Astronomi roadtrip i Europa kombinerad med semester

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Post Reply
Shahid Saleem
Posts: 1
Joined: 2020-12-15 21:24:21
spamtest: JA

Astronomi roadtrip i Europa kombinerad med semester

Post by Shahid Saleem »

Att kombinerar resandet och astronomi.

Det har inte blivit många resor utomlands på grund av pandemin och inte heller några astroträffar utom VSP men nu när situationen har blivit bättre är det dags att börja planera.

Jag funderar på en roadtrip i Europa under sommaren som ska kombinera astronomin med semester. Jag har husbil så det är rätt så praktiskt. I mina tankar är rutten ungefär Danmark, Tyskland, Belgien, Holland, Frankrike, Spanien och Portugal. För resten, jag har rest större delen av jordklotet både solo och med internationella grupper.

Besök till CERN, E-Eye teleskop farm i Spanien är bara några exempel. Man kan besöka flera observatoriet speciellt i Spanien och allt annat som behagar. Jag känner en aktive engelsktalande amatörastronom grupp i Spanien som vi säkert kan försöka att träffas om vi vill.

Tanken är att det ska vara en upplevelse resa i lugn miljö utan större tids press.

Finns det fler som har liknande tankar eller kan tänka sig att vara med? Allting är öppet än så länge och det kan både vara att resa med mig i husbilen eller i egna fordon. Skicka ett mejl om det låter intressant.
shahids08@hotmail.com