppnå på det sättet för användning vid astrofoto jämfört med tex polinställning via sharpcap och liknande. Är det jämnbördigt eller är de elektroniska sätten mycket bättre?
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Polinställning

Post by LasseH »

För de flesta amatörmonteringar är det inte metoden utan mekaniken hos poljusteringsskruvarna som sätter gränsen för hur noggrann polinställning man kan uppnå. Oavsett metod är det tidsödande vilket är ok för fast uppställning. För portabla uppställningar funkar säkert alla metoder tillräckligt bra förutsatt man läst manualen. Sedan får man vid fotografering förlita sig till guidningen alternativt korta exponeringstiden.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Polinställning

Post by Miska »

Kristoffer70 wrote:
Miska wrote:Om du inte är villig på att skaffa en QHY PoleMaster eller iOptron iPolar kamera för din montering så kan du alltid använda en vinklad okular för polarisation, så som detta: https://www.astroart-store.se/product/8 ... larisation" onclick="window.open(this.href);return false;
Med hjälp av mobilappen PolarFinder (android, vet inte om den finns för ios) kan du få den ganska så exakt.

En kamera däremot gör jobbet lite enklare, dock måste du vrida och vända på monteringen för att det ska gå "exakt" i programmet.
Jag var ute efter nästa nivå efter polarfinder utan externa kameror etc. Hur bra kan man få sin inställning utan en massa extra så att säga?
Jag har visserligen inte polariserat GoTo monteringar, men trackers så pass att de varit perfekta även för 10 minuter/bild, allt med hjälp av att polarisera visuellt med hjälp av Polar Finder-appen.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Kristoffer70
Posts: 13
Joined: 2021-12-28 18:47:37
spamtest: JA

Re: Polinställning

Post by Kristoffer70 »

Miska wrote:
Kristoffer70 wrote:
Miska wrote:Om du inte är villig på att skaffa en QHY PoleMaster eller iOptron iPolar kamera för din montering så kan du alltid använda en vinklad okular för polarisation, så som detta: https://www.astroart-store.se/product/8 ... larisation" onclick="window.open(this.href);return false;
Med hjälp av mobilappen PolarFinder (android, vet inte om den finns för ios) kan du få den ganska så exakt.

En kamera däremot gör jobbet lite enklare, dock måste du vrida och vända på monteringen för att det ska gå "exakt" i programmet.
Jag var ute efter nästa nivå efter polarfinder utan externa kameror etc. Hur bra kan man få sin inställning utan en massa extra så att säga?
Jag har visserligen inte polariserat GoTo monteringar, men trackers så pass att de varit perfekta även för 10 minuter/bild, allt med hjälp av att polarisera visuellt med hjälp av Polar Finder-appen.
Oj, det var inte dåligt. 10 min utan guidning på en startracker. Kul att veta att det går att nå dit. Då kan jag fortsätta med att bli bättre på visuell inställning ett tag till innan det blir begränsningen
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Polinställning

Post by LasseH »

Ett litet tips.
Alla (utom möjligen de allra smartaste och dyraste) trackers och monteringar lider av något som kallas periodiskt fel. Detta fel varierar mellan olika monteringar och kan vara betydande och omöjliggöra längre oguidade exponeringar. Det periodiska felet leder till att monteringens följehastighet varierar och kommer ge stjärnor som är utdragna i rektascensionsled.

En felaktig polinställning leder alltid till att stjärnorna blir utdragna i deklinationsled.

Vid utdragna stjärnor på oguidade bilder går det alltså att se om huvudproblemet hos just din set-up är polinställning eller periodiskt fel.